امروز: یکشنبه 18 شهریور 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
همه چیز درباره رول بولت

رول بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

رول بولت یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است که برای اتصال اجسام مختلف به بتن و مصالح مشابه استفاده می شود. برای اتصال و جوش تیر آهن، میله گرد، نبشی و … نیاز به صفحه پایه است که این صفحه باید به بتن پی ساختمان متصل شود.

برای اتصال این پایه که معمولاً صفحه فلزی است و به آن بیس پلیت می گویند از رول بولت استفاده می شود.

این صفحات امکان جوشکاری قطعات فلزی مختلف و اتصال  به سازه بتنی را برای اجرای انواع نماهای کامپوزیت و خشک ، اجرای ساپورت های تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ، نصب تجهیزات و ماشین آلات و … را فراهم می کند.

اما آنچه در این امر حائز اهمیت است انتخاب انکر بولت مناسب با توجه به نوع عملکرد، اندازه، ظرفیت بار و محدودیت های نصب است.

رول بولت یا انکربولت به دلیل شکل سازه ای و نحوه نصب، اتصال بسیار محکم و مقاومی بین اجسام و سازه های مختلف مانند ستون ها یا دستگاه های صنعتی به بتن، آجر یا سنگ ایجاد می کند.

رول بولت از یک پیچ با دو سر متفاوت تشکیل شده است که یک سر آن مخروطی و دارای محفظه استوانه ای فلزی شیاردار است و سر دیگر آن یک میله رزوه دار با واشر و مهره است.

مهره برای محکم کردن رول بولت در داخل تخت در نظر گرفته شده است. جنس رول بولت های با کیفیت بالا فولادی با روکش روی برای مقاومت در برابر خوردگی است.

روش استفاده از رول بولت به این صورت است که ابتدا سر مخروطی پیچ را در سوراخ ایجاد شده در بتن یا سنگ قرار دهید.

با بستن مهره رول بولت، استوانه شیاردار به مرور زمان توسط واشر به داخل رانده می شود و شیار روی سر مخروطی باز می شود و حجم این استوانه به تدریج افزایش می یابد.

به این ترتیب رول بولت با افزایش حجم سیلندر در سمت داخلی و توسط مهره و واشر روی سطح خارجی چسبانده شده و اتصال سفت می شود.


عملکرد رول بولت :

مکانیسم کار رول بولت عمدتاً مکانیکی و انبساط است اما در برخی مدل ها از انبساط، اصطکاک، چسبندگی یا ترکیبی از این روش ها نیز استفاده می شود.


کاربرد رول بولت :

همانطور که گفته شد، رول بولت ها عموماً برای اتصال سایر اجسام به بستر استفاده می شوند. این موضوع در صنعت و ساختمان کاربرد زیادی دارد.

اما نحوه استفاده از رول بولت در استفاده از آن موثر است. در اینجا چند نمونه از کاربردهای رول بولت در صنعت و ساخت و ساز آورده شده است.


استفاده از رول بولت در ساخت و ساز :

یکی از مهمترین کاربردهای رول بولت در ساختمان سازی , اتصال سازه های فلزی به بتن یا پایه ستون ها  می باشد. همانطور که می دانید پی ساختمان ها بتنی است و اتصال ستون های فلزی به بتن نیاز به زیرلایه یا صفحه فلزی دارد.

رول بولت باعث می شود این بستر یا صفحه فلزی به خوبی به بتن متصل شود. سپس ستون ها و سایر سازه ها با فرآیندهای مختلفی مانند جوشکاری به این صفحه فلزی متصل می شوند.

از رول بولت ها برای نصب سقف های کاذب، پارتیشن های مختلف ، نمای بیرونی ساختمان ، شاسی آسانسور، نرده ها، پله برقی و … به بتن استفاده می شود.

روش استفاده از رول بولت در تمامی این موارد تقریبا یکسان است اما معمولا برای نصب این موارد روی بتن از صفحات فلزی استفاده نمی شود و از رول بولت ها مستقیما استفاده می شود.

استفاده از رول بولت در ساخت و ساز

کاربرد رول بولت در صنعت :

در بسیاری از صنایع از تجهیزات و ماشین آلات مختلفی استفاده می شود که باید در جای خود ثابت شوند. به همین دلیل معمولا از رول بولت ها در صنعت برای اتصال و تعمیر ماشین آلات و تجهیزات مختلف استفاده می شود.

علاوه بر این رول بولت ها در نصب ریل ها کاربرد دارند. برای نصب دکل های مختلف از رول بولت های بسیار قوی نیز استفاده می شود.

این ابزار (رول بولت) گاهی اوقات به عنوان پیچ لنگر، بولت انبساط شناخته می شود. انکربولت با توجه به نیاز مصرف کننده و موقعیت و نوع مصالح محل در نظر گرفته شده برای کاشت رول بولت دارای انواع و مدل های مختلفی می باشد.

از جمله رول بولت های غلاف معمولی، رول بولت های با کاربرد متوسط مانند HSA، رول بولت های با ظرفیت بار بالا مانند رول بولت های HSL، رول بولت های سقفی یا لوستر، انکرهای رزوه داخلی یا HKD، رول بولت های شیمیایی، رول بولت های پروانه ای یا فنری و غیره.


ابعاد رول بولت :

ابعاد و اندازه رول بولت ها با توجه به نوع و عمق کار متفاوت است. به عنوان مثال از کوچکترین سایز یعنی 50*5 میلی متر که در کف دست جای می گیرد تا 30 سانتی متر و …


مراحل کاشت رول بولت :

اگر قصد کاشت انواع رول بولت را دارید ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد سازماندهی داخلی رول بولت ها داشته باشید و سپس اقدام به کاشت رول بولت نمایید.

فراموش نکنید که رول بولت ها انواع مختلفی دارند و هر نوع بهتر است در محوطه مخصوص به خود استفاده شود زیرا محصولات پیچ و مهره و رول بولت با توجه به محیط و کاربرد رول از مواد اولیه مختلف و محیط آزمایشگاهی ساخته می شوند. پیچ و مهره آنها از تولید رول بولت استفاده می کنند.

مرحله اول: ایجاد سوراخ در محل کاشت رول بولت

مرحله دوم: قرار دادن رول بولت در سوراخ ایجاد شده و اتصال کار مورد نظر به آن

مرحله سوم: مهره رول بولت را با آچار در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و رول بولت را کار کنید.

مطالب ارائه شده در این مقاله فقط برای اهداف اطلاعات عمومی است. در نظر گرفته شده است که جایگزین مشاوره حرفه ای/حقوقی یا جایگزینی با مقررات دولتی، استانداردهای صنعتی، یا سایر الزامات خاص برای هر کسب و کار/فعالیتی باشد.شرکت آرمان گستر اقتدار ضمانت یه خرید مطمئن را به شما می دهد و مرجع تخصصی خرید و فروش آهن آلات و کلیه مقاطع فولادی است که  شما در جهت ثبت درخواست میتوانید با واحد مشاوره و فروش شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) در ارتباط باشید.

در حالی که مطمئن شدیم اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی ارائه می دهیم، اما خوانندگان باید با یک متخصص واجد شرایط یا وکیل برای هر گونه نگرانی و سؤال خاص مشورت کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع آهن آلات و فولاد و موضوعات مرتبط دیگر مقالات ما را مطالعه فرمایید.


0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد