امروز: چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
برخی از بلندترین معجزه های معماری مدرن

مرتفع ترین آسمانخراش ها و برج ها، شاهکار های معماری معاصر دوران ما هستند که طبقات بالایی آنها در ارتفاعی بیش از نیم کیلومتر به سمت آسمان نشانه رفته اند. نبوغ طراحان معمار در استوار نگاه داشتن این برج های عظیم در برابر بادهای پرسرعت در ارتفاع 500 متری، لیستی از تکنولوژی های مدرنی که برای اولین بار استفاده شده اند، آسانسور های اختصاصی که با سرعت باورنکردنی ساکنان این شهرهای کوچک عمودی را جا به جا میکنند، همگی بخشی از ویژگی های بلندترین برج های جهان هستند. در ادامه بررسی لیست بلندترین ساختمان های جهان و آسمان خراش های مرتفع، شماره های هفتم تا سوم جهان را بررسی میکنیم و با هم با برخی از بلندترین معجزه های معماری مدرن آشنا می شویم.(بخش دوم)

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) | بلندترین ساختمان های جهان | مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)


رتبه هفتم جهان: One World Trade Center (مرکز شماره یک تجارت جهانی)

مرکز تجارت جهانی وان (که با نام وان WTC و برج آزادی نیز شناخته می‌شود) ساختمان اصلی مجتمع بازسازی‌شده و همنام برج شمالی مرکز تجارت جهانی اصلی است

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 7ام
  • مکان: نیویورک (آمریکا)
  • ارتفاع: 541.3 متر
  • طبقات: 94طبقه + 5طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2014

جوایز و افتخارات

  • 2018 – عملیات اجرایی ساختمان اداری سال، بیش از یک میلیون فوت مربع از BOMA NY
  • 2017 – بهترین ساخت و ساز جدید سال از BOMA NY
  • 2015 – جایزه بهترین ساختمان بلند آمریکا از شورای ساختمان های بلند شهری
  • 2014 – جایزه عالی مهندسی ریاست جمهوری از موسسه ساخت و سازهای فولادی

مرکز تجارت جهانی وان (که با نام وان WTC و برج آزادی نیز شناخته می‌شود) برج اصلی مجتمع بازسازی‌شده و همنام برج شمالی مرکز تجارت جهانی اصلی است که در حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 ویران شد. در حقیقت این برج بخشی از تلاش برای یادبود و بازسازی پس از تخریب مجموعه اصلی مرکز تجارت جهانی است .این آسمان خراش عظیم که توسط David Childs از Skidmore،Owings & Merrill  طراحی شده است، یکی از مرتفع ترین آسمانخراش ها در ایالات متحده، بلندترین ساختمان در نیمکره غربی کره زمین و هفتمین برج بلند در جهان است که در نوامبر 2014  با ارتفاع کل 541 متر و در 104 طبقه افتتاح شد. در ساخت این آسمان خراش بیش از 48هزارتن فولاد استفاده شده است.

مرکز تجارت جهانی اولین برج بزرگی است که ساخت آن بر اساس مدل اطلاعات ساختمان سه بعدی اجرا شده است. طرح نهایی شامل تقارن‌های ساده و نمایه‌ای سنتی‌تر بوده و از نظر بصری شبیه برج‌های دوقلو اصلی است. این ساختمان یک مربع 61 متری با مساحت 3700 متر مربع را اشغال می کند که بر روی یک پایه بتنی بدون پنجره به ارتفاع 56 متر که برای محافظت از آن در برابر مواد منفجره و سایر حملات تروریستی، بنا شده است. در لابی عمومی، نقاشی دیواری بسیار بزرگی با نام ONE: Union of the Senses اثر هنرمند آمریکایی خوزه پارلا قرار گرفته است. از طبقه 20 به بالا، لبه های مربعی پایه مکعبی برج به پشت صاف میشوند و ساختمان را به شکل هشت مثلث متساوی الساقین بلند یا یک پاد منشور مربعی، به سمت بالا هدایت میکنند. در میانه برج، سطح مقطع یک هشت ضلعی کامل را تشکیل می دهد و سپس با چرخش به اوج خود که شکل آن مربعی با 45 درجه از پایه می باشد، می رسد. در بالاترین قسمت، یک دکل 124.3 متری بهمراه آنتن پخش نصب شده که قابلیت ایجاد یک پرتو شدید نور به صورت عمودی را دارد و میتواند به بیش از 300 متر از بالای برج بتابد.

واقعیت این است در میان لیست مرتفع ترین آسمانخراش ها، این برج فقط 94 طبقه واقعی دارد که 86 طبقه بالای همکف قابل استفاده است که 78 طبقه آن برای مقاصد اداری به مساحت تقریبی 240،000 متر مربع در نظر گرفته شده است. طبقات اداری از طبقه 20 شروع می شود و تا طبقه 63 ادامه دارد. در طبقه 64 یک عرشه آسمان وجود دارد. طبقات اداری در طبقه 65 از سر گرفته می شوند و در طبقه 90 متوقف می شوند. طبقات 91-99 و 103-104 طبقات مکانیکی هستند. (طبقه مکانیکی، طبقه تأسیسات یک یا چند طبقه از یک برج است که به تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی اختصاص داده می‌شود که به آن نام هایی چون ابزار، فنی، سرویس، و دستگاه نیز اطلاق می گردد) این ساختمان دارای وسعت تقریبی زیرزمینی 3900 متر مربع است.  همچنین این برج دارای یک سکوی رصد سه طبقه با منظره فوق العاده است که در طبقات 100 تا 102 قرار دارد و در ارتفاع آن 386.5 متری واقع شده که آن را به بالاترین نقطه دید در شهر نیویورک تبدیل می کند.

استراتژی های طراحی این ساختمان، فراتر از معیارهای تعیین شده برای گواهینامه طلایی LEED CS و کمک به کاهش الودگی و اثرات زیست محیطی است. این برج دارای یک سیستم مدیریت هوشمند است که مصرف انرژی و کیفیت هوای داخل ساختمان را بر اساس داده های جمع آوری شده توسط هزاران حسگر بهینه می کند. بیش از 40 درصد از مواد مورد استفاده در ساخت برج از محتوای بازیافتی پساصنعتی، از جمله تخته های گچی، کاشی های سقفی و شیشه ساخته شده است. فولاد ساختاری از 95 درصد مواد بازیافتی تولید شده است و ساختمان دارای “بتن سبز” است که از خاکستر بادی زباله جمع‌آوری شده از کارخانه‌های زغال سنگ ساخته شده است.

برج مرکز تجارت جهانی WTC one افق نیویورک را دوباره به تصویر می کشد. یکی از مرتفع ترین آسمانخراش ها و بلندترین ساختمان شهر نیویورک به گذشته مرکز تجارت جهانی احترام می گذارد و در عین حال نمادی از امید به آینده است.

مرکز تجارت جهانی وان (که با نام وان WTC و برج آزادی نیز شناخته می‌شود) ساختمان اصلی مجتمع بازسازی‌شده و همنام برج شمالی مرکز تجارت جهانی اصلی است

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


رتبه ششم جهان: Lotte World Tower (برج جهانی لوته)

برج جهانی لوته (Lotte World Tower) یک آسمان خراش 123 طبقه 554.5 متری است که در منطقه سینچئون دونگ شهر سئول، کره جنوبی واقع شده است

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 6ام
  • مکان: سئول (کره جنوبی)
  • ارتفاع: 554.5 متر
  • طبقات: 123طبقه + 6طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2017

جوایز و افتخارات

  • دارای مرتفع ترین طبقه شیشه ای سرپوشیده جهان در 7 طبقه
  • 2017 – جایزه سالانه آسمانخراش سال ازEmporis Skyscraper
  • 2018 – پروژه سال Elevator World

برج جهانی لوته (Lotte World Tower) یک آسمان خراش 123 طبقه 554.5 متری است که در منطقه سینچئون دونگ شهر سئول، کره جنوبی واقع شده است که در حال حاضر بلندترین ساختمان در کره جنوبی و ششمین ساختمان بلند در جهان است. پس از 13 سال برنامه ریزی و آماده سازی سایت، برج تایید نهایی برای شروع ساخت و ساز در 2010 را دریافت کرد و توسطKohn Pedersen Fox Associates (KPF)  طراحی و توسط گروه Lotte با هزینه تقریبی 2.5 میلیارد دلار اجرا و در آوریل 2017 به روی عموم باز شد. برج جهانی لوته اولین ساختمان 100 طبقه در کره است که پس از تکمیل چهارمین برج بلند جهان بود ولی هم اکنون به رده 6ام رسیده است.

این آسانسور دارای طولانی ترین آسانسور جهان است که می تواند 54 نفر را در کمتر از یک دقیقه از زیرزمین تا طبقه 121 حمل کند. این آسانسور دوطبقه 496 متر ارتفاع دارد و نیروی آن توسط یک دستگاه کشش 100 تنی تامین می شود. در بخش تاج برج، سازه سقف با با دو بخش همسان و یک شکل فولادی متشکل از پنل های فلزی خم شده با ضخامت 6 سانتی متر ساخته شده است که هر کدام 12 متر طول و 20 تن وزن دارند. ساختار سقف خود 120 متر ارتفاع دارد و طبقات 107-123 را پوشش می دهد. برای ساخت سقف از 3000 تن قطعات فولادی، دو جرثقیل برجی 64 تنی با دقت بالا و سیستم های پیشرفته هم ترازی GPS استفاده شده است. ساختار سقف طوری طراحی شده است که وزن خود را بدون ستون های تقویت کننده تحمل کرده و می تواند در برابر زلزله تا بزرگی 9ریشتر و باد تا 80متر بر ثانیه مقاومت کند.

معماری برج از یک سیستم مقاوم در برابر جاذبه و یک سیستم مقاومت نیروی جانبی ساخته شده است. سیستم مقاوم در برابر گرانش شامل دیوارهای نگهدارنده، ستون های بزرگ و ساختار دال عرشه با تیرهای فولادی است. دیوارهای اصلی در مرکز برج تا طبقه 123 قرار دارند، در حالی که هشت ستون بزرگ در اطراف محیط برج قرار دارند. سیستم مقاومت نیروی جانبی شامل خرپاهای بیرونی و تسمه ای است که کل آن بر روی یک پایه مگامت، یک سازه فوق العاده با طول ۷۱.۷ متر، ضخامت ۶.۵ متر و حجم ۳۱،۲۰۳ متر مربع ساخته شده است. فونداسیون 750،000 تن بار عمودی برج را تحمل می کند که در یک بتن ریزی 30 ساعته با استفاده از 5300 کامیون آماده شد. این پروژه از پیشرفته ترین تکنولوژی برای ساخت بتن با مقاومت بالا و حرارت فوق العاده کم با مقاومت 50MPa-80MPa استفاده کرد که برای ریختن فونداسیون و همچنین ستون های بزرگ، دیوارهای هسته و دال های مسطح استفاده شد.

KPF برای طراحی ساختمان از حجم های سنتی کره‌ای و مواد سرامیک، چینی و حتی هنر خوشنویسی کره ای الهام گرفته است. طراحی مفهومی آن یک مخروط باریک با طرفین محدب و به آرامی خمیده است و برای نمای بیرونی از شیشه‌ای کم‌رنگ و سرامیک‌های کره‌ای استفاده شده است. بر خلاف سایر آسمان خراش ها، عرشه و رصدخانه در 7طبقه (طبقات 117 تا 123) و در بخش “آسمان سئول” واقع شده است که سالن هایی با کفپوش شیشه ای و تلسکوپی عظیم دارد. نورگیر بخش “آسمان سئول” مرتفع ترین رصدخانه شیشه ای در جهان است.

برج جهانی لوته (Lotte World Tower) یک آسمان خراش 123 طبقه 554.5 متری است که در منطقه سینچئون دونگ شهر سئول، کره جنوبی واقع شده است

برج جهانی Lotte تمامی بخش های استاندارد طلایی LEED را در خود جای داده است. این برج دارای یک سیستم جابه جایی هوا و یک سیستم سرمایش/گرمایش کف تابشی به جای تهویه مطبوع سنتی است که مجهز به چرخه بازیابی انرژی برای جمع آوری گرمای هدر رفته است. همچنین درایوهای فرکانس متغیر نصب شده اند تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات HVAC کارآمدتر کار می کنند. یک سیستم اسکادا فوق پیشرفته نیز برای نظارت و کنترل مصرف برق در ساختمان نصب شده است. ویژگی های صرفه جویی در مصرف آب و امکانات استفاده مجدد از آب تصفیه شده برای دستیابی به صرفه جویی 30 درصدی گنجانده شده است.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


رتبه پنجم جهان: Ping An International Finance Centre (مرکز مالی جهانی پینگ-آن)

مرکز مالی پینگ-آن یک آسمان خراش 115 طبقه با ارتفاع 599 متر در شن-ژن، گوانگدونگ، چین است

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 5ام
  • مکان: شن-زن (چین)
  • ارتفاع: 599.1 متر
  • طبقات: 115طبقه + 5طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2017

جوایز و افتخارات

  • 2019 – جایزه آفرینش معماری انجمن معماری چین
  • 2017 – جایزه Emporis Skyscraper Award
  • 2019 – جایزه طلایی CRED
  • 2019 – برنده بهترین ساختمان بلند 400 متر+ (جوایز CTBUH)
  • 2018 – برنده جوایز معماری آمریکایی Chicago Athenaeum

مرکز مالی پینگ-آن یک آسمان خراش 115 طبقه با ارتفاع 599 متر در شن-ژن، گوانگدونگ، چین است که به سفارش بیمه پینگ-آن با هزینه 13.5 میلیارد دلاری که توسط شرکت معماری آمریکایی Kohn Pedersen Fox Associates در سال 2008 طراحی و اجرا گردیده است. طرح اولیه این بود که یک آنتن به طول 60 متر در بالای ساختمان اضافه شود تا از برج شانگهای نیز پیشی بگیرد و به بلندترین ساختمان چین تبدیل شود. با این حال، در فوریه 2015، تصمیم گرفته شد تا از نصب آنتن از بالای برج خودداری شود، زیرا ممکن است مسیرهای پرواز را مسدود کند.

این برج عظیم در میان مرتفع ترین آسمانخراش ها، شامل فضاهای اداری، هتل، مرکز کنفرانس و مرکز خرید است، پس از تکمیل شدن در سال 2017، به بلندترین ساختمان شهر، دومین ساختمان بلند چین و پنجمین ساختمان بلند جهان تبدیل شد. همچنین در زمان افتتاح، رکورد بالاترین سکوی دید (به نام آسمان آزاد) در یک ساختمان با ارتفاع 562 متر را شکست و هم اکنون در رتبه سومین جهان است. یک نمای فولادی ضد زنگ با وزن تقریبی 1700 متریک-تن، طراحی مدرنی را برای ساختمان فراهم می کند. این سازه 620000 متریک-تنی دارای هشت مگاستون با ابعاد 6 در 3.2 متری است که اسکلت اصلی را تشکیل می دهند. همچنین مجهز به 33 آسانسور دو طبقه است که با سرعت 10 متر بر ثانیه حرکت می کنند.

این پروژه با بیش از 100 طبقه اداری و یک فضای بزرگ تجاری (خرده فروشی) است. چهار نمای این آسمان خراش سنگی-شیشه ای با  مقاطع سنگی عمودی شکل که از پایه ساختمان تا بالا امتداد یافته اند پوشیده شده است. فضای تجاری شامل پنج طبقه از مغازه‌های خرده‌فروشی است که از برج فاصله دارند و فضای بزرگی شبیه به آمفی تئاتر را تشکیل می‌دهند. این ساختمان همچنین دارای یک آتریوم مرکزی عظیم است که به عنوان یک دهلیز عمل کرده و اجازه ورود نور روز را می‌دهد تا فضایی دلپذیر برای ملاقات، خرید و صرف غذا ایجاد کند. طراحی KPF برای این آسمانخراش اداری، حضور نمادینی را برای دومین شرکت بیمه چین و برند برتر بیمه جهان، نقطه مرکزی شهر در حال رشد، ایجاد می کند. مرکز مالی Ping An Finance در مرکز شهر واقع شده و به‌طور یکپارچه به املاک تجاری و اداری مجاور و همچنین متروی پرسرعت دلتای رودخانه مروارید متصل است. این برج که در میان مرتفع ترین آسمانخراش ها قرار دارد، نماد شهری خواهد بود که در طی 35 سال پس از تبدیل شدن به اولین منطقه ویژه اقتصادی چین، شاهد رشد شهری بی سابقه ای از 300،000 نفر به تقریبا 10 میلیون نفر بوده است.

با رعایت سخت ترین استاندارد های مرتفع ترین آسمانخراش ها، این ابرسازه برای مقاومت در برابر آب و هوای محلی طراحی شده است. طراحی منحصر بفرد نمای مخروطی برج، فشار و بارهای باد پرسرعت شرق آسیا را تا چهل درصد کاهش می دهد و پایه های فولادی ضد زنگ آن یک شبکه محافظ در برابر برخورد صاعقه تشکیل می دهند. به لطف هشت مگاستون غول پیکر و فنداسیون عظیم، روبنای ساختمان از اتصالات فولادی پیش ساخته “با وزن هر کدام 90 تن” استفاده می کند که میتواند در برابر زلزله هایی به بزرگی 9 ریشتر مقاومت کند.

مرکز مالی پینگ-آن یک آسمان خراش 115 طبقه با ارتفاع 599 متر در شن-ژن، گوانگدونگ، چین است

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


رتبه چهارم جهان: Abraj Al Bait (برج ال-بیت)

برج ال بیت با 601 متر ارتفاع، بزرگترین ساختمان جهان و بلندترین هتل جهان با 1،500،000 متر مربع مساحت و 100000 نفر گنجایش است که در شهر مکه، در عربستان سعودی و درکنار کعبه واقع شده است.

در یک نگاه

  • رتبه (سال 2021): 4ام
  • مکان: مکه (عربستان سعودی)
  • ارتفاع: (برج مرکزی) 601 متر
  • طبقات: 120طبقه + 3طبقه زیر همکف
  • سال ساخت : 2012

جوایز و افتخارات

  • بزرگترین ساختمان جهان (1،575،815 مترمربع)
  • بلندترین هتل جهان
  • بزرگترین ساعت جهان (43×43متر)
  • بلندترین ساعت جهان (بالای 400 متر)
  • دومین سازه گرانقیمت جهان (15میلیارد$)

برج ال بیت با 601 متر ارتفاع، بزرگترین ساختمان جهان و بلندترین هتل جهان با 1،500،000 متر مربع مساحت و 100000 نفر گنجایش است که در شهر مکه، در عربستان سعودی و درکنار کعبه واقع شده است. این مجموعه که به عنوان برج ساعت سلطنتی مکه نیز شناخته می شود، توسط گروه معماری دارالحندسه مستقر در لبنان طراحی شده که به گفته وزارت امور اسلامی عربستان، این پروژه در مجموع 15 میلیارد دلار هزینه داشته است. همچنین دارای بلندترین و بزرگترین ساعت جهان است که در ارتفاع 530 متری نصب شده و قطر آن 43 متر است. این ساعت در طول روز از مسافت بیش از 25 کیلومتری قابل مشاهده است. بخش بالایی برج ساعت توسط شرکت معماری آلمانی SL Rasch طراحی شده است و همچنین دارای یک هلال به ارتفاع 23 متر است که از طلای موزاییکی با پشت فایبرگلاس ساخته شده است.

برج ساعت سلطنتی مکه : این مجموعه از چندین ساختمان مرتفع در اندازه های مختلف تشکیل شده است که بلندترین آنها 601 متر ارتفاع دارد و برج ساعت سلطنتی مکه نام دارد و یکی از تنها سه ساختمان در جهان است که به عنوان مرتفع ترین آسمانخراش ها یا آسمان خراش های کلان، طبقه بندی می شود. چهار طرف ساعت با 98 میلیون قطعه موزاییک شیشه ای پوشیده شده است. طول عقربه دقیقه ها 22 متر و عقربه ساعت ها 17 متر است. این ساعت توسط شرکت PERROT GmbH & Co در آلمان طراحی شده است. هر یک از 4 ضلع برج دارای یک ساعت بزرگ در کنار عبارت های عربی عظیم “آلله اکبر” و “لا اله الا الله محمد رسول الله” است که توسط 2 میلیون چراغ ال ای دی، با چهار لبه جهت دار روشن می شود. همچنین موزه ای بالاترین طبقات برج ساعت را اشغال می کند که شامل یک سکوی دید در فضای باز است که درست زیر ساعت ها قرار دارد.

برج ساعت سلطنتی مکه در قلب مقدس ترین شهر اسلامی، حال و هوای دنیای مدرن را به مرکز تاریخی و شلوغ مکه می آورد. این برج به عنوان بخشی از پروژه موقوفه ملک عبدالعزیز توسعه یافته است و برای مسلمانان مؤمنی که هر ساله در ایام حج به این شهر سفر می کنند، اقامتگاه های راحت فراهم می کند. این مکان که در مجاورت مسجد جامع واقع شده است که می تواند تا دو میلیون نمازگزار را در طول مراسم در خود جای دهد. همچنین برج های مسکونی با عرشه هلیکوپتر برای مسافرین ویژه نیز تعبیه شده است. بالاترین طبقه قابل سکونت در ارتفاع 450 متری و درست زیر ساعت ها قرار دارد. البته حضور در مجاورت کعبه، مقدس ترین مکان مسلمانان و پنجره های مشرف به آن از ویژگی اصلی این سازه عظیم است.

برج ال بیت با 601 متر ارتفاع، بزرگترین ساختمان جهان و بلندترین هتل جهان با 1،500،000 متر مربع مساحت و 100000 نفر گنجایش است که در شهر مکه، در عربستان سعودی و درکنار کعبه واقع شده است.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع مقاطع فولادی، آهن آلات، ورق سیاه و پروفیل برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


جهت مطالعه بخش اول این مقاله اینجا را کلیک بفرمایید (لینک) همچنین برای مشاهده رتبه های سوم تا اول و همچنین بلندترین برج و ساختمان های ایران، به قسمت های سوم این مقاله سه بخشی، مراجعه بفرمایید. (این مطلب ادامه دارد)

قیمت روز آهن | آرمان گستر اقتدار | ضمانت خرید مطمئن

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع آهن آلات و مقاطع فولادی، دریافت قیمت روز و اطلاع از موجودی، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد