امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

کاربرد و ویژگی های ناودانی

ناودانی از پروفیل های پرکاربرد در صنعت و ساخت و ساز می باشد که با نام شکل ظاهری آن در بازار شناخته میشود. ناودانی از دو قسمت جان (افقی) و قسمت بال (عمودی) تشکیل میشود و به شکل حرف “U”  انگلیسی می باشد. به این جهت در دسته پروفیل های باز قرار میگیرد و از ابتدای قرن بیستم میلادی استفاده از آن آغاز شده است. در زمان جنگ جهانی دوم، ناودانی از محصولات شناخته شده در صنعت و ساختمان سازی است و پس از این زمان تولید آن در کارخانجات کشورهای مختلف رواج یافته است. با افزایش کاربرد سازه های فلزی در ساختمان، تولید ناودانی شدت بیشتری یافته و تقاضای آن نیز بالا رفته است.



انواع ناودانی

انواع ناودانی

ناودانی براساس فاکتورهایی همچون شکل ظاهری، روش تولید، جنس و وزن تقسیم بندی میشوند.

انواع ناودانی بر اساس شکل ظاهری :

ناودانی ساده : ناودانی ساده در سایزهای 8 الی 16 و با ارتفاع 30 الی 400 میلیمتر تولید میشوند که معمولا در ساخت پل های باربر کاربرد دارند.

ناودانی مشبک : این نوع ناودانی از ورق گالوانیزه تولید میشود و دارای سوراخ هایی برای بستن پیچ و مهره می باشد. از این نوع ناودانی در ساخت قفسه های محکم نیز استفاده میشود.

انواع ناودانی بر اساس وزن :

ناودانی ها براساس وزن شامل دو نوع ناودانی سبک و سنگین هستند که در آیتم وزن، الگوی اشتال و کاربرد باهم متفاوت اند. ناودانی سبک وزن کمتری از وزن تعریف شده در جدول اشتال دارد و ابعاد و وزن آن مطابق با اندازه های آن در جدول مهندسی اشتال تعیین نمیشود.

ناودانی سنگین وزن و ابعاد مطابق با جدول اشتال دارد و مطابق با اندازه های موجود در این جدول تولید میشوند.

ناودانی اروپایی یا ناودانی UNP

ناودانی اروپایی به دلیل ضخامت بالایی که دارد نسبت به سایر ناودانی های موجود در بازار سنگین تر است. به دلیل این ویژگی از ناودانی UNP بیشتر در پروژه های صنعتی و بزرگ استفاده میشود.

ناودانی براساس روش تولید

ناودانی براساس روش تولید به دو نوع فابریک و پرسی دسته بندی میشود.

ناودانی فابریک : این نوع ناودانی در مراحل اولیه تولید به صورت ناودانی خارج میشود و به دو دسته ناودانی سرد و ناودانی گرم تقسیم میشود.

ناودانی پرسی : این محصول از نظر خمکاری و پرسکاری ورق تولید میشود و براساس جنس ورق، جنس ناودانی متفاوت است.


استانداردهای رایج ناودانی

استانداردهای رایج ناودانی

ناودانی به لحاظ کاربرد در دو شکل U و C تقسیم میشود و برای ساخت این محصول از استانداردهای UPE و UPN تولید میشود و در اندازه های بال متفاوت می باشند. در استاندارد UPE بال های متقاطع، به حالت موازی هستند و برای ناودانی C تعیین شده است و تنها در ایران کاربرد دارد. سایر کشورها از استاندارد های متفاوتی استفاده میشود.

مزایای ناودانی

  • مقاومت در برابر تنش‌های بزرگ
  • سرعت بالا در نصب و اتصالات متنوع در ساختمان‌ها
  • سبک بودن وزن اسکلت فلزی
  • تحمل پذیری مناسب در برابر ضربه
  • اشغال فضای کم
  • داشتن مقاومت بالا در خرپا‌ها و دهانه‌ها
  • کارکرد طولانی و کم بودن دور ریز کار

برندهای ناودانی

کاربرد ناودانی

ناودانی بر اساس جنس آن مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به ابعاد، جنس و ضخامت های متفاوت آن، کاربرد گسترده ای دارد. کاربردهای ناودانی شامل انواع چارچوب، بدنه ماشین آلات سنگین، صنایع ساختمان سازی و نمای ساختمان، بناهای معماری میشود. علاوه بر این از ناودانی ها در تجهیزات ترافیکی همچون گاردریل، خرپا، بادبند و ستون نیز میتوان اشاره کرد. از این محصول فولادی امروزه در ساخت تجهیزات دریایی نیز استفاده میشود. اما عمده کاربرد آن به دلیل ویژگی های ذکر شده، در ساخت و ساز می باشد.

برندهای ناودانی

در ایران کارخانه های فولاد تبریز، فولاد تهران، آریان، مجتمع فولاد البرز غرب و صنایع فولاد کوهپایه و فولاد توس اقدام به تولید این مقطع فولادی می نمایند.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد