امروز: جمعه 10 فروردین 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

برای دانستن نکات مهم هنگام خرید میلگرد مطالعه این مطلب به شما توصیه میشود. برای خرید محصولات فولادی از جمله میلگرد باید به نکات و موارد متعددی توجه کرد. این مسئله می تواند شامل تشخیص اصالت میلگرد خریداری شود تا از بروز مشکلات آتی جلوگیری نماید.

در صورتی که قصد ساخت و ساز یک ساختمان را دارید و یا به عنوان یک مهندس در زمینه اجرای پروژه های ساختمانی فعالیت می کنید، مطالعه این مقاله میتواند برای شما مفید باشد.

مهمترین نکته در زمان خرید میلگرد، توجه به قیمت آن است. اطلاع از قیمت روز میلگرد و سایر مقاطع فولادی موجب خریدی مطمئن و مقرون به صرفه خواهد بود.  


راهنمای خرید میلگرد

پیش از خرید میلگرد باید به حجم، اندازه و ابعاد آن توجه کنید. خرید مقاطع فولادی همچون میلگرد، هزینه بر است و این جزو خریدهای گران قیمت محسوب میشود. مشاوره و مطالعه این مطلب میتواند از ضررهای مالی احتمالی در آینده جلوگیری کند.

نوع و ابعاد میلگرد

مشخصات فنی میلگرد مورد نیاز در ساختمان توسط مهندس پروژه تعیین میشود. اگر به عنوان خریدار در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید، میتوانید خرید آسان تر و مطمئن تری انجام دهید. در ابتدا باید انواع میلگرد را بشناسید و از سایز میلگرد مورد نیاز مطلع باشید.

انواع میلگرد شامل میلگرد آجدار، میلگرد ساده و میلگرد کلاف می باشد. به طور کلی زمانیکه نام میلگرد به تنهایی بیان می شود، منظور میلگرد آجدار است. این نوع میلگرد پرکاربردتر است و در اکثر پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد.

با توجه به نوع پروژه و شرایط ساخت و ساز ممکن است میلگرد ساده (حرارتی) مورد نیاز باشد. تفاوت میلگرد ساده و آجدار در این است که هیچ گونه آج یا برآمدگی روی نوع ساده این محصول وجود ندارد.

کلاف میلگرد نیز به شکل کلاف پیچیده سیم تولید میشود و هم در نوع آجدار و هم نوع ساده وجود دارد. بیشترین کاربرد میلگرد کلاف در آرماتور و ستون های استوانه ای می باشد.


انواع میلگرد بر اساس سایز

میلگرد براساس سایز نیز انواع مختلفی دارد. در زمان خرید باید انواع این محصول و سایز مورد نیاز خود را بدانید. سایز انواع میلگرد شامل سایز A2 و A3 و A4 میشود که این دسته بندی مربوط به نوع (گرید) میلگرد آجدار است. این سایزبندی در حقیقت تعیین کننده نوع آج روی میلگرد است و براساس یک استاندارد روسی نامگذاری میشود. معادل این نامگذاری در ایران برای میلگرد A2 آج 340، برای میلگرد A3 آج 400 و برای میلگرد A4 آج 500 می باشد.

معمولا بعد از سایز میلگرد یک سایز بیان میشود. منظور از این عدد قطر میلگرد است که “سایز میلگرد” هم شناخته میشود. این عدد بین 8 تا 40 و برحسب میلیمتر می باشد. کارخانه ها همیشه میلگرد را در این سایز تولید میکنند ولی ممکن است تولیدات آنها شامل تمامی این سایزها نشود.  سایز 18 تا 40 میلگرد از رایج ترین اندازه های این محصول هستند.

به طور کلی میلگردها در طول 12 متری تولید میشوند. طول میلگرد ممکن است بین 3 تا 11.7 باشد و اصطلاحا به آن “میلگرد نرمال” میگویند. سایز استاندارد این محصول در زمان تولید از 12 متر کوتاه تر است، اما در نهایت با ابعاد مورد نیاز می توانید آن را خریداری کنید.

محاسبه وزن میلگرد

در زمان خرید میلگرد معمولا در لیست قیمت میلگرد به صورت شاخه ای قید میشود. اما در زمان خرید به وزن این محصول نیاز خواهید داشت تا قیمت را برآورد کنید. به طور کلی برای محاسبه هزینه ارسال نیاز به محاسبه وزن محصول وجود دارد.

انواع روش خرید میلگرد

در زمان خرید انواع میلگرد میتوانید با سه روش این محصول را تهیه کنید. خرید میتواند از کارخانه، بنگاه یا شرکت بازرگانی انجام شود.

خرید از کارخانه معمولا مطمئن روش خرید میلگرد است. به ویژه برای مشتریانی که حجم خرید آنها بیش از یک تریلی معادل 24 تن است، خرید از کارخانه میتواند مقرون به صرفه تر باشد. خرید در حجم بالا و قیمت پایین از کارخانه توصیه میشود.

مشکل این روش خرید این است که  امکان عرضه به صورت روزانه، مسافت زیاد و پیگیری سفارش برای خریدار وجود ندارد. برخی کارخانه ها حتی امکان ارسال مستقیم به خریدار را ندارند و باید در زمان خرید حتما این نکته بررسی شود.

خرید از بنگاه برای مشتریانی که نیاز به حجم کمتری از میلگرد دارند، مناسب تر است. حتی می تواند مزیت های زیادی برای مشتریان داشته باشد. میتوانید یک شاخه یا تعداد محدودی میلگرد را از بنگاه خریداری کنید. همچنین هزینه ارسال پایین تر است و دسترس به بنگاه برای شما آسان خواهد بود. میتوانید نزدیک ترین بنگاه به محل ساخت و ساز را برای خرید انتخاب کنید.

تنها عیب این روش این است که برای خرید در حجم بالا محدودیت دارید و امکان انبارداری برای شما وجود ندارد.

شرکت های بازرگانی جایگاه ویژه ای در خرید و فروش میلگرد دارند. امکان فروش با حجم کم و عرضه مستقیم از کارخانه برای شرکت ها وجود دارد و در این روش مصرف کننده شرایط بهتری را برای خرید تجربه خواهد کرد. برخی از شرکت های فروش آهن و مقاطع فولادی علاوه بر این امکانات روتین فروش آهن آلات را دارند و این برای مشتری یک وضعیت ویژه و مورد توجه محسوب میشود.

خریدار میتواند در زمان خرید از مشاوره کارشناسان فروش بهره مند شود، ضمانت بازگشت کالا در صورت مغایرت فاکتور و امکان ارائه فاکتور رسمی برای خریدار نیز توسط شرکت های بازرگانی وجود خواهد داشت.

علاوه بر این در زمان خرید از یک شرکت بازرگانی امکان دریافت تخفیف و چانه زنی وجود دارد. قیمت ارائه شده توسط این شرکت ها، رقابتی است و این امکان را میدهد تا در زمان خرید بتوانید بهترین قیمت را داشته باشید.

مطالب مرتبط : نحوه خواندن علائم اختصاری میلگرد

مشخصات میلگرد مناسب

در زمان خرید میلگرد باید به مواردی که در ادامه ذکر میشود توجه کنید تا خرید مطمئن و آسوده داشته باشید.

آگاهی کامل نسبت به پیش نیاز های خرید

در زمان خرید باید به یاد داشته باشید که این یک خرید آگاهانه است و باید پیش نیازهای آن را بشناسید و بران مسلط باشید.

کیفیت میلگرد

توجه به کیفیت در زمان خرید میلگرد و هر محصول دیگری بسیار مورد توجه است. در اکثر کارخانه های تولیدی، محصول با کیفیت بالا تولید می شود، اما در برخی موارد به دلیل فرآیند تولید یا شمش فولاد مصرفی ممکن است کیفیت محصول پایین باشد.

وزن میلگرد

میلگرد به طور کلی در بازار با وزن سبک یا سنگین عرضه میشود. کیفیت و کاربرد این محصول معمولا در ساخت و ساز است و براین اساس باید به وزن و کاربرد آن توجه کرد. هرکدام از میلگردها ویژگی مخصوص خود را دارند و اگر وزن آنها پایین تر از حد استاندارد باشد، میلگرد سبک نامیده میشوند. میلگرد سبک همچنین کیفیت پایین تری نسبت به حد استاندارد دارد.

میلگرد استاندارد، در حقیقت همان میلگرد سنگین است و شامل میلگردهای سبک نمیشود. میلگرد تولیدی در کارخانه ها همین میلگرد استاندارد است و قیمت آن نسبت به سایر میلگردها بالاتر می باشد.

نکته مهم در مورد وزن میلگرد این است که هر کارخانه تولید کننده با توجه به صنعتی بودن فرآیند تولید میتواند تُلُرانس وزنی مشخصی برای محصول خود داشته باشد.

مسافت تا محل بارگیری

بخشی از هزینه خرید میلگرد مربوط به هزینه باربری و حمل و نقل آن است. مسافت محل بارگیری تا مقصد روی این هزینه تاثیر دارد و بسته به نوع سفارش میتواند بیشتر یا کمتر هم بشود. 

 

تشخیص اصالت میلگرد

پس از بررسی نکات مهم هنگام خرید میلگرد باید اصالت کالا را نیز بشناسید. اکثر تولیدکنندگان میلگرد، نام اختصاری خود را روی محصول تولیدی درج میکنند. این نام اختصاری میتواند نشان دهنده اصالت کالا باشد. در کنار این نام، یک ضمانت نامه برای محصول ارائه میشود که امکان مقایسه بین فاکتور و سفارش دریافتی را به خریدار میدهد. در صورت وجود مغایرت امکان مرجوعی و بازگشت بار وجود خواهد داشت.


نکات مهم پس از خرید میلگرد

پس از خرید میلگرد و تحویل آن باید نکات زیر را درنظر داشته باشید:

  1. چک کردن سفارش در محل تخلیه بار  
  2. مطابقت محموله دریافتی باید با فاکتور
  3. جداسازی میلگردها بر اساس اندازه
  4. در نظر داشتن محل مناسب برای تخلیه میلگردها (توجه به این نکته مانع از اتلاف وقت خواهد شد)
  5. نگهداری از میلگردها در محلی دور از رطوبت و آب و آفتاب برای جلوگیری از زنگ زدگی
  6. نکته مهم در مورد محل نگهداری میلگرد

بهتر است محل نگهداری میلگردها مسقف باشد و بار از تابش آفتاب به دور نگهداری شود. ارتفاع سقف بهتر است بین 10 تا 15 سانتیمتر از سطح زمین باشد.

وجود خاک، گچ و … جذب رطوبت را بیشتر میکند.

در صورتیکه سطح میلگرد آلوده به گچ یا خاک شد، بهتر است آن را تمیز کنید.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد