امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

ورق هاردوکس چیست؟

ورق هاردوکس (ورق ضد سایش) نوعی از ورق آلیاژی است که مقاومت بالایی در برابر سایش دارد و در نورد و شرایط سخت (شرایطی که مدام در معرض سایش قرار دارد) طراحی و تولید میشود. این ورق در حیطه معدن و سنگ معدن، نوار نقاله، ساخت و ساز و حمل و نقل کاربرد دارد. به طور کلی در شرایطی سخت که قطعات باید دوام بالایی داشته باشند، از ورق هاردوکس استفاده میشود.

نخستین بار این ورق توسط پروفسور یوهان بریل در سوئد و در کارخانه آساب تولید شد. این ورق به علت مزایای زیادی که دارد، در صنایع مختلف به کار گرفته می شود و در بازار از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. ورق هاردوکس به ویژه در راه سازی کاربرد زیادی دارد. در کشور های اروپایی، آمریکا و در آسیا از جمله در ایران، این ورق بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.به دلیل مقاومت بالای این ورق فولادی، هزینه تعمیر و نگهداری کمی دارد.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



مزایا و ویژگی های ورق هاردوکس

مزایا و ویژگی های ورق هاردوکس

ورق هاردوکس به دلیل استحکام بالایی که دارد، امکان استفاده در ضخامت های پایین را به مشتری میدهد. ورق ها و صفحات هاردوکس به دلیل خواص جوشکاری و ماشینکاری، کار تعمیر و تولید را آسان کرده است.

فولاد هاردوکس به گونه ای ساخته شده است که ترکیب شیمیایی بسیار دقیقی دارد و امکان سخت کاری یا عملیات حرارتی را میدهد.  ترکیب استحکام بالا، هزینه تعمیر پایین، در دسترس بودن و عمر طولانی این ورق فولادی بسیار قابل اطمینان می باشد و بهره وری مناسبی دارد.

مواد تشکیل دهنده ورق هاردوکس

ورق های هاردوکس از کربن، بور، منگنز، نیکل، کروم، گوگرد، سیلسیم، سنگ ‌آهن، مولیبدن فسفر و عنصر آلیاژی تشکیل شده اند. به دلیل خواص مکانیکی و جوش پذیری بالا، در دمای پایین مقاومت خوبی دارند جهت نگهداری و تعمیر قطعات دیگر مشکل ساز نمی شوند. سطح سختی این ورق فولادی امکان کاهش وزن یک سازه تا 15% را امکان پذیر می سازد.

خواص ورق ضد سایش هاردوکس

ورق فولادی هاردوکس نوعی ورق از فولاد کم کربن است که مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارد. وجود نیکل و کروم در این ورق موجب بهبود مقاومت در برابر سایش می شود. مشخصاتی همچون سختی و چقرمگی، وزن سبک ، مقاومت در برابر سایش و عمر طولانی آن را در بین گریدهای 400 کمترین سختی را دارا می باشد. با بالا رفتن میزان گرید، فولاد هاردوکس افزایش می یابد.


کاربرد ورق هاردوکس

کاربرد ورق هاردوکس

با توجه به خصوصیات منحصر به فرد ورق هاردوکس، استفاده گسترده ای در صنایع مختلف دارد. از جمله استفاده در ساخت ماشین آلات سنگین. تجهیزات مربوط به راه سازی و استخراج معادن مانند کامیون و بیل مکانیکی که برای حمل مواد سخت به کار گرفته میشوند، باید استحکام و سختی بالایی داشته باشند. ضروری است که این دسته از ماشین آلات در برابر ضربات ناشی از مواد سخت، دوام و عملکرد بالایی داشته باشند. از این جهت از ورق های هاردوکس در ساخت این ماشین آلات استفاده میشود.

استحکام بالا و سختی قابل اطمینان این ورق فولادی، آن را برای ساخت وسایل نقلیه زرهی نیز مناسب نموده است. به این جهت در صنایع نظامی نیز این ورق فولادی کاربرد دارد.

از ورق های هاردوکس برای ساخت سنگ شکن های چکشی جهت خرد کردن ضایعات و مواد معدنی استفاده میشود. به این منظور از ورق هاردوکس با ضخامت 500، 550 و 600 استفاده میشود. این چکش ها باید مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی داشته باشند.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد