امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

کاربرد ورق فولادی در صنعت خودروسازی

یکی از بزرگترین صنایع تولیدی پر مصرف فولاد، بازار خودرو می باشد. به طور میانگین حدود 800 تا 1360 کیلو از بدنه خودرو را فولاد تشکیل میدهد و انواع ورق فولادی نقش مهمی در تولید و ساخت خودرو دارند.

جنس بدنه خودرو تا میزان زیادی در تصادفات، حافظ جان سرنشینان خودرو می باشد. به این دلیل باید در روند تولید از بهترین متریال و ورق فولادی برای ساخت بدنه خودرو استفاده کرد. به طور کلی ورق فولادی مورد استفاده برای ساخت خودروها از ورق گالوانیزه یا ورق آلیاژی است که در این مطلب به بررسی و معرفی انواع این ورق های فولادی خواهیم پرداخت.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



کاربرد فولاد در صنعت خودرو

کاربرد فولاد در صنعت خودرو

کاربرد ورق فولادی در صنایع خودروسازی از جهاتی مهم و مورد توجه است. از جمله اینکه امکان بازیافت آن پس از 21 سال و بیشتر وجود دارد و میتوان دوباره از این متریال برای ساخت انواع محصولات فولادی استفاده کرد. همچنین ورق فولادی همیشه در دسترس و کم هزینه می باشد. استحکام بالا و ایجاد ایمنی برای سرنشینان خودرو، قابل تعمیر بودن، خاصیت انعطاف پذیری و سازگاری با محیط زیست از دیگر دلایل کاربرد ورق های فولادی در صنعت خودروسازی می باشد.

ورق فولادی به جز بدنه خودرو در ساخت قطعات خودرو نیز کاربرد دارد. از این متریال فولادی برای ساخت شاسی، چرخ، ترمز، صفحات بدنه، ستون و سقف خودرو، سیستم اگزوز و موتور کاربرد دارد. با توجه به استحکام بالای فولاد، تعمیر این قطعات نیازمند صرف هزینه زیادی نخواهد بود. به طور کلی در یک خودرو معمولی حدود 1090 کیلوگرم ورق فولادی استفاده شده است و برای یک خودرو شاسی بلند نیز حدود 1360 کیلوگرم آهن آلات استفاده میشود.

آلیاژ بدنه خودرو

آلیاژ مورد استفاده در بدنه خودرو شامل فولاد ضدزنگ و آلیاژ 304 می باشد. فولاد ضدزنگ حاوی 5 درصد کروم و حداکثر 2 درصد کربن است. آلیاژهای موجود در بدنه خودرو همچنین شامل نیکل، آلومینیوم، تیتانیوم، سیلیسیوم، نیتروژن، سلنیوم و… می باشد. از این آلیاژها در ساخت فویل، تسمه، سیم و لوله کاربرد دارد. فولاد آلیاژ 304 دارای 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم می باشد.

ورق فولادی نازک مورد استفاده در ساخت خودرو معمولا از نوع محصولات فولادی نورد تخت است که دارای 610 میلیمتر در عرض و ضخامت آن کمتر از 76.5 میلیمتر است. برای تولید این محصولات ابتدا شمش فولادی به شیوه ریخته گری آماده میشود و سپس با استفاده از شیوه های نورد به ورق های مورد نیاز تبدیل میشود. در صورت نیاز این محصولات تحت استانداردهای ملی و بین المللی رنگ آمیزی میشوند.


انواع ورق فولادی مورد استفاده در صنعت خودرو

انواع ورق فولادی مورد استفاده در صنعت خودرو

در ساخت خودرو به طور معمول از آلیاژهای فولادی زیر استفاده میشود.

ورق C1010 : این نوع ورق دارای قابلیت جوش پذیری به روش مقاومتی است و برای ساخت بدنه خودرو کاربرد دارد. آلیاژ C1010 به دو روش نورد سرد و گرم تهیه میشود و دارای قابلیت ماشینکاری، انعطاف پذیری بالا و جوش پذیری مطلوب می باشد.

ورق ASTM A36 : این آلیاژ به روش نورد گرم تولید میشود و از انواع ورق های فولادی پرکاربرد در ساخت بدنه می باشد.

ورق 1141 : این نوع ورق از فولاد کربن است که در ساخت اکسل خودرو و ماشین های سنگین کاربرد زیادی دارد.

ورق 1045: ورق فولادی 1045 با نام ورق کربن نیز شناخته میشود و دارای قابلیت ماشینکاری، عملیات حرارتی و کشش است.

ورق TRIP : این نوع ورق فولادی در برابر ضربه، افزایش طول و قابلیت فرم دهی بسیار مقاوم می باشد.

ورق گالوانیزه : ورق های گالوانیزه از ورق سرد تولید میشود و دارای لایه محافظتی است. به این ترتیب ورق گالوانیزه در محیط های مختلف محافظت میشود. این ورق از انعطاف پذیری بالا، رنگ پذیری و سطوح صاف با ضخامت کم می باشد. ضخامت این ورق بین 0.4 تا 2 میلیمتر است و در صنعت خودروسازی ایران بسیار پرکاربرد است.


ویژگی های ورق فولادی مورد استفاده در خودروسازی

ویژگی های ورق فولادی مورد استفاده در خودروسازی

از مهمترین ویژگی های مورد توجه در ورق فولادی برای ساخت خودرو ضخامت ورق می باشد. ورق مورد استفاده در این بخش تولیدی معمولا از محصولات فولادی نورد تخت است و ضخامتی بین 0.4 تا 2 میلیمتر دارد. عرض این مقطع فولادی حدود 800، 880 یا 1000 میلیمتر می باشد. ضخامت مورد نیاز این ورق به نوع ماشین بستگی دارد. به طور مثال در ساخت پژو 405 از ورق سیاه فولاد مبارکه استفاده می شود که ضخامت آن 0.7 می باشد. ضخامت و وزن ورق باهم ارتباط مستقیم دارند و در صنعت خودروسازی وزن ورق ها بسیار مهم و مورد توجه است.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد