امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

رزوه کردن میلگرد

روزه کاری در واقع همان پیچ و مهره کردن است که به طور عامیانه کاربرد دارد و در صنایع مختلف برای اتصال میلگرد و لوله ها کاربرد دارد. در برخی صنایع ساختمان سازی و کارخانه ها طول میلگرد یا میله و تعداد سوراخ ها معین شده است. این روش از بیست سال پیش در ایران مرسوم شده است و ظرفیت وسیعی از نقشه های ساختمانی را پوشش میدهد.

با استفاده از این روش اتصالات مکانیکی و افزایش تولید ضرورت طراحی و تولید یک دستگاه پرتابل برای روزه کاری ایجاد گردید. این دستگاه باید انرژی بالا و احتمال فرسودگی پایینی داشته باشد و در حال حاضر از مقاوم ترین و کارآمدترین دستگاه رزوه زنی برای میلگرد در جهان استفاده میشود.



مزایای استفاده از دستگاه رزوه زنی

مزایای استفاده از دستگاه رزوه زنی

  • امکان جابجایی روش سنتی اورلپ با روش اتصال مکانیکی
  • اجرای آسان تنها با یک دستگاه
  • سرعت بالا در اجرا با کمتر از 30 ثانیه برای هر میلگرد
  • کاهش هزینه ها
  • مدل سازی ساده و نوسازی آسان
  • پرتابل و قابل حمل بودن دستگاه
  • داشتن عمر مفید طولانی
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
  • حداکثر طول رزوه 30 سانتیمتری
  • قابلیت رزوه آرماتور تا طول 40 میلیمتر

فرآیند رزوه کاری

فرآیند رزوه کاری

فرآیند عمل رزوه کاری بسیار مهم بوده و دارای ظرافت خاص می باشد. در صورتیکه در صنعت ساخت و ساز این فرآیند کاربرد دارد و در کمترین زمان طرح ساخت و ساز را پیش میبرد و از هزینه های اضافی می کاهد. پایین آمدن هزینه در کنار پیشرفت شدید کار از جمله مسائلی است گه همه به دنبال آن هستیم و برای ما اهمیت دارد. برای انجام این عملیات به ماشین تراش چرخان نیاز است. انجام فرآیند رزوه کاری با دستگاه تراش، کوپلرها نیز کاربرد زیادی دارد و جنس کوپلرها از آلیاژ فولادی می باشد. این آلیاژ خاصیت کشسانی دارد و برای دو وصل میلگرد در یک سو مورد استفاده قرار میگیرد.

پروسه روزه کاری، آرماتوربندی را کاهش میدهد و برای وصل کوپلر به میله قابل استفاده است. نخست باید از دستگاه رزوه زنی استفاده کرد تا روی میله حفره ای ایجاد شود و سپس کوپل ریا مهره روی آن تعبیه میشوند. فرآیند اتصال دو میله به یکدیگر در این صورت سرعت بالاتری خواهد داشت و به آسانی امکان پذیر می باشد.

رزوه کاری میلگرد روی شفت ها، لوله ها، مهره ها و پیچ ها امکان پذیر خواهد بود.از شیوه هایی همچون قلاویز کاری و حدیده کاری نیز در این صورت استفاده میشود. شکل اول آن به عملیات شکل دهی روزه میله شهرت دارد و در این روش هیچ ماده ای از جشم حذف نمیشوند. این شیوه برای ایجاد رزوه داخلی به کار گرفته می شود.

به این شیوه، ماشینکاری نیز گفته میشود. در این شیوه استفاده از دستگاه رزوه کاری، لبه های بریده میشود و بیرون هدایت میشوند و به ضایعات اضافه میگردند. از این روش همچنین برای روزوه کاری سطوح داخلی استفاده میشود.

رزوه کاری با انواع بولت و پیچ

در اتصالات خارجی از بولت و پیچ استفاده میشود. بعد از فرآیند روزوه زنی، می توان توسط پیچ و بولت های محکم قطعه هایی همچون میلگرد یا لوله را به یکدیگر متصل نمود. جنس بولت ها و پیچ ها از آهن و فولاد است و این مسئله عملیات و فرم خام رزوه کاری را موثر تر میکند. الزاما نیاز به استفاده از این روش در ساخت خودرو و ساخت و ساز نمی باشد. افراد زیادی در سراسر جهان، در صنایع گوناگون مانند قطعات فلزی، چوب، ماشین آلات و … از این روش استفاده میکنند.

در عملیات رزوه کاری مهره، پیچ و بولت اصلی ترین ابزارها هستند و باید در زمان انتخاب نوع مناسب را تهیه کنید. تمام بولت ها از خانواده پیچ ها هستند، اما عکس این موضوع صحت ندارد. اکثر پیچ ها در نوک خود دارای تیزی هستند که به وسیله آن حفره ایجاد میشود. این مزیت را اما بولت ها ندارند و این تفاوت میله و بولت است. حفره ای که پیچ در آن قرار میگیرد، معمولا روزه کاری شده است و یکی از امتیازات پیچ روشن میشود که ایجاد و استاندارد رزوه متریک روی سطح کار و در سوراخ می باشد.

ایجاد این مدل رزوه داخلی و خارجی چندان جالب نیست و تنها برای اتصال دو قطعه به یکدیگر کارایی دارد. بولت ها از جنس های مختلفی هستند و عمده ترین آنها بولت های آهنی و فولادی است. در حال حاضر بولت های پلاستیکی و چوبی نیز در بازار وجود دارند. پیچ ها نیز در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرند که سر آنها و شکل کاربرد آنها متفاوت می باشد.


انواع پیچ های مخصوص رزوه کاری

انواع پیچ های مخصوص رزوه کاری

پیچ کف سازی : این نوع پیچ توانایی بالایی دارد و برای اتصال قطعه فلزی به چوب یا کامپوزیت استفاده میشود. اگر سوراخکاری رزوه کاری و پیچ و مهره کردن را در محل با رطوبت بالا انجام میدهید، این نوع پیچ مناسب تر است و به دلیل جنس فولادی زنگ زدگی نخواهد داشت و نمیپوسد.

پیچ پهن : از پیچ های پهن برای مهره کردن و اتصال دو قطعه فلزی استفاده میشود.

پیچ شش ضلعی : این نوع پیچ در صنعت کاربرد زیادی دارد و در صنایع چوبی نیز کاربردی می باشد. این پیچ ها بسیار ریز هستند و مقاومت و تحمل بالایی در برابر گشتاورهای بالا دارند. پیچ های شش ضلعی بهترین ابزاری هستند که برای اتصالات و جوشکاری رزوه در ساختمان سازی، صنایع و پروژه های بزرگ ماشین آلات استفاده می شوند.

پیچ کالسکه ای : این مدل از پیچ ها به وفور در منازل کاربرد دارند و در ساخت انواع اسباب بازی، میز و صندلی و غیره استفاده می شوند. نصب این پیچ ها روی فلزات قدری مشکل تر است و معمولا کاربرد ندارد.

پیچ لگ : پیچ لگ یا بشکه ای در ساخت کشتی های بزرگ و کوچک کارایی دارد و این به دلیل تحمل بار و مقاومت زیاد آن در برابر نیروی گشتاور می باشد. وجود کربن در این نوع پیچ ها موجب میشود تا رطوبت و هوا روی آن تاثیری نداشته باشد و از پوسیدگی و زنگ زدگی در آن جلوگیری میکند.

پیچ سوکتی : این نوع پیچ گران ترین انواع پیچ در چرخه تولید می باشد که بسیار متفاوت است و بیشترین فرورفتگی در بالای آن وجود دارد.

پیچ چوبی : از پیچ های چوبی به منظور اتصال دو قطعه چوبی استفاده میشود و این نوع مدل پیچ ها مجهز به بخش بدون رزوه در ساختار بدنه هستند. همچنین دارای سه مدل سرگرد، سر تخت و پیچ های فولاد ضدزنگ یا برنجی می باشند.

انواع بولت ها در رزوه کاری

بولت نیز مانند پیچ در رزوه کاری به چند دسته تقسیم میشود که براساس نوع جی شکل و یو شکل آن می باشد. بخش انحنای بولت داخل بتن قرار میگیرد و بخش رزوه آن در خارج از بتن برای اتصال و سوار کردن قطعات خارجی کاربرد دارد.

بولت های U شکل، از آلیاژ فولاد کربن هستند و هر دو بازوی این بولت ها رزوه شده است. اگر در محل مرطوب اقدام به نصب این بولت ها میکنید، بهتر است از بولت ها U شکل استفاده نمائید.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد