امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

خرید میلگرد از بورس، یکی از روش های خرید میلگرد است. دولت برای حذف دلالان و سودجویان در بازار آهن، اقدام به تاسیس سازمان بورس کرد. بورس از سال 1382 تشکیل شد. به طور کلی بورس به منظور تنظیم نوسانات بازار، ایجاد شرایط بهتر و ثبات قیمت برای خریداران کالا ایجاد شد. البته لازم به ذکر است که خرید و فروش کالا در بورس شرایط خاص خود را دارد و باید از شرایط و قوانین آن آگاه باشید. در این مطلب بیشتر به دنبال پاسخ برای این سوال پرداخته ایم که چگونه از بورس کالا میلگرد بخریم؟

خرید میلگرد از بورس

بورس کالا یک بازار فیزیکی برای عرضه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها است و به منظور تثبیت قیمت تاسیس شده است. خرید و فروش قطعات فولادی همچون میلگرد مشمول قوانین خاص و محدودیت هایی می باشد. هرچند در بازار آهن و قطعات فولادی، مقدار عرضه و تقاضا  تعیین کننده قیمت کالا است و به این جهت می توان معاملات مطمئنی را انجام داد.

از شروط حضور در بورس کالا، ورود اطلاعات به عنوان تولید کننده می باشد. اگر به عنوان خریدار وارد بورس کالا شوید، باید تمام اطلاعات هویتی خود را ثبت نمایید.

علاوه بر این برای خرید و فروش کالا در بورس باید میزان و حجم خرید محصول را در نظر داشته باشید. در تالارهای مختلف مقدار تعیین شده میتواند 20، 110 یا 220 تن باشد.

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

انتخاب کارگزار مناسب : برای خرید میلگرد در بورس کالا، شما نیاز به شخص حقوقی یا حقیقی به عنوان کارگزار دارید. کارگزاران سهام باید مورد تایید سازمان بورس باشند. کارگزار می تواند امور مربوط به سفارش، خرید و فروش سهام را برای شما انجام دهد.

دریافت کد مشتری : پس از انتخاب کارگزار، شما نیاز به کد مشتری خواهید داشت. دریافت کد مشتری تنها از طریق بورس کالا امکان پذیر است و یکبار انجام میشود. هر خریدار میتواند از طریق کارگزاری خود اقدام به دریافت کد مشتری کند.

به عنوان یک شخص حقیقی، برای دریافت کد مشتری نیاز به مدارک زیر دارید:

کپی از صفحات شناسنامه

کپی از کارت ملی

فرم درخواست کد مشتریان حقیقی ( شامل اطلاعاتی از جمله شماره‌ حساب متقاضی، آدرس، کد پستی، تلفن و …)

شخص حقوقی برای خرید از بورس نیاز به مدارک زیر خواهد داشت:

تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت

تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضا هیئت ‌مدیره

تصویر روزنامه آخرین تغییرات شرکت

لیست صاحبان امضا

لیست تمامی سهامداران بالای 10 درصد

ارائه شماره‌حساب جاری شخص حقوقی

دریافت فرم درخواست خرید : در هر بار خرید از بورس کالا باید یک فرم سفارش اطلاعات را تکمیل کنید. این فرم شامل اطلاعاتی همچون نوع کالا، نام تولید کننده و حداکثر قیمت خرید از بورس میشود. بعد از تکمیل فرم باید آن را تحویل کارگزار خود دهید.

سپس کارگزار فرم اطلاعات شما را بررسی نموده و برای عرضه کالا با تولید کننده وارد مذاکره میشود.

در صورت خرید میلگرد از بورس کالا، 10 درصد از مبلغ به عنوان پیش پرداخت و تضمین تعهدات به حساب کارگزاری واریز میشود. در صورت تخلف کارگزار میتواند از این مبلغ برداشت نماید. از آنجا که میلگرد یکی از محصولات صادراتی است و مبلغ 5 درصد ارزش کل معامله به حساب کارگزاری واریز میگردد.

روند خرید کالا در بورس چگونه است؟

روند خرید کالا در بورس به این صورت است که کارگزاران طبق قیمت اعلام شده فولاد روی تابلوی نمایش بورس، مطابق درخواست خریدار، با توجه به میزان، تعداد و مبلغ میلگرد با دیگر خریداران رقابت میکند. کالا در صورت کافی بودن با مبلغ مناسب خریداری خواهد شد.

کسر کارمزدهای کارگزاری

پس از خرید، کارگزار باید تمامی اطلاعات شامل حق‌الزحمه کارگزاری وعوارض بورس تنظیم و برای خریدار ارسال کند.خریدار فرصت دارد تا 10 صبح روز سوم کاری مبلغ را به حساب بورس واریز نماید و قیش بانکی را تقدیم کارگزار کند. روی فیش بانکی باید نام خریدار با نام کارگزار یکی باشد. در غیر این صورت معامله فسخ میگردد. در صورت فسخ معامله خریدار باید مبلغی را به عنوان بیعانه به کارگزار بپردازد.

پس از بررسی کامل، باید مبلغ باقیمانده توسط کارگزار تسویه شود و صدور حواله فروش به کارگزار فروشنده تقدیم خواهد شد.

همچنین نوع حمل بار و آدرس محل تخلیه باید توسط خریدار تعیین شود و کارگزار موظف است تمام این مراحل را پیگیری نماید. پس از فروش نیز حواله صادر خواهد شد.

نکات مهم در خرید میلگرد از بورس

روزهای خرید میلگرد در بورس کالا چهارشنبه ساعت 11 می باشد. با توجه به شرایط بازار تولید کنندگان و خریداران، کالای خود را در بورس ارائه میدهند. قیمت ها به صورت رقابتی است و تعداد کارگزاران حاضر در بورس حدود 90 عدد می باشد. خریدار برای تسویه مبلغ سه روز مهلت دارد و در صورت تاخیر، مقدار 25 درصد از ارزش معامله به صورت روزانه به عنوان جریمه باید بپردازد. این روند تا ده روز کاری ادامه دارد و پس از آن در صورت عدم تسویه، معامله فسخ می شود و جریمه باید به فروشنده پرداخت گردد. 

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا

انجام معاملات در بورس تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار و وزارت صمت است. این مسئله تاثیر زیادی بر قیمت آهن و مقاطع فولادی در بازار خواهد داشت. با توجه به نوسانات بازار در شرایط فعلی، قیمت گذاری از طریق بورس عادلانه تر به نظر میرسد و همچنین خریدار میتواند از اصالت کالا مطمئن باشد. مزیت دیگر خرید و فروش در بورس این است که، امکان مقایسه قیمت ها وجود دارد و در صورت عدم پرداخت یا انصراف از خرید، این مسئله قابل پیگیری از طریق بورس می باشد. بورس توانسته تعادل را در بازار کالا به وجود آورد و این بزرگترین مزیت بورس کالا است.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد