امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
بلندترین معجزه های معماری مدرن

مشخصه بارزی که در مورد بلندترین ساختمان ها و آسمان خراش های جهان وجود دارد این است که آنها از تمام قوانین و منطقی که بر معماری کل یک شهر حکم فرماست، سرپیچی می کنند. در صنعت ساخت و ساز مدرن، ناممکن های دیروز همگی در یک برج بلند 800 متری، ممکن شده است. با هم با برخی از بلندترین معجزه های معماری مدرن آشنا می شویم (بخش اول)

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) | بلندترین ساختمان های جهان | مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)


ابرسازه های قدیمی جهان

بلندترین ساختمان ها و آسمان خراش های جهان

آیا تا به حال پیش آمده که از کنار یک آسمان خراش گذر کنید و از عظمت آن در برابر سایر ساختمان های اطراف، شگفت زده بشوید؟ مشخصه بارزی که در مورد آسمان خراش یا ساختمان بسیار مرتفع وجود دارد این است که آنها از تمام قوانین و منطقی که بر معماری یک شهر حکم فرماست، سرپیچی می کنند. با اینکه آنها خود ابرسازه محسوب می شوند اما در میان این همه آسمان خراش عظیم در سراسر دنیا، برترین ها کدام هستند؟ بلندترین سازه دست ساز بشر تا به امروز چقدر ارتفاع دارد و کدام است؟

بلندترین ساختمان ها و آسمان خراش های جهان

ابتدا کمی به عقب برگردیم. از نظر تاریخی، بلندترین سازه دست ساز قدیمی جهان، هرم بزرگ جیزه در مصر با 146 متر ارتفاع بود که بیش از 3800 سال تا زمان ساخت کلیسای جامع لینکلن در سال 1311 مقام اول را حفظ کرد. کلیسای جامع استراسبورگ در فرانسه که در سال 1439 تکمیل شد، بلندترین ساختمان جهان تا سال 1874 بود. اولین آسمان خراش در شیکاگو، ساختمان بیمه مرکزی بود که در سال 1885 ساخته شد. ایالات متحده جایگاه بلندترین سازه های جهان را در طول قرن بیستم تا سال 1998، زمانی که برج های پتروناس تکمیل شد، حفظ کرد. یکی از مشهورترین آنها، ساختمان امپایر استیت در شهر نیویورک، بلندترین ساختمان جهان تا آن زمان است. با احتساب ارتفاع دکل و آنتن در بالای آن، این آسمان خراش 443 متر ارتفاع دارد. اما ساختمان امپایر استیت در سال 1972 زمانی که ساخت برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی با ارتفاع بیش از 417 متر به پایان رسید، از رتبه اول حذف شد. متأسفانه، برج‌های دوقلو در حادثه 11 سپتامبر 2001 فرو ریختند و پس ازآن، طی چهار دهه گذشته، ساختمان‌های بسیار بلندی در سرتاسر جهان ظاهر شده‌اند و ساختمان امپایر استیت بقدری کوچک می نمود که دیگر حتی در فهرست “50 ساختمان مرتفع جهان” قرار نمی‌گیرد. بشریت همیشه وسواس زیادی به شکستن محدودیت های خود داشته است و تنها برای شکستن آنها رکوردهای جدیدی ایجاد کرده است و در چند دهه اخیر، این آسمان خراش های تجاری هستند که همچنان بلندتر و بلندتر می شوند اما عنوان بلندترین ساختمان ها دیگر در اختیار ایالات متحده آمریکا نبود. از میان ابر سازه های غیر آمریکایی که این عنوان را به دست آوردند می توان به آسمان خراش تایپه 101 تایوان (وان-او-وان) در سال 2004 و بلندترین سازه جهان، برج خلیفه دبی، در سال 2010 نام برد. از آغاز قرن بیست و یکم، خاورمیانه، چین و آسیای جنوب شرقی رونق ساخت آسمان خراش را تجربه کردند.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

بلندترین ساختمان ها و آسمان خراش های جهان

برای تعیین دقیق طول یک سازه برا اساس شمارش طبقات و احتساب گنبدها، دکل آنتن و بخش تزئینی برای ارتفاع سازه، یک استاندارد بین اللملی لازم بود. شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری (CTBUH) استانداردی را برای طبقه‌بندی ساختمان‌های بلند تعریف کرد و بر طبق آن برج خلیفه (۸۲۸ متر) بلندترین ساختمان جهان معرفی شده است. در فهرستی که این سازمان از بلندترین سازه های ساخت بشر منتشر کرده است هر ساختمان باید حتما شامل طبقات آخری باشد که مسکونی، تجاری یا اداری استفاده می شوند و حداقل ارتفاع سازه نیز 350 متر باشد. هرکدام از سازه هایی که در این استاندارد بگنجند، یک معجزه در معماری مدرن نامیده می شوند.

لیست بلندترین آسمان خراش های جهان

برای طراحی و اجرای هرکدام از سازه های این لیست، بهترین معماران جهان با استفاده از بهترین مواد اولیه و تجهیزات، تمامی تلاش خود را کرده اند تا بتوانند این ابرسازه های عظیم را در ارتفاع بسیار بالایی، با وجود جریان هوای پرسرعت و امکان وقع هرگونه حادثه،زمین لرزه یا زلزله استوار نگاه دارند. برای اجرای این آسمان خراش ها استاندارد های بسیار سختگیرانه ای وجود دارد تا در هنگام بروز حادثه، مانع سقوط و ریزش بدنه ساختمان بروی ساختمان های مجاور شود، مانند حادثه ای که برای برج های دوقلو تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 رخ داد و با وجود اثابت یک فروند هواپیمای مسافربری بزرگ، برج آسیب دیده همچنان در برابر ریزش مقاومت می کرد.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، دریافت قیمت روز و اطلاع از موجودی تهران و کارخانه ها، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند

بلندترین ساختمان ها و آسمان خراش های جهان

رتبه دوازدهم جهان: Shanghai World Financial Center (برج مرکز مالی جهانی شانگهای)

برج مرکز حسابرسی جهانی (شانگهای) Shanghai World Financial Center یک آسمان خراش فوق العاده بلند واقع در چین است

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 12ام
  • مکان: چین (شانگهای)
  • ارتفاع: 494 متر
  • طبقات: 101طبقه + 3طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2008

جوایز و افتخارات

  • بلندترین ساختمان چین تا سال 2012
  • 2008 – بهترین آسمان ‌خراش تکمیل‌شده
  • 2008 – بهترین ساختمان بلند و آسیا و استرالیا CTBUH
  • 2018 – برنده جایزه 10 ساله CTBUH

برج مرکز حسابرسی جهانی (شانگهای) Shanghai World Financial Center یک آسمان خراش فوق العاده بلند واقع در چین است که در ناحیه پودونگ شهر شانگهای واقع شده است و توسط شرکت معماری آمریکایی Kohn Pedersen Fox Associates  در شهر نیویورک طراحی شده است. این ابرسازه از دفاتر کاری-اداری، هتل‌ها، اتاق‌های کنفرانس، عرشه‌های مشاهده و مراکز خرید در طبقه همکف تشکیل شده است. هتل برج شامل 174 اتاق و سوئیت در طبقات 79 تا 93 است که در زمان ساخت این سازه، مرتفع‌ترین هتل جهان بود. این هتل در حال حاضر سومین هتل مرتفع جهان پس از ریتز کارلتون در هنگ کنگ است که در طبقات 102 تا 118 مرکز تجارت بین المللی قرار دارد. در 14 سپتامبر 2007، این آسمان خراش با ارتفاع 494 متر به پایان رسید و آن را به دومین ساختمان بلند جهان (بلندترین ساختمان در آن زمان برج تایپه 101هنگ کنگ بود) و بلندترین ساختمان چین تبدیل کرد.  عرشه این آسمانخراش منظره ای رویایی از ارتفاع 474 متری از سطح زمین را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

کارول ویلیس از CTBUH و رئیس موزه آسمان‌خراش نیویورک، اظهار داشت: «سادگی شکل این سازه و همچنین ارتفاع آن، ایده آسمان‌خراش را به نمایش می‌گذارد». معمار تیم جانسون به طراحی ساختاری نوآورانه آن اشاره کرد: “خرپاهای فولادی در برابر نیروهای باد و زلزله محافظت می کنند و ساختمان را سبک تر می کنند، باعث می شود از فولاد کمتری استفاده شود و به پایداری آن کمک می کند.”

برج مرکز مالی جهانی شانگهای شبیه یک ستون مربع غول‌پیکر است که در آن دو ضلع آن از گوشه‌های مخالف تراشیده شده‌اند (از حدود یک سوم مسیر به سمت بالا شروع می‌شود) و به تدریج به هم نزدیک‌تر می‌شوند تا جایی که تقریباً به هم می‌رسند و یک مستطیل باریک در بالا تشکیل می‌دهند. . ساختمان توسط ستون‌های گوشه‌ای با مهاربندی مورب بزرگ از فولاد سازه‌ای مخلوط و بتن مسلح در دیوار بیرونی و یک دیوار هسته داخلی بتنی تقویت شده است، این دو سازه توسط یک سری تیرهای تابشی در فواصل زمانی که نوارهای خرپایی افقی بیرون را احاطه کرده‌اند به هم متصل می‌شوند. روکش بیرونی یک دیوار پرده ای از شیشه آینه دو جداره است. عنصر طراحی متمایز، یک دهانه بزرگ ذوزنقه ای شکل در نزدیکی بالای برج است که باعث کاهش بار باد بر روی ساختمان می شود. علاوه بر این، دو واحد دمپر، نصب شده در سطح طبقه 90 و هر یک با وزنه تعادل 150 تنی، تاب برج را از نیروی باد جانبی کاهش می دهد. این ساختمان به گونه ای طراحی شده است که در برابر زلزله و بادهای شدید ناشی از طوفان ها (طوفان های گرمسیری) مقاومت کند.

ساخت این ساختمان در سال 1997 آغاز شد. با این حال، به دلیل بحران مالی آسیا در اواخر دهه 1990، کار پس از تکمیل فونداسیون به حالت تعلیق درآمد. یک سازه منحصر به فرد متشکل از یک لنت ضخیم بتنی و حدود 2200 لوله فولادی به داخل زمین تا عمق حدود 80 متر رانده شد. ادامه کار در سال 2003 از سر گرفته شد و چارچوب ساختاری آن در سال 2007 تکمیل شد. حدود 70 طبقه از برج به فضای اداری اختصاص یافته است و یک هتل 14 طبقه بالاتر از دفاتر قرار گرفته است. مکان‌های برگزاری رویداد، مرکز رسانه، رستوران و مناطق خرید در طبقات همکف، و سه سکوی دید در طبقات 94، 97 و 100 وجود دارد.

این ساختمان بارها به دلیل طراحی خود مورد ستایش قرار گرفته است و در سال 2008 توسط انجمن معماران جهان به عنوان بهترین آسمان خراش سال معرفی شد. در سال 2013، برج شانگهای که بلندترین سازه چین در سال 2021 است، از ارتفاع  این برج هم فراتر رفت (در مجاورت آن ساخته شد). برج مرکز مالی جهانی شانگهای، برج شانگهای و برج 88 طبقه جین مائو اولین همسایگی مجاور ابرسازه های جهان متشکل از سه آسمان خراش فوق‌العاده را در کنار هم تشکیل می‌دهند.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


رتبه یازدهم جهان: Taipei 101 (برج تایپه 101)

برج تایپه 101 (Taipei 101) که به عنوان مرکز مالی جهانی تایپه نیز شناخته می شود

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 11ام
  • مکان: تایوان (تایپه)
  • ارتفاع: 508.2 متر
  • طبقات: 101طبقه + 5طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2004

جوایز و افتخارات

  • بلندترین سازه جهان از سال 2004 تا 2009
  • رکورد سرعت آسانسور 60Km/h
  • 2004 –جایزه Emporis
  • 2004 – رتبه برتر پلاتینیوم بلندترین ساختمان سبز جهان
  • 2017 – جایزه کارآفرینی مسئول آسیا (AREA)
  • برنده جایزه عملکرد CTBUH

برج تایپه 101 (Taipei 101) که به عنوان مرکز مالی جهانی تایپه نیز شناخته می شود، جزو بلندترین ساختمان های جهان و یک آسمان خراش فوق العاده بلند در شهر تایپه، واقع در کشور تایوان و متعلق به شرکت Taipei Financial Center Corporation است که در سال 2004 با ارتفاع 508 متر و در 101 طبقه (5 طبقه زیرزمین) افتتاح شد. این برج که دارای دفاتر، رستوران ها، مغازه ها و رصدخانه های داخلی و خارجی است، در سال 2004 رکود برج های پتروناس را به عنوان بلندترین ساختمان جهان با 57.3 متر جابجا کرد و رسماً به عنوان بلندترین سازه جهان (تا سال 2009) طبقه بندی شد و هم اکنون بلندترین ساختمان تایوان، بلندترین سازه مناطق زلزله خیز و بلندترین برج سبز جهان است.

تایپه 101 اولین آسمان خراش جهان است که ارتفاع آن از نیم کیلومتر نیز فراتر رفت. آسانسورهای تایپه 101 میتوانند مسافران را از طبقه 5 به طبقه 89 تنها در 37 ثانیه (با سرعت 60.6 کیلومتر در ساعت) جابه جا کنند که از این لحاظ توانستند رکورد سرعت را برای 12 سال متوالی ثبت برساندند. در سال 2011، رتبه گواهی پلاتین را تحت سیستم گواهینامه LEED برای بهره وری انرژی و طراحی محیطی دریافت کرد و به بلندترین و بزرگترین ساختمان سبز در جهان تبدیل شد. همچنین رکوردهای رسمی بلندترین ساعت آفتابی جهان و بزرگترین ساعت شمارش معکوس شب سال نو جهان را نیز به دست آورد. جای شگفتی است که به مدت 6 سال نه چندان دور بلندترین ساختمان جهان بوده است اما هم اکنون در رتبه 11 قرار دارد.

برخلاف اکثر بلندترین ساختمان های جهان، سبک معماری پست مدرنیستی آن، طراحی سنتی آسیایی به همراه ساختاری مدرن را تداعی می کند. شکل ظاهری برج از عبادتگاه های چین باستان الهام گرفته شده است. برج از 8 بخش بزرگ روی هم تشکیل شده است که هر یک دارای 8 طبقه است، زیرا عدد 8 نشانه رونق در فرهنگ چین باستان است.

این برج به گونه ای طراحی شده است که انعطاف پذیر و همچنین از نظر ساختاری مقاوم باشد اما متاسفانه محل احداث آن فقط 200 متر از یک خط گسل اصلی زلزله فاصله دارد. طراحی برتر و پیشرفته، سازه را قادر می سازد در برابر زلزله های شدید و پی در پی اقیانوس آرام و طوفان های گرمسیری با سرعت 60 متر در ثانیه (216 کیلومتر در ساعت) که در منطقه شرق آسیا رایج است مقاومت کند. در حین ساخت و ساز، در 31 مارس 2002، زمین لرزه ای به بزرگی 6.8 ریشتر تایپه را لرزاند. دو جرثقیل ساختمانی از طبقه 56ام که آخرین طبقه آن زمان بودند سرنگون شدند. اما بازرسی نشان داد که آسیبی به سازه وارد نشده است.

برای ساخت آن از ساختار فولادی با کارایی بالا و 36 ستون، از جمله هشت مگا ستون اصلی استفاده شده است. “مگا ستون” با بتن 10000 psi (69 مگاپاسکال) همراه شده است. خرپاهای بیرونی که در فواصل هشت طبقه قرار دارند، ستون های هسته ساختمان را به ستون های بیرونی متصل می کنند. این ویژگی‌ها، همراه با استحکام پایه آن، تایپه 101 را به یکی از پایدارترین ساختمان‌هایی تبدیل کرد که تا کنون ساخته شده است. قطر هر ستون 1.5 متر است و می تواند باری بین 1000 تا 1320 متریک تن را تحمل کند.

برج تایپه 101 (Taipei 101) که به عنوان مرکز مالی جهانی تایپه نیز شناخته می شود

در بین بلندترین ساختمان های جهان، تایپه 101 دارای سومین سکوی بلند رصد در فضای باز جهان است و در  طبقه زیرین رصد داخلی، می توان بزرگترین دمپر جرمی تنظیم شده جهان را از داخل بخش رصدخانه مشاهده کرد.

این دمپر جرمی عظیم، یک آونگ فولادی 660 تنی است که به عنوان یک دمپر وزنی عمل می کند و هزینه ساخت آن 4 میلیون دلار بوده است. این آونگ که از طبقه 92 تا 87 معلق است، برای خنثی کردن حرکات در ساختمان ناشی از تندبادهای شدید، تاب می خورد. دو دمپر جرمی تنظیم شده اضافی، هر کدام به وزن 6 تن، در نوک سازه نصب شده است که به جلوگیری از آسیب به سازه به دلیل فشار بادهای شدید کمک می کند.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


رتبه دهم جهان: CITIC (Zun) Tower (برج زون)

برج CITIC (که با نام زون نیز شناخته می شود) آسمان خراش فوق العاده بلندی است که در منطقه تجاری مرکزی پکن واقع شده

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 10ام
  • مکان: پکن (چین)
  • ارتفاع: 527.7 متر
  • طبقات: 109طبقه + 8طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2018

جوایز و افتخارات

  • بلندترین برج پایتخت چین
  • 2019 – برنده جایزه “بلند و باریک” از جامعه مهندسین سازه www.istructe.org

برج CITIC (که با نام زون نیز شناخته می شود) آسمان خراش فوق العاده بلندی در میان لیست بلندترین ساختمان های جهان است که در منطقه تجاری مرکزی پکن واقع شده با 109 طبقه و 528 متر ارتفاع، بلندترین ساختمان شهر پکن، پایتخت چین است. این برج که در اواخر سال 2018 تکمیل شد، یک ساختمان با کاربری مسکونی-اداری-تجاری است که دارای 60 طبقه فضای اداری، 20 طبقه آپارتمان لوکس و 20 طبقه هتل با 300 اتاق است. یک باغ روی پشت بام در طبقه آخر به ارتفاع 524 متر از شگفتی های این سازه عظیم است. این ساختمان در مجموع دارای 7 فضای جداگانه اداری می باشد. در میان آنها، مناطق 1-3، منطقه 5 و منطقه 7 به ترتیب توسط چین CITIC Bank، Alibaba و CITIC Group اشغال شده اند و مستاجران اصلی China Zun می شوند. چون بیشتر فضای اداری، در اختیار گروه CITIC که یک مجموعه دولتی است، می باشد، به همین خاطر به برج CITIC مشهور است. بخش‌های اداری باقی‌مانده به شرکت‌ها و مؤسسات مالی Fortune Global 500، از جمله بانک مرکزی چین، اجاره داده شده است.

به گفته شرکت سازنده این آسمان خراش، نام مستعارZUN ، از یک کشتی اسطوره ایی چینی باستانی برگرفته شده و الهام بخش طراحی ساختمان یک ظرف آیینی مربوط به عصر برنز چین است. در پلان، ساختمان مربع با گوشه های گرد است. عرض آن به صورت عمودی از پایه 78 متری خود به “کمر” 54 متری و سپس در بالا به 69 متر تبدیل می شود. شکل برج به آرامی بالا می رود و منحنی می شود. این مفهوم همچنین در مورد سایر عناصر کلیدی برج، از جمله ورودی ها، لابی طبقه همکف و عرشه دیدبانی اعمال می شود. در نمایه، برج شکل گلدان مانند زون را انتزاع می کند، ترکیب و مفصل بندی را با الزامات ساختاری و نیازهای عمقی، متعادل می کند. مفهوم طراحی، پوسته‌ای است که به تدریج خم می‌شود تا فرمی دراماتیک ایجاد کند.

در سال 2018 در منطقه تجاری مرکزی پکن، ساخت هرگونه سازه با ارتفاع بیش از 180 متر در تلاش برای کاهش ازدحام ممنوع گردید و به این ترتیب این ابرسازه برای همیشه در میان سایر ساختمان کوچک اطراف خود خواهد درخشید.  

برج CITIC که در مرکز منطقه تجاری جدید 30 هکتاری پکن قرار دارد، نماد جدید و مدرن پایتخت است. این معماری نوآورانه فوق‌العاده که توسط Kohn Pedersen Fox Associates (KPF) طراحی شده است، در بزرگترین منطقه لرزه خیز چین به زیبایی هرچه تمام با زمین پیوند خورده است.

در میان بلندترین ساختمان های جهان، برج CITIC قرار است به ساختمان شاخص چین و همچنین معیاری برای طراحی ساختمان سبز در بخش تجارت و بازرگانی تبدیل شود. برای حمل و نقل موثر تعداد زیادی از مردم به طبقات بالا و عرشه در ارتفاع 500 متری از سطح زمین، آسانسورهای دو طبقه با ظرفیت بالا و سرعت فوق العاده را فراهم شده است. همچنین در مقایسه با ساختمان های بلند در نوع خود، برج CITIC از مزایای بسیار بیشتری در صرفه جویی در انرژی و پایداری بهره می برد.

برج CITIC (که با نام زون نیز شناخته می شود) آسمان خراش فوق العاده بلندی است که در منطقه تجاری مرکزی پکن واقع شده

در طبقات بالا خروجی‌های F&B، امکانات اتاق کنفرانس، و یک عرشه بزرگ برای مشاهده در ارتفاع حدود 500 متری زمین وجود دارد که مردم می‌توانند از منظره فوق‌العاده شهر پکن لذت ببرند. طبقات زیرزمینی عمدتاً برای پارکینگ و تأسیسات استفاده شده است.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


رتبه نهم جهان: Tianjin CTF Finance Centre (مرکز مالی CTF تیانجین)

مرکز مالی تیانجین CTF یک آسمان خراش فوق العاده بلند است که در منطقه بینهای، شهر تیانجین (چین) واقع شده است.

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 9ام
  • مکان: تیانجین (چین)
  • ارتفاع: 530 متر
  • طبقات: 97طبقه + 4طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2019

جوایز و افتخارات

  • بلندترین ساختمان جهان زیر 100 طبقه
  • 2021 – جایزه برتر CTBUH برای بهترین ساختمان های بالای 400m
  • 2021 – جایزه ویژه CTBUH بهترین ساختمان بلند آسیا
  • 2021 – جایزه عالی مهندسی سازه
  • 2021 – جایزه “بلند وباریک” موسسه مهندسین سازه (IStructE)

مرکز مالی تیانجین CTF یک آسمان خراش فوق العاده بلند است که در منطقه بینهای، شهر تیانجین (چین) واقع شده است. ساخت این ابرسازه در سال 2013 آغاز شد و در سال 2019 به پایان رسید. این برج دومین ساختمان بلند در تیانجین و 9امین ساختمان بلند جهان، و بلندترین ساختمان در جهان با کمتر از 100 طبقه است. این آسمان خراش 530 متری دارای دفاتر اداری، 300 آپارتمان خدماتی و یک هتل پنج ستاره با 350 اتاق با بهترین دید خواهد بود. برج با دارا بودن واحد های اداری تجاری بسیار، به عنوان یک وزنه برای توسعه منطقه تجاری این شهر عمل می کند، در همین حال که آپارتمان های فوق لوکس با منظره دید فوق العاده را در خود جای داده است. در 4 طبقه زیر زمین، بخش حراست و پدافند غیرنظامی، پارکینگ و اتاق تجهیزات  می باشد.

در میان بلندترین ساختمان های جهان، مرکز مالی تیانجین CTF توسط Skidmore،Owings & Merrill LLP  با همکاری Ronald Lu & Partners  با هزینه کل معادل 8 میلیارد یوان (1.2 میلیارد دلار) طراحی و ساخته شد. جدا از ارتفاع فوق‌العاده بیش از نیم کیلومتری که آن را جزء ده ساختمان فوق بلند دنیا قرار داده است، نمای ساختمان با طراحی پیچیده یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که آن را در این لیست، منحصربفرد کرده است. این سازه با نمای پیچیده‌ای احاطه شده است که تأثیر متقابل زیبایی از نور و ساختار را نشان می‌دهد. برای این منظور پنل های  مخصوص نما با زوایه ای خاص در طول روز، نور خورشید را شکست می دهند تا بازتاب آن بروی بدنه و از فواصل دور، رنگ های مختلفی را نشان می دهد. در سال 2021 این ساختمان جایزه ویژه بهترین بهترین سازه بلند آسیا را بدست اورد. همچنین این ساختمان در مراسم جوایز 2021 موسسه مهندسین سازه (IStructE) جایزه “سازه بلند/باریک” را از آن خود کرد.

طراحی : منحنی‌های موج‌دار نما با افزایش تعداد پنل های بیرونی در طبقات پایینی، شکل برج را مخروطی مانند نموده تا مقاومت در معرض طوفان و باد و باران موسمی به حداقل برسد. طراحی آیرودینامیکی ساختمان بهمراه کوچک کردن نیمرخ عمودی و گرد کردن هر گوشه تیز در تمام بخش های طراحی، باعث “منحرف کردن باد” گردیده و از ایجاد گرداب های هوایی مخصوص طوفان های شدید آسیای شرقی جلوگیری می کند. پوسته شیشه ای با خمیدگی ملایم هشت ستون اصلی را که در پشت خم های اولیه ارتفاع قرار دارند پنهان می کند. این هشت خط منحنی موج دار در کنار هر گوشه برج قرار گرفته و در بالای ساختمان به هم می رسند تا یک تاج ایجاد کنند.

با کاهش ارتفاع ساختمان، منحنی‌های محدب و مقعر از ارتفاعات بالا می‌روند تا فرم مواج را ایجاد کنند. با حرکت به سمت بالا از سکو، سطخ مقطع برج از مربع به دایره تغییر شکل می‌دهد، نمای منحصربه‌فرد برج با نمای متشکل از هزاران پانل شیشه‌ای برجسته می‌شود و بافتی درخشان بر روی سطح ساختمان ایجاد می‌کند.

مرکز مالی تیانجین CTF یک آسمان خراش فوق العاده بلند است که در منطقه بینهای، شهر تیانجین (چین) واقع شده است.

هشت ابر ستون عظیم شیب دار که در مراکز و گوشه های هر چهار ضلع به هم متصل می شوند، پاسخ این سازه به نگرانی ها در مورد زمین لرزه و خمش بوده و باعث افزایش سختی قاب محیطی ساختمان هستند.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


رتبه هشتم جهان: Guangzhou CTF Finance Centre (مرکز مالی CTF گوانگ‌ژو)

مرکز مالی Guangzhou Chow Tai Fook Finance یک آسمان‌خراش با کاربری اداری-مسکونی-تجاری به ارتفاع 532 متری در گوانگ‌ژو (چین) و  متعلق به شرکت های Chow Tai Fook است

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 8ام
  • مکان: گوانجو (چین)
  • ارتفاع: 532 متر
  • طبقات: 111طبقه + 5طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2016

جوایز و افتخارات

  • 2016 – رکورد سریع ترین آسانسور های تک کابین جهان (21 متر در ثانیه)
  • استفاده از سفال چینی بومی در طراحی نمای ساختمان
  • 2018 – گواهینامه طلایی  LEED

مرکز مالی Guangzhou Chow Tai Fook Finance یک آسمان‌خراش با کاربری اداری-مسکونی-تجاری به ارتفاع 532 متری در گوانگ‌ژو (چین) و  متعلق به شرکت های Chow Tai Fook است که توسط بخش آمریکایی Kohn Pedersen Fox در اکتبر 2016 تکمیل شد. این بلندترین ساختمان تکمیل شده شهر و هشتمین ساختمان در جهان است که در زمینی به مساحت 27000 متر مربع در امتداد جاده شرقی ژوجیانگ، منطقه تجاری مرکزی گوانگژو واقع شده است. مرکز مالی گوانگ‌ژوCTF  در مجموع دارای 111 طبقه بالای زمین و پنج طبقه زیر همکف است و دارای یک مرکز خرید، دفاتر، آپارتمان های لوکس مسکونی و یک هتل مجلل است. آسمان‌خراش در نقاطی که کاربری تغییر می‌کند، عقب‌نشینی دارد: عقب‌نشینی‌ها بین دفاتر و آپارتمان‌ها، بین آپارتمان‌ها و هتل، و بین هتل و تاج. عقب‌نشینی‌ها زاویه‌دار هستند و شامل جان پناه‌هایی با تراس‌های آسمانی هستند.

درمیان بلندترین ساختمان های جهان، این آسمان خراش توسط یک هسته مربعی شکل به اضلاع 32 متر و هشت ستون بتنی بزرگ در طرفین پشتیبانی می شود. آنها توسط خرپاهای بیرونی که منحصراً در طبقات مکانیکی و پناهگاه قرار دارند به هم متصل می شوند. این آسمان خراش در مجموع دارای چهار سطح برآمدگی فولادی و شش مجموعه خرپا تسمه دولایه است. ستون های کوچکتر در بین ستون های بزرگ قرار دارند. طول ستون های بزرگ تا 5.0 متر و عرض تا 3.5 متر است. آنها ضخیم‌تر از حد معمول هستند و توسط پایه های جانبی پشتیبانی می‌شوند. این آسمان خراش دارای یک سکوی هشت طبقه است که دارای یک عرشه به ارتفاع 30 متر با سقف شیشه ای است. وزش بادهای شدید در تراس ها به دلیل پاراپت های تراشیده شده احساس نمی شود.

مرکز CTF گوانگ‌ژو بخشی از برج های دوقلوی گوانگ‌ژو است که به “برج شرقی” معروف است و برج دیگر این جفت، مرکز مالی بین المللی گوانگ‌ژو با ارتفاع 439 متر، در طرف دیگر محور قرار دارد و با نام “برج غربی” نیز شناخته می شود. نمای آسمان خراش از شیشه، تراکوتا و فلز لعاب دار خود تمیز شونده و مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده است و دارای بخش های عمودی است که از سفال لعاب سفید ساخته شده است که از سنت دیرینه صنایع دستی سرامیک چینی الهام گرفته شده است. بخش های عمودی از پنجره ها بیرون می آیند تا سایه ایجاد کنند. LED های پرنوری در لبه ها ادغام شده اند تا سفال ها را در شب روشن کنند. معمار این سازه اعلام کرد که آنها آگاهانه از سفال استفاده کرده‌اند تا یک صنعت بومی را که مخصوص شهر گوانگ‌ژو بود با معماری این ساختمان ادغام کنند. نمای سفالی این آسمان خراش با تاریخچه شهر همسویی دارد و استفاده از این ماده مزایای زیست محیطی بسیاری دارد علاوه براینکه به راحتی نیز تولید می شود.

95 آسانسور این آسمان خراش توسط هیتاچی اختصاصی طراحی و ساخته شده است که از سریع ترین آسانسورهای جهان هستند و برخی از آنها توانستند به حداکثر سرعت 21 متر بر ثانیه برسند و رکورد سرعت را جا به جا کنند. برای دستیابی به حداکثر سرعت آنها از موتورهای سنکرون آهنربای دائمی استفاده می کنند. همچنین فشار هوا به منظور جلوگیری از انسداد گوش تنظیم می شود و آسانسورها دارای غلتک هایی برای صاف کردن سواری هستند و ترمزهای اضطراری می توانند تا دمای 300 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. از این آسانسورها برای جابه جایی مهمانان و کارمندان به بالاترین طبقات و هتل ساختمان استفاده می شود.

مرکز مالی Guangzhou Chow Tai Fook Finance یک آسمان‌خراش با کاربری اداری-مسکونی-تجاری به ارتفاع 532 متری در گوانگ‌ژو (چین) و  متعلق به شرکت های Chow Tai Fook است

مرکز مالی Chow Thai Fook (CTF) به عنوان دومین سازه بلند چین، همسویی یک طراحی فوق‌العاده و مدرن را در هماهنگی با فرهنگ و محیط سنتی چین نمایش می‌دهد. گوانگ‌ژو، واقع شدد در دلتای رودخانه مروارید، یک کلان شهر در جنوب چین است که این کشور را در رشد اقتصادی رهبری می کند. مرکز مالی CTF بلندترین ساختمان شهر است و نشان دهنده رونق اخیر و رشد شهری منطقه است.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


برای مشاهده رتبه های هفتم تا اول و همچنین بلندترین برج و ساختمان های ایران، به قسمت های دوم و سوم این مقاله سه بخشی، مراجعه بفرمایید. (این مطلب ادامه دارد)

قیمت روز آهن | آرمان گستر اقتدار | ضمانت خرید مطمئن

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع آهن آلات و مقاطع فولادی، دریافت قیمت روز و اطلاع از موجودی، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد