امروز: یکشنبه 18 شهریور 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
راهنمای اندازه میلگرد و نمودارها

درجه ها، انواع و مشخصات وزن میلگردها

در حالی که در محصول نهایی قابل مشاهده نیست، میلگرد در اکثر پروژه های بتنی نقش دارد. میلگرد برای هر سازه بتنی استحکام تقویت شده ای ایجاد می کند تا به آنها در مقاومت در برابر نیروهایی مانند کشش، خم شدن یا پیچش کمک کند. همه این نیروها در اثر عوامل محیطی در طول زمان برای ساختمان ها اتفاق می افتد.با استفاده از راهنمای اندازه میلگرد و نمودارها میتوان محصوبل مناسب را انتخاب نمود و از این میله های فولادی تقویت کننده به سازه اجازه می دهد تا بارهای سنگین تری را تحمل کند و در برابر انحراف مقاومت کند.

افزایش طول عمر سازه ها محرک اصلی استفاده از میلگرد می باشد. نحوه کار بتن و میلگرد برای تقویت بتن برای یکپارچگی سازه و طول عمر ساختمان بسیار مهم است. میلگرد در انواع مختلفی وجود دارد که با حداقل استحکام تسلیم فولاد نشان داده می شود. این انواع مختلف میلگرد در چندین نوع ساختمان استفاده می شود.



نحوه خواندن علائم میلگرد

در بالای قطعه میلگرد، زیر دنده های اصلی، حرف یا علامتی برای نشان دادن کارخانه تولید وجود دارد. در زیر آن عددی وجود دارد که اندازه نوار را نشان می دهد.

در زیر اندازه میله، یک حرف، معمولاً S (فولاد کربن)، A (فولاد محور)، W (فولاد کم آلیاژ)، SS (فولاد ضد زنگ)، یا CS (کروم کم کربن) وجود دارد. این حروف شبیه به نوع فولاد تقویت شده است.

آخرین علامتی که خواهید یافت، علامت نمره است. مقیاس درجه بندی با تعدادی از خطوط برای نشان دادن درجه بندی نشان داده می شود. اندازه میلگرد 60 با یک خط، 75 با دو خط، 80 و 100 با سه خط و 120 در چهار نشان داده می شود.


نحوه اندازه گیری قطر میلگرد

برای تعیین قطر میلگرد خود، باید ضخامت میلگرد را در سطح مقطع دایره ای آن اندازه گیری کنید. این کار را می توان با استفاده از کولیس یا اندازه گیری نوار انجام داد.

هنگام استفاده از کولیس، فک ها را باز کرده و میلگرد را عمود بر محور میلگرد قرار دهید. از آنجا، فک های کولیس را روی هم بلغزانید تا به طرف مقابل میلگرد دایره ای برخورد کنند. سپس اندازه های نشان داده شده بر روی ترازو کولیس را ثبت کنید.

هنگام تلاش برای اندازه گیری میلگرد با قطر بزرگتر، توصیه می شود از متر نوار استفاده کنید. متر نوار را دور میلگرد بپیچید و اطمینان حاصل کنید که یک دایره در اطراف ضخیم ترین قسمت میلگرد تشکیل می دهد. به اندازه گیری جایی که متر با هم همپوشانی دارد توجه کنید.

برای مثال، اگر 12 میلی‌متر را با استفاده از کولیس اندازه‌گیری کنید یا متوجه شوید که با علامت 1/2 اینچی روی یک متر نواری مطابقت دارد، قطر میلگرد به ترتیب 12 میلی‌متر یا 1/2 اینچ است.


نمودار اندازه میلگرد

در زیر یک راهنمای اندازه میلگرد آورده شده است که می تواند به شما در تصمیم گیری مناسب ترین میلگرد برای نیازهای ساخت و ساز شما کمک کند.


درجات میلگرد چیست؟

یادگیری در مورد نمرات میلگرد ضروری است و همچنین درک آنچه که اندازه گیری می شود بسیار مهم است. این شامل استحکام کششی و استحکام تسلیم می شود. استحکام کششی به حداکثر تنشی اطلاق می شود که یک ماده می تواند قبل از شکستن در هنگام کشش یا کشیده شدن تحمل کند. بر حسب پوند بر اینچ مربع (psi) و یا بر حسب مگا پاسکال (MPa) اندازه گیری می شود. استحکام تسلیم تنشی است که در آن یک ماده شروع به تغییر شکل می‌کند و همچنین بر حسب واحد نیرو در واحد سطح، مانند psi یا MPa اندازه‌گیری می‌شود.

میلگرد در چندین درجه وجود دارد، با گریدهای خاص بسته به استانداردهای آن منطقه. رایج ترین پنج درجه عبارتند از 40، 60، 75، 80 و 100.

میلگرد درجه 40 دارای حداقل استحکام تسلیم 40000 پوند است. میلگرد درجه 60 دارای حداقل استحکام تسلیم 60000 psi یا تقریباً 420 مگاپاسکال است. این یکی از متداول ترین گریدهای میلگرد برای مقاصد عمومی ساختمانی است.

درجه 75 دارای حداقل استحکام تسلیم 75000 psi یا حدود 520 مگاپاسکال است که آن را برای کاربردهای پر استرس و سازه هایی که به استحکام بالاتری نیاز دارند بهینه می کند. زمانی که پروژه ای نیاز به عیار بیشتر از 60 یا 75 داشته باشد از میلگرد با عیار 80 استفاده می شود. حدود 550 مگاپاسکال و 80000 psi به عنوان حداقل استحکام تسلیم دارد.

گرید 10 با استحکام تسلیم حداقل 100000 psi یا حدود 690 مگاپاسکال، مقاوم ترین میلگرد است. به طور کلی، درجه مناسب میلگرد برای پروژه بر اساس الزامات طراحی سازه، ظرفیت باربری و محیط است.

درجه ها، انواع و مشخصات وزن میلگردها

انواع میلگرد

برخی از انواع میلگرد برای محیط های خاص مناسب تر هستند. میلگرد ملایم یا سیاه اغلب برای اکثر اهداف ساختمانی عمومی استفاده می شود. این نوع میلگرد به دلیل استحکام و دوام آن مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، اکثر پروژه‌های ساختمانی عمومی، میلگرد را در معرض مکان‌های با رطوبت بالا قرار نمی‌دهند.

میلگرد با روکش اپوکسی بیشتر در محیط های خورنده و دریایی استفاده می شود. وجود پوشش اپوکسی روی میلگرد به محافظت بیشتر در برابر عناصر خورنده و رطوبت کمک می کند. میلگرد فولادی ضد زنگ بیشتر در شرایطی استفاده می شود که مقاومت در برابر خوردگی نگرانی اصلی است. میلگرد فولادی ضد زنگ استحکام و مقاومت طولانی مدت در برابر مواد شیمیایی مانند نمک جاده و سایر مواد شیمیایی را فراهم می کند.

میلگرد در انواع مختلف، با قدرت تسلیم متفاوت وجود دارد و در انواع مختلف مناسب برای نیازهای ساختمانی خاص موجود است. استفاده از میلگرد به طور قابل توجهی طول عمر سازه ها را افزایش می دهد زیرا در کنار بتن کار می کند تا یکپارچگی سازه را افزایش داده و دوام و طول عمر را تضمین کند.


کلام آخر

میلگرد با ارائه استحکام کششی، سازه ها را قادر می سازد تا در برابر کشش، خمش و پیچش ناشی از عوامل محیطی مقاومت کنند. این تقویت‌کننده به ساختمان‌ها اجازه می‌دهد تا بارهای سنگین‌تری را تحمل کرده و در برابر خرابی مقاومت کنند. شرکت آرمان گستر اقتدار ضمانت یک خرید مطمئن را به شما می دهد و مرجع تخصصی خرید و فروش آهن آلات و کلیه مقاطع فولادی است که  شما در جهت ثبت درخواست میتوانید با واحد مشاوره و فروش شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) در ارتباط باشید.

در حالی که مطمئن شدیم اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی ارائه می دهیم،.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع آهن آلات و فولاد و موضوعات مرتبط دیگر مقالات ما را مطالعه فرمایید.درک اهمیت میلگرد به شما کمک می کند تا پروژه های قدرتمندتر و مقرون به صرفه تری بسازید.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید آهن آلات و مقاطع فولادی ، برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336،شرکت آرمان گستر اقتدار( آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد