امروز: یکشنبه 18 شهریور 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
6 مرحله از فرآیند تولید فولاد

6 مرحله از فرآیند تولید فولاد

فولاد به دلیل سبک بودن اما مستحکم بودن شناخته شده است که آن را برای انواع صنایع و کاربردها مناسب می کند. در کنار پلاستیک و کاغذ، فولاد یکی از رایج ترین موادی است که در محصولاتی که در زندگی روزمره ما استفاده می شود، دیده می شود. در صنعت ساختمان از فولاد در ایجاد ساختمان ها و سایر سازه ها برای استحکام استفاده می شود. فرآیندهای تولید مانند اتومبیل، هواپیما و لوازم آشپزخانه نیز برای تولید به فولاد متکی هستند. آخرین اما نه کم اهمیت، فولاد برای ارتباطات ضروری است زیرا در ایجاد دکل های انتقال و تلفن همراه استفاده می شود.

چرخه عمر کارخانه فولاد

فرآیند تولید فولاد را می توان به شش مرحله تقسیم کرد: ساخت آهن، فولادسازی اولیه، فولادسازی ثانویه، ریخته گری، شکل دهی اولیه و شکل دهی ثانویه.


مرحله 1: ساخت آهن

فولاد یک آلیاژ فلزی ساخته شده از آهن و کربن است. بنابراین، فرآیند تولید فولاد با ساخت آهن آغاز می شود. برای انجام این کار، سنگ آهک، کک و سنگ آهن را با هم ترکیب کرده و در کوره بلند قرار می دهند. عناصر با هم ذوب می شوند تا فلز داغی به نام آهن مذاب ایجاد شود. ضایعات فلزی از طریق یک سطل قراضه به داخل کوره قوس الکتریکی ریخته می شود.


مرحله 2: فولادسازی اولیه

مرحله دوم فرآیند تولید فولاد را می توان با دو قطعه مختلف تجهیزات تکمیل کرد: یک کوره اکسیژن اولیه و یک کوره قوس الکتریکی. با یک کوره اکسیژن پایه، فلز مذاب تولید شده در مرحله 1 با فولاد قراضه تزریق می شود. سپس، اکسیژن از طریق کوره عبور می کند تا ناخالصی های موجود در آهن مذاب را حذف کند. با کوره قوس الکتریکی، همانطور که می دانید، الکتریسیته از طریق کوره عبور می کند تا آهن را تصفیه کند. تکمیل مرحله 2 منجر به فولاد خام می شود.


مرحله 3: فولادسازی ثانویه

همانطور که درجات و خانواده های مختلف فولاد ضد زنگ وجود دارد، انواع مختلفی از فولاد معمولی نیز وجود دارد. درجه های مختلف توسط عناصری که در پایان فرآیند ساخت در فلز باقی می مانند تعیین می شود. فولادسازی ثانویه ترکیب فولاد را برای ایجاد عیار مورد نظر اصلاح می کند. این کار با تکنیک های مختلفی مانند هم زدن و تزریق ملاقه انجام می شود.

فولاد سازی ثانویه

مرحله 4: ریخته گری

در مرحله چهارم تولید فولاد، آهن مذاب برای خنک سازی در قالب ریخته می شود. این فرآیند شروع به تنظیم شکل فولاد می کند و باعث تشکیل یک پوسته نازک و سخت می شود. رشته های پوسته چکش خوار هستند و می توان آنها را به شکل دلخواه از ورق های مسطح، تیرها، سیم ها یا نوارهای نازک کار کرد.


مرحله 5: شکل دهی اولیه

شکل دهی اولیه روند شکل دهی را ادامه می دهد. برای تنظیم دقیق ریخته گری از غلتک داغ استفاده می شود. فولاد به شکل و سطح مورد نظر قالب گیری می شود. برخی از نمونه ها عبارتند از شکوفه، بیلت و اسلب.

شکل دهی اولیه فولاد

مرحله 6: شکل گیری ثانویه

مرحله نهایی فرآیند تولید فولاد، شکل و خواص نهایی فولاد را ایجاد می کند. شکل‌دهی ثانویه با روش‌های مختلفی مانند شکل‌دهی (روش‌های نورد سرد)، ماشین‌کاری (دریل)، اتصال (جوشکاری)، پوشش، عملیات حرارتی و عملیات سطحی انجام می‌شود . در پایان مرحله 6، فولاد کاملاً شکل گرفته و آماده استفاده و پردازش در کاربردهای مختلف است.


کلام آخر

اگر چه می توان آن را در شش مرحله ساده کرد، فرآیند تولید فولاد پیچیده است و به تجهیزات قابل اعتمادی نیاز دارد که برای مقاومت در برابر محیط سختی که در کارخانه های فولادی با آن مواجه می شوند طراحی شده است. محیط سخت و دماهای شدیدی که در کارخانه‌های فولاد در طول فرآیند تولید فولاد با آن مواجه می‌شوند، نیازمند تجهیزات با کیفیتی هستند که برای دوام ساخته شده‌اند که انواع فولاد در صنایع مختلف قابل استفاده است.

مطالب ارائه شده در این مقاله فقط برای اهداف اطلاعات عمومی است. در نظر گرفته شده است که جایگزین مشاوره حرفه ای/حقوقی یا جایگزینی با مقررات دولتی، استانداردهای صنعتی، یا سایر الزامات خاص برای هر کسب و کار/فعالیتی باشد.شرکت آرمان گستر اقتدار ضمانت یه خرید مطمئن را به شما می دهد و مرجع تخصصی خرید و فروش آهن آلات و کلیه مقاطع فولادی است که  شما در جهت ثبت درخواست میتوانید با واحد مشاوره و فروش شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) در ارتباط باشید.

در حالی که مطمئن شدیم اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی ارائه می دهیم، اما خوانندگان باید با یک متخصص واجد شرایط یا وکیل برای هر گونه نگرانی و سؤال خاص مشورت کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع آهن آلات و فولاد و موضوعات مرتبط دیگر مقالات ما را مطالعه فرمایید.


0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد