امروز: دوشنبه 26 شهریور 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
قیمت برق اروپا و تأثیر آنها بر اقتصاد اوکراین

قیمت برق اروپا و تأثیر آنها بر اقتصاد اوکراین


لینک خبر : بیش از 90 درصد فولاد اتحادیه اروپا در کشورهایی تولید می شود که برق ارزان تری نسبت به اوکراین دارند.

یک سال پیش، یکی از موضوعات کلیدی بحث در مورد ادغام اتحادیه اروپا، تعهدات اقلیم اوکراین بود. این برای درک چشم انداز صنعت داخلی و بخش فولاد مهم ترین به نظر می رسید. اکنون با کمبود برق و در واقع انتقال همزمان به قیمت های اروپایی مواجه هستیم. و این موضوع به سنگ بنای اصلی، مشکل اصلی صنعت اوکراین تبدیل شده است. قیمت برق بالا ، مسائل آب و هوایی را در درجه دوم اهمیت قرار می دهد. از این گذشته، هیچ صنعتی وجود ندارد – هیچ موضوعی در مورد جاه طلبی های آب و هوایی وجود ندارد.

برای فعالیت بدون قطعی، هر شرکت باید 80 درصد برق مصرفی را وارد کند که انجام این کار تقریبا غیرممکن است. اما حتی اگر برق وجود داشته باشد، هزینه آن مصلحت مصرف آن و کار بنگاه ها را زیر سوال می برد.

برای درک، قیمت عمده فروشی برق در اوکراین در ماه جولای سالانه 62 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر، قیمت در اوکراین بالاتر از بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا است. بیش از 90 درصد فولاد اتحادیه اروپا در کشورهایی تولید می شود که برق ارزان تری نسبت به اوکراین دارند.

فولادسازان EAF نسبت به قیمت انرژی بسیار حساس هستند و تا 25٪ سهم برق در هزینه های نقدی دارند. اگر برق 62 درصد افزایش یابد، به معنای افزایش 15.5 درصدی هزینه سالانه در ماه جولای است. علیرغم اینکه قیمت جهانی فولاد نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش داشته است. فولادسازان اوکراینی EAF که در طول 2.5 سال جنگ زنده ماندند، دوباره در آستانه توقف قرار گرفتند.

اما شرکت های معدنی بیشترین آسیب را خواهند دید. سهم برق در هزینه های نقدی کنسانتره سنگ آهن به 60 درصد می رسد. بزرگترین بازار صادرات کنسانتره، چین است، جایی که اوکراین، پس از شروع «کریدور دریایی»، ماهانه 1.5 میلیون تن عرضه می کرد. برای نیم سال صادرات بالغ بر 600 میلیون دلار آمریکا بوده است. در حال حاضر، صادرات کنسانتره به چین به دلیل افزایش هزینه های انرژی در اوکراین، لجستیک گران و قیمت پایین سنگ آهن در چین یک سوال بزرگ است. به همین دلیل، یکی از بزرگترین شرکت های معدنی در اوکراین در آستانه توقف است.

وابستگی اقتصاد اوکراین به قیمت برق یکی از بالاترین ها در سطح جهان به دلیل شدت بالای انرژی آن است. در سال 2022، 2.1 کیلووات ساعت به ازای هر دلار تولید ناخالص داخلی در اوکراین مصرف می شود. در کشورهای اروپایی همسایه این اعداد چندین برابر کمتر است. در لهستان – 0.96 کیلووات ساعت به ازای هر دلار تولید ناخالص داخلی، در اسلواکی – 1.2، مجارستان – 0.94. بنابراین، در کشورهایی که هزینه برق اوکراین را تعیین می کنند، حساسیت به هزینه برق کمتر است. به عبارت دیگر، آنها می توانند قیمت برق بالاتری را تحمل کنند. اوکراین اینطور نیست.

اما در پاییز، با هوای سرد، رشد فصلی قیمت برق در اتحادیه اروپا پیش بینی می شود. شایان ذکر است که وضعیت تعادل انرژی در اروپا بسیار ضعیف است، بنابراین ما باید برای هر سناریو، حتی یک بحران جدید انرژی، آماده باشیم. البته این عواقب بسیار منفی برای اوکراین خواهد داشت.

در عوض، اقتصاد اروپا از قبل برای بدترین سناریو آماده شده است. بحران گذشته امکان ایجاد مکانیسم های خاصی را برای پرداخت یارانه به قیمت برق فراهم کرد. در سال 2022، اتحادیه اروپا 25 میلیارد یورو برای جبران افزایش قیمت بنگاه‌های صنعتی هزینه کرد و 69 میلیارد یورو نیز فرابخشی بود، بنابراین بخشی از این بودجه نیز می‌تواند به نیازهای صنعت اختصاص یابد.

این مکانیسم های در حال اجرا ماهیت میان مدت دارند. علیرغم اینکه امسال قیمت برق به سطح سال 2021 بازگشت، یارانه ها همچنان در سال های 2024 و 2025 و 20 درصد اقدامات – حتی پس از سال 2025 – ادامه خواهد داشت.

به عبارت دیگر ، وقتی قیمت انرژی در اروپا را در یک سطح مشخص می بینیم، قابل درک است که صنعت با دریافت یارانه هزینه کمتری می پردازد. و تاکنون، درخواست ها برای یارانه انرژی در اروپا به اوج خود رسیده است، به ویژه در آلمان، جایی که قیمت عمده فروشی برق کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است. یارانه دادن به قیمت انرژی در اروپا رقابت را مخدوش می کند. یعنی وقتی اوکراین برق گران قیمت را از اتحادیه اروپا وارد می‌کند، رقابت خود را نه تنها برای تولیدکنندگان محصولات وارداتی از مناطق دیگر، بلکه برای تولیدکنندگان اروپایی نیز از دست می‌دهد.

همچنین توجه شما را به یک واقعیت دیگر جلب می کنم. قیمت برق اروپا شامل هزینه انتشار گازهای گلخانه ای است که توسط مصرف کنندگان به شکل یارانه جبران می شود – به اصطلاح «تعادل هزینه غیرمستقیم کربن» هنگام خرید برق. واردات برق به اتحادیه اروپا بسیار محدود است. بنابراین هزینه کربن در بخش انرژی به طور کامل به مصرف کننده نهایی یعنی قیمت برق منتقل شد.

برای کاهش این اثر، طراحی ETS اتحادیه اروپا به کشورهای عضو اجازه می دهد تا از درآمدهای حاصل از پرداخت آلاینده ها برای جبران خسارت مصرف کنندگان بزرگ (شرکت های صنعتی) استفاده کنند. کشورهای عضو به طور فعال از این مزیت استفاده می کنند و در سال 2021 2.4 میلیارد یورو برای غرامت خرج می کنند.

در حال حاضر، قیمت برق وارداتی از اتحادیه اروپا تعیین کننده هزینه برق در اوکراین است. و به نظر می رسد که شرکت های صنعتی اوکراین قیمت کربن اروپایی را به تولیدکنندگان انرژی داخلی برای انتشار گازهای گلخانه ای که تولید نمی کنند، پرداخت می کنند. بر این اساس، شرکت‌های صنعتی اوکراین قادر به دریافت غرامت از دولت نیستند و بنابراین شکاف در رقابت عمیق‌تر می‌شود.

در اوکراین، یارانه دادن به قیمت انرژی در جهت معکوس عمل می کند – به بهای کسب و کار، دولت تلاش می کند به خانوارها یارانه بدهد و بحران در صنعت را عمیق تر می کند. شایان ذکر است آخرین نوآوری – پیش نویس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات انرژی و تاسیسات کشور در خصوص میانگین تعرفه های توزیع برای مصرف کنندگان کلاس اول و دوم ولتاژ است.

این ابتکار باید بخشی از تعهدات شرکت‌های تولیدکننده دولتی را برای جبران تفاوت بین تعرفه‌های تنظیم‌شده برای خانوارها در مقایسه با قیمت‌های بازار به مصرف‌کنندگان بزرگ صنعتی منتقل کند. بنابراین، تعرفه صنعت باید 5 برابر یا 22 یورو در هر مگاوات ساعت افزایش یابد، در حالی که برای مصرف کنندگان کوچک تعرفه 25 درصد کاهش می یابد. این ابتکار پوچ است، زیرا اصول کلیدی تشکیل تعرفه ها را نقض می کند، با رویه های اروپایی مطابقت ندارد و عدم تعادل در سیستم انرژی ما را عمیق تر می کند.

بحث در مورد قیمت برق در اوکراین به غلبه بر کسری تولید می انجامد که کاملاً منطقی است. هنگامی که تولید برق در اوکراین به سطح کافی برسد، قیمت ها کاهش می یابد. این هدف می تواند با بازسازی نیروگاه های زغال سنگ محقق شود، اما آنها می توانند دوباره به اهدافی برای حملات روسیه تبدیل شوند. و یک مسئله بزرگ در مورد تامین مالی ساخت نیروگاه های زغال سنگ وجود دارد که باید در طول گذار سبز در چشم انداز ادغام با اتحادیه اروپا از رده خارج شوند.

امیدهای بزرگی به صنعت بسته شده است – به مصرف‌کنندگان بزرگی که باید اول از همه نیروگاه‌های بنزینی خود را بسازند. اما ما اطلاعیه های انبوهی از شرکت ها در مورد ساخت نیروگاه های گاز نمی شنویم. این یک فرآیند پیچیده است که به جستجوی سریع برای تجهیزات کمیاب نیاز دارد. اینها ریسک های مالی هنگام تصمیم گیری هستند. برق تولیدی گاز ارزان نیست در حال حاضر، تأسیسات برق گازی ممکن است توجیه داشته باشد، اما زمانی که مسائل کلیدی حل شود و سایر انواع تولید احیا شوند، تولید گاز مورد تقاضا نخواهد بود. یا یک گزینه ممکن و بدتر – دوران برق ارزان در اوکراین به پایان رسیده است.

برای مشاهده سایر اخبار کلیک بفرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد