امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

کوره قوس الکتریکی (EAF)

کوره قوس الکتریکی (EAF) دارای 8 عدد قوس الکتریکی با ظرفیت تولیدی 180 تن فولاد می باشد. در هر مرحله این کوره با توان ترانسفورمر ۹۰MVA عمل میکند و در ابتدا قراضه بارگیری شده در سبد جرثقیل به داخل کوره وارد میشود و سپس سقف کوره بسته میشود تا عملیات ذوب شروع شود. در این کوره با کمک ق.س الکتریکی قراضه ها ذوب می شوند.

کوره قوس الکتریکی در صنعت فولاد کاربرد زیادی دارد و با نام EAF نیز شناخته میشود. این کوره جهت ذوب قطعات در واحدهای تولیدی کاربرد دارد و در این محل ها تعبیه میشود. اساس کار این کوره با قوس الکتریکی است و نوعی تخلیه الکتریکی میان دو رسانا یا نارسانا ایجاد میکند. از قوس ها جهت روشنایی نیز استفاده میشود و در مدل ها و اندازه های مختلفی تولید میگردد. دمای این قوس حدود 1600 درجه سانتیگراد است و دما در این شرایط تا مرز 3000 درجه سانتیگراد نیز میرود. با استفاده از قوس الکتریکی می توان آهن اسفنجی، چدن، فولاد، فلورین و فرو آلیاژهای آهک و… تولید کرد.



ساخت کوره قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی نخستین بار در سال 1878 به دست هرولت ساخته شد و این روش مبتنی بر ذوب فلزات از قوسی بین دو الکترود بود. طرح ایجاد قوس الکتریکی توسط زیمنس مطرح شد و در مدل ابداعی لز برق سه فاز استفاده میشد. در هر فاز از جریان از یک الکترود عبور میکرد و پس از ورود به حمام ذاب به الکترود دیگر انتقال می یافت. در نتیجه حرارت حاصل به وسیله حمام گرفته میشد و به دنبال آن مواد نسوز به حداقل خود می رسیدند.

انواع کوره قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی بر اساس عبور جریان الکتریکی به دو دسته تقسیم میشود که شامل کوره قوس الکتریکی مستقیم و کوره قوس الکتریکی غیر مستقیم می باشد.

کوره قوس الکتریکی مستقیم شامل انواع مدل های تک الکترود، دو الکترود و سه الکترود ساخته می‌شود. مدل سه الکترود این کوره برای ذوب فلزات در تناژ سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. قوس الکتریکی در این کوره میان الکترود و شارژ ایجاد شده است و با حرارت تولیدی، ذوب انجام می‌گیرد. دمای این کوره تا 4000 درجه سانتیگراد نیز میرسد و دارای بیشترین کاربرد در ساخت فولاد می باشد.

از کوره قوس الکتریکی غیر مستقیم برای ذوب چدن و فلزات غیر آهنی استفاده میشود. در این مدل میان دو الکترود در بالای شارژ درون کوره رخ میدهد و فرآیند ذوب توسط حرارت منتقل شده به شارژ انجام میگیرد.


فرایند عملکرد قوس الکتریکی

در فرآیند قوس الکتریکی برخورداری از حوضچه مذاب آهن و شارژ آهن اسفنجی اهمیت زیادی دارد. در واقع عبور جریان برق از الکترودهای موجود در بالای جریان مذاب یا داخل آن موجب ذوب مواد داخل کوره میشود و سه الکترود در هر کوره از سقف عبور میکنند. هرکدام از الکترودها به یک جریان برق وصل هستند. حرکات نوسانی الکترودها نیز طول قوس ایجاد شده را تغییر میدهد. همچنین حرارت مورد نیاز جهت ذوب باید  کنترل و تنظیم گردد. در نهایت بعد از رسیدن حرارت به 1550 درجه جرقه و ذوب قراضه ها رخ میدهد و سپس شارژ آهن اسفنجی به کوره منتقل میگردد. در ضمن ولتاژ تا رسیدن به حد مناسب خود کاهش پیدا میکند.

کاربرد کوره قوس الکتریکی

کوره های قوس الکتریکی بازدهی بالایی دارند و در تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرارتی کاربرد گسترده ای دارند. در حال حاضر 30 درصد فولادهای جهان با این کوره تولید میشوند. عوامل دیگری نظیر مجهز شدن کوره ها به مشعل اکسیژن- سوخت، کنترل اتوماتیک ذوب و پالایش و … در استفاده از کوره های قوس الکتریکی در دهه های اخیر آنها را کاربردی تر نموده است. از جمله مقاطع فولادی که به وسیله قوس الکتریکی تولید می شوند ناودانی، مبله، تسمه، میلگرد آجدار و طیف وسیعی از فولاد هستند.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد