امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

کوره القایی

کوره القایی یک کوره الکتریکی است که از طریق میدان مغناطیسی و جریان برق جهت ذوب آهن آلات و فلزات استفاده میشود. ظرفیت کوره های القایی متفاوت است و ظرفیت آنها در انواع خانگی بین یک کیلوگرم تا صد تن میتواند باشد. فلزات مختلف از جمله مس، فولاد، آهن و طلا را با استفاده از این کوره ها ذوب کرد. مزیت استفاده از کوره های القایی صرفه جویی در مصرف برق، تمیز بودن و همچنین قابلیت کنترل بیشتر روی فرآیند ذوب می باشد.

امروزه در اکثر ریخته گری های مدرن از این کوره ها استفاده میشود و توانسته اند جایگزین خوبی برای کوره های قدیمی باشند. این کوره ها مانند کوره های قوس الکتریکی نیازی به قوس ندارند و برخلاف کوره های بلند از سیستم احتراق استفاده نمیکنند. در صورت استفاده از کوره های القایی تنها کافی است داخل کوره به میزان مورد نیاز حرارت ببیند و این مانع از هدر رفتن عناصر آلیاژی ارزشمند میشود. این کوره ها به صورت بدون هسته (Coreless) و یا کانالی تولید میشوند.



عملکرد کوره القایی چگونه است؟

عملکرد کوره القایی چگونه است؟

برای درک عملکرد کوره القایی لازم است با مفاهیم الکتریکی و مغناطیسی آشنایی داشته باشید. در این کوره ها از طریق القای میدان مغناطیسی به یک فلز رسانا، حرارت داده میشود و زمانیکه یک جریان متناوب با فرکانس بالا از یک سیم پیچ عبور می کند در اطراف آن سیم پیچ میدان مغناطیسی متناوب ایجاد میگردد. با همان فرکانس جریان الکتریسیته تغییر کرده و اگر یک فلز رسانا در معرض این میدان قرار بگیرد جریان های گردابی با فرکانس بسیار بالا در آن ایجاد می شود.

جریان های گردابی در فلزات باعث ایجاد تلفات الکتریکی بسیار زیادی می شوند که دمای فلز به میزان بسیار زیادی بالا میبرد. هر چه ماده ای که برای حرارت دیدن در میدان مغناطیسی قرار گرفته خواص فرومغناطیسی بیشتری داشته باشد میزان گرم شدن آن نیز بیشتر خواهد بود.

در ابتدا یک جریان بالا (مثلا ۱۰۰۰ آمپر) با فرکانس در حد چند هزار هرتز از سیم پیچ کوره عبور داده می شود و یک میدان مغناطیسی در وسط کویل ایجاد می شود.هرچه فرکانس جریان بیشتر باشد دمای ایجاد شده نیز بالاتر خواهد بود. مثلا اگر فرکانس ۵۰ هرتز (فرکانس برق شهر) استفاده شود گرمای ایجاد شده بسیار پایین خواهد بود و از آن نمی توان برای ذوب کردن فلزات استفاده کرد. البته از این نمونه کوره ها می توان به عنوان کوره های پیش گرم استفاده نمود.

پس از ایجاد میدان مغناطیسی جسمی که قرار است گرم شود در مرکز کوره قرار می گیرد و تا میزان مورد نظر گرم می گردد. در کوره های مغناطیسی از طریق کنترل جریان و فرکانس می توان قدرت کوره را جهت کاربردهای مختلف تنظیم کرد.


مزایای کوره القایی

مزایای کوره القایی

  • این کوره ها دارای یک سیستم کنترل الکتریکی هستند و به این جهت از نظر اپراتوری بسیار ساده هستند.
  • عملکرد این کوره به صورتی است که نیازی به وجود گاز یا شعله های آلوده کننده ندارد.
  • با کنترل فرکانس و جریان می توان دمای این کوره ها را به دقت تنظیم کرد.
  • زمان راه‌اندازی این کوره ها بسیار کوتاه است و بدون نیاز به پیش گرمایش به سرعت شروع به کار میکند.
  • کوره های القایی در مقایسه با سایر کوره ها سرعت ذوب بالاتری دارند.
  • بهره وری این کوره ها بالاتر از سایر کوره ها می باشد.
  • کوره های القایی در سایزها و ظرفیت های مختلفی ساخته میشوند.
  • انجام عملیات شارژ و تخلیه در این کوره ها آسان است.
  • کوره القایی آلودگی محیط زیستی چندانی ندارد.
  • این کوره ها فضای کمی را اشغال میکند.

معایب کوره القایی

در مقایسه با کوره های قوس الکتریکی این کوره ها از هزینه های جاری و قیمت اولیه بیشتری برخوردار هستند و به دلیل شارژ و قراضه ای که در این کوره ها ایجاد میشود، باید همیشه تمیز باشند.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد