امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

کاربرد و ویژگی های نبشی

نبشی نوعی از پروفیل است که سطح مقطع آن از دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده است. نبشی ها یکی از مهمترین مقاطع فولادی هستند که به شکل مرکب و منفرد کاربرد دارند و در انواع پروژه های عمرانی و ساختمانی یا صنعتی استفاده میشوند. این مقطع فولادی با دو روش تولید میشود. بر این اساس به دو دسته نبشی پرسی و فابریک تقسیم میشود. به طور کلی نبشی از ورق فولادی با طول 6 متر ساخته میشود و مراحل ساخت آن شامل پرس کردن، فشار و شکل دهی میشود. این محصول کیفیت ساختار بالایی دارد.

نبشی فابریک در خط تولید شکل میگیرد و عملیات پرس کردن و شکل دهی روی آن انجام نمیگیرد. در ادامه این مطلب به معرفی انواع نبشی و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.



انواع نبشی از نظر ظاهر

نبشی بال مساوی

نبشی طاهری به شکل حرف L دارد. سایز بال روی نبشی پس از حرف L درج میشود. به طور مثال نبشی L200 به معنی نبشی با بال های مساوی با اندازه 200 میلیمتر است.

نبشی بال نامساوی

نبشی های بال نامساوی مقاطعی هستند که در صنایع خاص به کار میروند و در مواردی که امکان استفاده از نبشی بال مساوی وجود ندارد، از آن استفاده میشود. نبشی بال نامساوی در ابعاد و ضخامت های مختلف در بازار موجود می باشد. این محصول در نقشه و سایر به صورت ضربدر در کنار هم نشان داده میشوند. به طور مثال L100* L200 به معنی این است که یک بال 200 میلیمتر و بال دیگر 100 میلیمتر می باشد.

انواع نبشی بر اساس جنس

نبشی گالوانیزه

چنانچه به منظور جلوگیری از زنگ زدگی روی نبشی رنگ زده شود، به این نوع نبشی، “نبشی گالوانیزه” گفته میشود که معمولا در مکان های مرطوب و با احتمال خوردگی کاربرد دارد.

نبشی اسپیرال

این نوع نبشی در دسته نبشی های بال مساوی سبک قرار میگیرد و در سایزهای مختلف 20*20*2 و 50*50*5 عرضه میشود.

نبشی ضد زنگ

این نوع نبشی در انواع 304 و فولادی T316 عرضه میشود. نبشی ضد زنگ 304 با فرآیند تولید نورد گرم تولید میشود و در محیط های با عناصر شیمیایی کاربرد دارد. اما از نبشی فولادی T316 به عنوان پایه ضدزنگ در صنایع دریایی استفاده میشود و معمولا پوششی از نوع کروم، نیکل یا مولیبدن دارد.

نبشی لقمه

نبشی های خرد شده را به اصطلاح نبشی لقمه میگویند و معمولا در سازه های آسانسور کاربرد دارد.

استاندارد نبشی فولادی

استانداردهای نبشی در کشورهای مختلف به شکل زیر می باشد:

GOST 8510

GOST 8240

DIN EN 10056-1

ASME S1-36

ASTM A36


کاربرد انواع نبشی

همانطور که پیش از این گفته شد، نبشی ها از مقاطع فولادی پرکاربرد هستند که در ساختمان سازی و صنایع بسیار استفاده میشوند و مهمترین کاربرد این محصول فولادی برای ساخت خرپا، ساخت انواع قاب‌های فلزی در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، در سقف‌های کرمیت برای بال بالایی تیرچه نبشی، تسمه یا ناودانی، برای متصل کردن پل‌ها به ستون‌ها، سازه‌های انتقال نیرو، استفاده در سازه‌های مرتبط با آسانسورها و همچنین برای جلوگیری از ریزش یا سقوط دیواره‌های سفالی کاربرد دارد.

مزایای استفاده از نبشی

کاربرد نبشی در ساختمان و صنایع مزایای زیادی را به همراه دارد که شامل موارد زیر می باشد.

پشتیبانی از سازه ها : نبشی از ستون و تیرهای سازه پشتیبانی میکند و استحکام و پایداری آن را بالا میبرد.

تقویت لبه ها و گوشه های سازه : کاربرد نبشی در سازه کمک میکند تا فرم کلی ساختمان حفظ شود و همچنین از رطوبت و ساییدگی در امان بماند.

حمل و نقل اشیای سنگین : از نبشی ها برای جابجایی اجسام سنگین نیز استفاده میشود. در مکان هایی که جوشکاری و فعالیت های صنعتی انجام میشود، میتوان از این محصول فولادی استفاده کرد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد