امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

میلگرد از انواع مقاطع فولادی است که بسیار پرکاربرد می باشد. انواع میلگرد در ساخت و ساز و صنایع دیگر بسیار مورد استفاده می باشد و در حقیقت یکی از اصلی ترین مصالح کاربردی در ساختمان است. این مقطع فولادی از رایج ترین محصولات نهایی نورد گرم است و در استحکام سازه های بتنی بسیار موثر می باشد. مقاومت کششی پایین بتن بارها موجب ریزش ساختمان می گردد و به ویژه در زمان زلزله این مسئله می تواند موجب از بین رفتن ساختمانها شود. برای اینکه میلگرد درگیری بهتری با بتن ایجاد کند، میزان شکستگی بتن در طولانی مدت کاسته میشود و استفاده از میلگرد مانع ترک خوردگی و شکستگی بتن میشود.

استفاده از میلگرد در ساخت و ساز به قرن 18 میلادی باز می گردد که فردی به نام جوزف لوییس از میله های فلزی در بتن استفاده نمود. پیش از آن از سنگ و بتن یا آجر در پی اصلی ساختمان استفاده میشد. این کار مقاومت بتن را بالا میبرد و مقاومت سازه را در برابر نیروهای کششی و فشاری افزایش میدهد. استفاده از میلگرد در ساختمان سازی از آن سال افزایش یافت و سالها طول کشید تا به استانداردهای فعلی برسد. میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید میشود. در ایران میلگرد با استاندارد روسی مطابقت دارد و تا قطر 40 میلیمتر تولید میشود.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



کاربرد میلگرد

کاربرد میلگرد

میلگرد در انواع مختلفی تولید میشود که هرکدام خواص و ویژگی های متفاوتی دارند. کاربرد میلگرد در صنعت ساختمان موجب استحکام بیشتر بتن میشود. بتن به تنهایی استحکام بالایی دارد، اما در برخورد با نیروهای کششی و تنش های ساختان مقاومت کمی دارد و به این جهت نمیتوان از آن به تنهایی استفاده کرد. وجود دانه ها و آج های روی میلگرد موجب افزایش چسبندگی و اصطکاک فولاد و بتن میگردد.

میلگردهای صنعتی در سازه های صنعتی کاربرد دارند و آنها را در دسته میلگردهای ساده قرار میدهند. میلگردهای ساده فاقد آج و برآمدگی هستند و در سایز های مختلف تولید میشوند. میلگرد ساده از گرید A1 با قطر 6 تا 200 میلیمتر با مقاومت کششی تسلیم 240 نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد. از میلگردهای صنعتی در تولید ماشین آلات کشاورزی، ساخت تجهیزات کشاورزی، تولید پیچ و مهره، صنعت خودروسازی، تولید اتصالات و تولید شفت کاربرد دارد.


تفاوت میلگرد ساختمانی و میلگرد صنعتی

تفاوت میلگرد ساختمانی و میلگرد صنعتی

1- شکل ظاهری

همانطور که از نام انواع میلگرد پیداست، ظاهر میلگرد آجدار دارای ناهمواری ها و آج است. اما میلگرد ساده سطحی ساده و صاف دارد و مطابق با استاندارد روسی دارای 4 دسته کلی A3 ، A2 ، A1 ، و A4 تولید میگردد. انواع میلگرد دارای شکل ظاهری، خواص مکانیکی و شیمیایی متفاوت هستند که میلگرد A1 نوع ساده میلگرد و میلگرد A3 ، A2  و A4 می‌باشد. کاربرد میلگردهای آجدار معمولا در ساختمان سازی است و میلگردهای ساده، کاربرد صنعتی دارند.

2- ترکیب شیمیایی

در تولید میلگردهای ساختمانی از آلیاژ ST37 استفاده میشود و به دلیل کاربرد فراوان تنوع آلیاژی بالایی دارند. میلگردهای صنعتی اما دارای عناصر آلیاژی و مقداری کربن هستند که به دلیل کاربردهای متنوع، تنوع نسبت آلیاژ در آنها نیز متنوع می باشد. فولادهای مورد استفاده در میلگردهای صنعتی شامل عملیات حرارتی، فنر، انواع استیل بگیر، نگیر، نسوز و … میشود که با توجه به نیاز انتخاب می گردند.

3- خواص مکانیکی

میلگردهای آجدار که در ساختمان سازی کاربرد دارند، دارای خواص مکانیکی مانند مقاومت در برابر کشش و سختی هستند و خواصی مثل قابلیت خمکاری و انعطاف پذیری در زمان استفاده از آنها مورد توجه نیست. اما میلگردهای صنعتی باید از استحکام بالا، خم شوندگی و انعطاف پذیری مناسب برخوردار باشند. همچنین باید خاصیت ماشینکاری را برای این میلگردها لحاظ کرد.

4- تفاوت از نظر قطر و سایز

سایز میلگرد همان قطر میلگرد است که پس از نام آن ذکر میشود. به طور مثال میلگرد 12، در ساختمان سازی بین 8 تا 32 میلیمتر است و ساز مورد نیاز برای میلگردهای صنعتی تنوع بیشتری دارد و در سایزهای بیش از 32 میلیمتر کاربرد دارد.


تولید کنندگان میلگرد ساده و اجدار

تولید کنندگان میلگرد ساده و آجدار

تولید کنندگان میلگرد ساده و آجدار این محصول را به شکل کلاف یا شاخه ای میفروشند. میلگردهای با سایز کمتر از 12 میلیمتر به صورت کلاف و میلگردهای با سایز بالاتر به صورت شاخه ای فروخته میشوند. با دانستن سایز میلگرد و مقایسه وزن آن با وزن استاندارد در جدول اشتال میتوان کیفیت کالای خریداری شده را سنجید.

به این صورت که هر چقدر وزن میلگرد به وزن استاندارد نزدیک تر باشد، میلگرد از کیفیت بالاتری برخوردار است. در حال حاضر میلگرد تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان بین میلگردهای موجود در بازار آهن و فولاد از کیفیت بالاتر برخوردار است و قیمت میلگرد ذوبی نسبت به رقبا بالاتر می باشد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد