امروز: جمعه 31 فروردین 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
فولاد سبز برای محیطی زیستی بهتر

فولاد سبز (فولاد کم کربن) با استفاده از هیدروژن به جای زغال سنگ ساخته می شود. انقلاب تولید این محصول یک فرصت بزرگ برای دنیا است. با هم به بررسی اهمیت تولید فولاد به روش های نوین و اصلاح روش های تولید فولاد سنتی می پردازیم:



فولاد کم کربن (فولاد سبز) راهی جدید برای بهبود محیط زیست و اقتصاد

فولاد ماده ای که ما از آن برای ساختن همه چیز از کارد و چنگال گرفته تا توربین‌های بادی، پل‌ها تا ساختمان‌ها و هر چیز دیگری استفاده می‌کنیم. همانطور که فولاد برای زندگی ما ارزشمند است، نحوه ساخت آن (با استفاده از زغال سنگ) تأثیر مخربی بر آب و هوای ما دارد. طبق آمار تقریباً دو تن دی اکسید کربن برای تولید یک تن فولاد لازم است. تولید آن، با این نرخ، حدود 7 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهد. این اعداد خیره کننده نشان می دهد که پاکسازی این صنعت و تبدیل آن به یک جایگزین کم کربن و سبز چقدر مهم است. فولاد کم کربن و یا بدون کربن راه جدیدی است که کم کم در حال ظهور است و تولید آن، عوامل منفی محیطی را تغییر خواهد داد. همچنین همزمان با افزایش قیمت جهانی سنگ آهن، نیاز به تغییر روش تولید برای استفاده بهینه تری در جهت حفظ محیط زیست احساس میشود.

فولاد کم کربن با استفاده از هیدروژن به جای زغال سنگ ساخته می شود. انقلاب این محصول یک فرصت بزرگ برای دنیا است. در اکثر مناطق، منابع ارزان بادی و خورشیدی به وفور در اختیار همه کشورها وجود دارد. این بدان معناست که یک موقعیت بسیار خوبی برای تولید هیدروژن مورد نیاز صنعت فولاد سبز، قابل دسترس است. بوجود آمدن این صنعت جدید برای تولید فولاد، به طور قطع صادرات را افزایش می‌دهد، فرصت شغلی از دست رفته در خصوص سوخت‌های فسیلی را جبران می‌کند و به ایجاد یک بستر مثبت در جهت تغییرات آب و هوا کمک می‌کند. بنابراین شروع این فرایند یک الزام برای بقا و حفظ محیط زیت است، اما فولاد سبز چگونه ساخته می شود؟

تولید فولاد

فولاد سبز برای محیطی زیستی بهتر

برای تولید فولاد، در حال حاضر اکسیژن را از سنگ آهن جدا شده و فلز آهن خالص تولید می شود. در حال حاضر، این کار با استفاده از زغال سنگ یا گاز در فرآیندی خاص انجام می شود که در نتیجه آن، دی اکسید کربن آزاد می شود. در تولید فولاد سبز نوین، هیدروژن که از منابع انرژی تجدیدپذیر ایجاد می شود، جایگزین سوخت های فسیلی خواهد شد. به طور مثال استرالیا در حال حاضر حدود 900 میلیون تن سنگ آهن در سال تولید می کند. با این حال، تنها 5.5 میلیون تن فولاد تولید می شود. این واریانس نشان می دهد که استرالیا ظرفیت بالایی برای افزایش تولید فولاد خود دارد. گزارشی که در سال گذشته توسط موسسه گراتان منتشر شد، نشان داد استرالیا می تواند سالانه حدود 65 میلیارد دلار صادرات داشته باشد و 6.5 درصد بیشتر از بازار تولید فولاد را در اختیار بگیرد. این تولید بیشتر میتواند بر قیمت های جهانی آهن آلات و سایر مقاطع فولادی تاثیر بگذارد. برای مشاهده قیمت انواع مقاطع فولادی به صفحه محصولات تیرآهن و میلگرد مراجعه بفرمایید.

فولادسازی فرآیند پیچیده ای است و از سه روش اصلی استفاده می شود. در زیر به هر یک از سه گزینه و چگونگی اصلاح آنها برای ایجاد فولاد سبز (کم کربن) می پردازیم.

راه کارهای تولید فولاد سبز

1. کوره بلند : استفاده از کوره های بلند متداول ترین راه ساخت فولاد است. حدود 70 درصد از کل فولاد ساخته شده با استفاده از این روش انجام می شود. مقدار زیادی کک (زغال سنگ فرآوری شده) در کوره قرار می گیرد تا مواد ورودی و خروجی از کوره را پشتیبانی کند. کک همچنین برای ایجاد گرما و تولید مونوکسید کربن مورد نیاز برای حذف اکسیژن از سنگ آهن استفاده می شود. جهت اصلاح و تولید فولاد سبز، در این فرآیند می توان از هیدروژن برای از بین بردن اکسیژن استفاده کرد که به نوبه خود، این عمل باعث تولید آب می شود، نه دی اکسید کربن. برای هرچه سبز کردن این فرآیند، می‌توان آن را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تکمیل کرد.

2. فولاد بازیافتی: حدود 30 درصد از کل تولید فولاد با بازیافت فولاد های مصرفی انجام می شود. فولاد یکی از بالاترین نرخ های بازیافت در جهان را در مقایسه با سایر مواد دارد. محصول بازیافتی در کوره های قوس الکتریکی ذوب می شود. این کوره ها توسط الکتریسیته هدایت می شوند. انتشار دی اکسید کربن حدود 0.4 تن در هر تن فولاد است. بیشتر دی اکسید کربن تولیدی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید برق است. اگر الکتریسیته را از طریق باد یا خورشید تولید می کردیم، خروجی دی اکسید کربن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

3. آهن کاهش یافته مستقیم: فناوری “آهن کاهش یافته مستقیم” (DRI) از گاز متان برای تولید هیدروژن و مونوکسید کربن استفاده می کند. سپس از آنها برای تبدیل سنگ آهن به آهن استفاده می شود. این فرآیند همچنان باعث انتشار دی اکسید کربن می شود زیرا به برق بیشتری نسبت به روش کوره بلند نیاز دارد. علیرغم این واقعیت، در حالت کلی، سطوح انتشار دی اکسید کربن ایجاد شده به طور قابل ملاحظه ای پایین تر است. حتی با این صرفه جویی در گازهای گلخانه ای، روش DRI در حال حاضر تنها حدود 5 درصد از کل تولید فولاد را تشکیل می دهد.برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ساخت کارخانه آزمایشی فولاد سبز را مراجعه بفرمایید.

سخن پایانی

فولاد سبز به سرعت اتفاق نمی افتد. علاوه بر متقاعد کردن تولیدکنندگان بزرگ در حمایت از این حرکت بزرگ و پیدا کردن مشتریانی که به این روش تولید فولاد اعتماد کنند، هنوز چالش های زیادی برای کشف کردن و فرصت هایی برای پذیرش وجود دارد. اول از همه، هیدروژن با تولید کم هزینه و البته در مقیاس بزرگ باید به راحتی در دسترس باشد و همچنین به انرژی های تجدیدپذیر دسترسی داشته باشد. تغییر روش تولید فولاد سبز برای فولادسازان اصلی شاید به قیمت احداث یک کارخانه جدید و خط تولیدی مجزا تمام شود و با اعمال تغییرات بروی خط تولید فعلی امکان استفاده از این روش برای آنها ممکن نیست. با وجود این موانع، کشور استرالیا در خط مقدم صنعت فولاد سبز قرار دارد و اقتصاد صادراتی قوی ایجاد می کند و در عین حال گامی هرچند کوچک در جهت کاهش اثرات انتشار گلخانه ای جهانی انجام می دهد. در مقاله بعدی بیشتر به جزئیات این مورد می پردازیم.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید فولاد، دریافت قیمت روز فولاد و اطلاع از موجودی فولاد، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد