امروز: سه شنبه 28 فروردین 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
فولاد بدون فسیل: کربن زدایی صنعت فولاد

برای تغییر روش تولید در صنعت فولاد بدون فسیل و حذف ذغال سنگ (کربن زدایی) و به صفر رساندن تولید گاز دی اکسید کربن، اکسیژن مورد نیاز بدون کمک سوخت‌های فسیلی و با کمک هیدروژن از طریق الکترولیز ایجاد می شود.



جایگزینی برای روش تولید سنتی فولاد

تولید فولاد یک فرآیند انرژی بر است زیرا تبدیل سنگ آهن به فولاد به دمای بسیار بالایی نیاز دارد. انرژی و گرمای حاصل از این فرآیندها از سوخت های فسیلی که در درجه اول زغال سنگ است، به دست می آید. استفاده از سوخت های فسیلی به این معنی است که تولید کنندگان فولاد در سرتاسر جهان، روزانه به‌ازای هر تن فولاد، 1.8 تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند. در واقع، بین 7 تا 9 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن مبتنی بر سوخت های فسیلی از صنعت فولاد ناشی می شود. در این میان شرکت SSAB غول فولاد سازی اروپا، به تنهایی 10 درصد از انتشار دی اکسید کربن کشور سوئد و 7 درصد از انتشار دی اکسید کربن فنلاند را بعهده دارد.

فولاد بدون فسیل: کربن زدایی صنعت فولاد قیمت فولاد، قیمت آهن

در یک در یک اقدام پیشگامانه برای کاهش انتشار دی اکسید کربن و کمک به حفظ محیط زیست، در سوئد یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک به نام Hybrit شامل شرکت های فولادسازیSSAB، انرژی محور Vattenfall و استخراج سنگ آهن (معدن) LKAB ایجاد گردید که هدف آن تغییر روش تولید صنعت فولاد و حذف ذغال سنگ (بدون کربن سوخت فسیلی) و به صفر رساندن تولید گاز دی اکسید کربن است. در روش پروژه Hybrit، اکسیژن بدون سوخت‌های فسیلی و با کمک هیدروژن از طریق الکترولیز ایجاد می شود. الکترولیز روشی است که در آن از یک جریان الکتریکی (تولید شده با منبع انرژی بدون سوخت فسیلی) برای تفکیک آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌شود. جالبتر اینکه از واکنش هیدروژن با اکسیدهای آهن به جای دی اکسید کربن، آب تولید میشود. در حقیقت تنها ماده جانبی تولید شده در این روش بخار آب است و تا وقتی که انرژی موردنیاز از منابع بدون فسیل تأمین شود، در روش جدید هیچ کربنی تولید نخواهد شد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله کارخانه آزمایشی آهن کم کربن مراجعه بفرمایید


SSAB پیشرو در کربن زدایی صنعت فولاد

همانطور که در مقاله قبلی گفته شد، فولاد بدون فسیل بیش از آنچه تصور می شود مفید خواهد بود. انرژی برق تولیدی از نیروی باد توسط توربین های بادی، یک انرژی پاک بدون مصرف سوخت فسیلی است اما خود توربین های بادی از فولاد ساخته شده اند. در آینده ای نه چندان دور، توربین های بادی سبز می توانند بدون مصرف سوخت فسیل تولید شده باشند. ممکن است یک یا دو توربین بادی تفاوت چندانی ایجاد نکند، اما به تمام توربین های بادی در سراسر جهان فکر کنید. دنیایی را تصور کنید که همه خودرو، قطارها و هواپیماها همه از فولاد بدون سوخت فسیلی ساخته شوند. البته این دیگر یک رویا نیست. در حقیقت شرکت SSAB هم اکنون محموله های فولادی بدون فسیل را برای خودروساز مطرح سوئدی (ولوو) ارسال میکند. گروه ولوو و SSAB بر روی پروژه خودروهای فولادی بدون فسیل در جهان با یکدیگر همکاری می کنند و شرکت بنز مشتری بعدی این تولید کننده فولاد بدون فسیل است.برای مشاهده قیمت انواع تیرآهن و میلگرد به صفحه محصولات مراجعه بفرمایید.

دلایلی برای انتخاب فولاد بدون فسیل

قیمت فولاد بدون فسیل، قیمت روز آهن

کیفیت و خواص فولاد بدون فسیل مانند فولادهای امروزی خواهد بود. طی گزارش اعلام شده، خواص فولاد شرکت SSAB در فرآیندهای فولادسازی، نورد و عملیات حرارتی ایجاد شده، یکسان خواهد ماند. اما آیا فولاد بدون فسیل خواص بهتری نسبت به سایر فولادها دارد؟ یا اصولا چرا یک شرکت باید فولاد بدون فسیل را برای کسب و کار خود انتخاب کند در حالی که قیمت تمام شده آن بالاتر از فولاد سنتی است و ممکن است قیمت نهایی آن نیز تحت تاثیر قرار گیرد؟

سرمایه گذاری در فن آوری های نوآورانه برای کاهش انتشار گلخانه ای در دستور کار شرکت های بزرگ جهان است و شاید مهمترین دلیل انتخاب این محصول، تعهدی برای بهبود محیط فردا برای همه انسان ها است. این یعنی افزودن ارزش اقتصادی و زیست‌محیطی به کسب‌وکار با سرمایه‌گذاری در فولادی که انتشار کربن در طول تولید آن، صفر بوده است.برای مطالعه در مورد انواع فولاد، به مقاله انواع ویژگی خای فولاد مراجعه بفرمایید.

  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای: کاهش یا مهمتر از آن، حذف انتشار گاز CO2 برای مدیریت گرمایش جهانی و در نهایت توقف آن حیاتی است. صنعت فولاد سهم عمده ای در انتشار جهانی CO2 دارد و انتخاب فولاد بدون فسیل یک تصمیم حیاتی و تجاری است که به تحول گسترده صنعت کمک خواهد کرد.
  • مناسب برای همه برنامه ها: کیفیت فولاد بدون فسیل، بسیار بالا و غیر قابل تردید است. محصول نهایی همانند فولاد باکیفیت فعلی خواهد بود. فولاد بدون فسیل می تواند توسط مشتریان، با تضمین عدم انتشار CO2 در همه صنایع استفاده شود.
  • از نظر زیست محیطی برای مشتریان جذاب است: محصولات سبز امروزه در کانون توجه همه شرکت ها هستند. در تمام طول زنجیره ارزش، مشتریان از کسب و کارها می خواهند که روی فناوری ها و راه حل هایی سرمایه گذاری کنند که محصولات، خدمات و فرآیندها را تا حد امکان دوستدار محیط زیست می کند. فولاد بدون فسیل یک جزء کلیدی در کمک به دستیابی به اهداف انتشار صفر در تمام کاربردهای صنعتی خواهد بود.
  • قوانین سخت گیرانه در راه است: در سراسر جهان، قوانین و مقررات به طور فزاینده ای صنایع را مجبور به توسعه زیرساخت ها و فرآیندهایی می کند که شرایط محیطی خاص را برآورده می کنند. شرکت ها باید با توسعه زیرساخت خود سرمایه گذاری کنند و مطمئن شوند که کسب و کارشان برای آینده مناسب است.
  • از بزرگترین فولادسازان این حوزه میتوان به شرکت ژاپنی نیپون استیل اشاره کرد. برای آشنایی با این شرکت میتوانید مقاله فولادساز ژاپنی “نیپون استیل” را مطالعه بفرمایید.

آیا آینده اینجاست؟

«همکاری ما با گروه ولوو نشان می‌دهد که یک انتقال سبز ممکن است و می‌تواند نتایجی را به همراه داشته باشد. ما همگی باید عنوان یک بدنه واحد به سبز بودن محصولات پایدار باشیم. فولاد ستون فقرات محصولات خودروسازی را تشکیل می دهد که به ردپای کربن شرکت در طبیعت می افزاید. ما همه باهم میتوانیم تا سهم خود را در این موضوع انجام بدیم.

لیندکویست، رئیس SSAB
خودروی ولوو قیمت روز آهن، فروش فولاد

رشد جمعیت جهانی، بالا رفتن استانداردهای زندگی و شهرنشینی فزاینده همگی روندهایی هستند که باعث افزایش تقاضای جهانی فولاد می شوند. با این حال، ردپای قابل توجه کربن تولید شده در صنعت فولاد برای اروپا و سایر نقاط جهان یک واقعیت است و این صنعت را برای نوآوری و ارائه فولاد پایدار برای پاسخگویی به تقاضای فعلی و آینده تحت فشار قرار می دهد.

فولاد بدون فسیل یک محصول ممتاز با ارزش مشتری بالا خواهد بود. تصمیمات تجاری اغلب بر اساس نتیجه نهایی انجام می شود. تنها نکته منفی هزینه بالاتر فولاد بدون فسیل  است و این چالشی است که در حال حاضر اجتناب ناپذیر است. سرمایه گذاری های اولیه زیرساختی برای تغییر از زغال سنگ به برق و هیدروژن، از گاز طبیعی به بیوگاز و گلوله های سنگ آهن به آهن اسفنجی هزینه قابل توجهی را نشان می دهد. با این حال، این به عنوان یک مانع کوتاه مدت در نظر گرفته می شود که برای منافع بلندمدت ارزش غلبه بر آن را دارد..

مبارزه جهانی برای کاهش انتشار CO2 و کاهش سرعت تغییرات آب و هوا الهام بخش چندین پروژه تحقیقاتی و توسعه نوآورانه است.  گروه ولوو برای اولین بار در جهان از اولین وسیله نقلیه ساخته شده از فولاد بدون فسیل SSAB رونمایی کرد. خودروی حمل بار (کمپرسی TA15) برای استفاده در معادن که نشان دهنده اولین مرحله سفر به سوی آینده ای کربن زدایی است. گروه خودرو سازی ولوو اولین شرکتی بود که با استفاده از فولاد بدون فسیل، جهشی بزرگ به سوی آینده ای سبزتر انجام داد.

در اکتبر 2021، ولوو اولین خودروی ساخته شده با فولاد بدون فسیل را با معرفی دامپر الکتریکی خودران خود که حاوی بیش از 3 تن فولاد بدون فسیل است که توسط SSAB تحویل داده شده است، رونمایی کرد.

” بازخوردی که از تیم ساخت خودرو در مورد کیفیت و ویژگی‌های محصول گرفتم این بود که آنها دقیقاً مشابه فولادهای معمولی هستند. فولاد بدون فسیل از SSAB همان کیفیت بالا را داشته و خواص فولاد سنتی را حفظ می کند، که این برای شرکت ولوو اهمیت زیادی دارد “

ملکر جرنبرگ، رئیس تجهیزات ساختمانی ولوو

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع آهن آلات و مقاطع فولادی، دریافت قیمت روز و اطلاع از موجودی، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

قیمت روز آهن | آرمان گستر اقتدار | ضمانت خرید مطمئن

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد