امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

وال پست چیست؟

وال پست یا وادار، با استفاده از کلاف هایی به شکل قائم و یا افقی ساخته میشود. از این محصول، جهت افزایش مقاومت سازه استفاده میشود تا ساختمان در برابر زلزله و عوامل طبیعی دیگر و حتی بادهای شدید محافظت کند. از وال پست برای اتصال میانقاب های سازه ای و غیر سازه ای به اسکلت ساختمان استفاده میشود که براساس اتصال یا عدم اتصال آنها به سازه، دسته بندی میشوند.

اساس کار این مقاطع فولادی همان نبشی کشی ساختمان است که برای اجرای آن در اکثر اوقات، از نبشی کشی استفاده می گردد. به همین دلیل قیمت نبشی، در هزینه های اجرا تاثیرگذار است. استفاده از این محصولات، مزایای زیادی دارد. به ویژه در کشور ما که زلزله خیز است، وال پست با تقسیم کردن بخش های مختلف دیوار از ریزش دیوار پس از زلزله جلوگیری میکند.این به منزله ترک نخوردن یا شکستن دیوار نیست، اما آسیب های وارده از زلزله را کاهش خواهد داد.



کاربرد وال پست

کاربرد وال پست

کاربرد اصلی وال پست، در ساخت میانقاب های سازه ای و غیر سازه ای مقاوم به زلزله می باشد. همچنین میتوان از وال پست ها در نگهداری از در و پنجره، نمای بیرونی و عایق تاسیسات و … استفاده نمود. با این کار بار کمتری به دیوار وارد میشود و در زمان زلزله احتمال سقوط لوازمی مانند لوستر و … کمتر خواهد بود.

با توجه به کاربردهای ذکر شده، این المان در میانقاب ها، تقاطع دیوارهای سازه ای، کنار بازشو و جان پناه نیز استفاده میشود و در اسکلت های فلزی و بتنی قابل اجرا می باشد. در اغلب موارد وال پست با میلگرد بستر اشتباه گرفته میشود ولی این دو اصلا یکی نیستند و نحوه نصب و اجرای آنها بسیار متفاوت می باشد. اما میتوان کاربردهای این محصول را وابسته به انواع آن دانست، اما به شکل های متفاوت در بازار یافت میشوند و به انواع نبشی، ناودانی و پروفیل قوطی اشاره نمود.


انواع وال پست

انواع وال پست

وال پست در سازه های مختلف، انواع مختلفی دارند. این محصولات در دو دسته افقی و قائم قرار میگیرد و این دو مهمترین انواع وال پست می باشند.

وادار قائم (وال پست دیوار)

قرار گیری این محصول در دیوار میتواند به صورت قائم و موازی با ستون یا اجزای دیگر باشد. این پروفیل به شکل H است و ظاهر مناسبی دارد و آجر را به راحتی در خود جا میدهد. از مهمترین وال پست های قائم میتواند به وادار میانی که در طول دیوار اجرا می شود و نوع کناری آن اشاره نمود. وال پست کناری در نزدیکی قائم، با فاصله ای مشخص قرار داده میشوند.

وادار افقی

از این وال پست برای کاهش ارتفاع آزاد دیوارهای بیش از 3.5 متر به کار گرفته میشود و به خوبی دیوار را از قالب جدا میکند. نقش دیگر این محصول نگهداری تیرک ها می باشد و باید با ستون حداکثر یک متر فاصله داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است تیر در ناحیه مفصل، دچار تغییر شکل شوند.

وال پست ترکیبی

براساس نظر ناظر مسئول پروژه، میتوان از ترکیب وادارهای افقی و عمودی استفاده نمود. در این حالت به این محصول، وال پست گفته میشود و میتواند یکپارچگی بیشتری برای سازه به دنبال داشته باشد، البته در صورتیکه به درستی به کار گرفته شود. انواع دیگر این محصول بر اساس متریال سازنده دسته بندی شده اند و از اعضای آن میتوان به وال پست های بتن آرمه و فلزی اشاره نمود.


نحوه نصب وال پست در اسکلت فلزی

نحوه نصب وال پست در اسکلت فلزی

برای اینکه وال پست به خوبی روی ساختمان متصل شود، جوشکاری روی این محصول باید انجام گیرد و این امری اجتناب ناپذیر است. جوش این محصول باید روی تیرچه ساختمان انجام گیرد و نکته مهم نوع جوش آن است تا کیفیت وال پست در اسکلت فلزی را نشان دهد. در ساختمان های اسکلت فلزی، قرار گیری مصالح اهمیت زیادی دارد و توصیه میشود پیش از نصب مستقیم این محصول، محل استقرار آنها روی نقشه مشخص گردد. این کار محاسبات کلی شما را ساده تر مینماید.

نحوه نصب وال پست در بلوک های سبک

نصب وال پست در بلوک های سبک کمی مشکل است و نصب دقیق ورق ها و اتصالات مربوط در اجرای آن در بلوک های سبک، اهمیت زیادی دارد و استفاده از آن را با محدودیت روبرو می کند. با این حال تنها یک سمت از این وال پست ها، بلوک قرار داده شود. روش های نصب دیگر این محصول جزو روش های معمول به حساب نمی آید. این روش ها را میتوان به نصب انکر بولت و نبشی کشی، اجرای تسمه دور ستون، اتصال ستون به دیوار با میلگرد از شیارها به منظور مهار دیوار و … می توان اشاره نمود.


راهنمای نصب وال پست

نکات قانونی در مورد استفاده از وال پست

طبق الزامات مقررات ملی؛، ساختمان سندی، باید الزامات آن را در طراحی و اجرای ساختمان به خوبی انجام داد. در بند ۴-۹-۱-۳ این مقررات که در سال 96 ویرایش شده الزام به رعایت قانون‌ های استاندارد 2800 به میان آورده شده است.

بندهای 4، 5 و 6 قانون استاندارد 2800 استفاده از این محصولات را ضروری نموده است. در این بندها ذکر شده است، دیوارهایی که ارتفاع بیش از 1.8 متر دارند، باید به خوبی مهار شوند. از جمله دیگر الزامات قانونی استفاده از این محصول می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

حداکثر طول مجاز هر دیوار غیرسازه‌ ای که میان دو کلاف قائم قرار گرفته است نباید بیشتر از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت باشد.

اگر تراز را از کف در نظر بگیریم، حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه‌ ای 3.5 متر است.

در تمام دیوارهای غیر سازه‌ ای لبه‌ های قائم باید مهار شوند.

لبه‌ های افقی دیوارهای غیر سازه‌ ای چون در کل ارتفاع قرار ندارند؛ باید با کلاف‌ های فولادی یا ناودانی‌ های نمره ۶ مهار شوند.

طی استاندارد ۲۸۰۰ قانون ایران، دتایل‌ هایی که در تصویر زیر به آن‌ ها اشاره کرده‌ایم نیز باید رعایت شوند.

اگر هر کدام از این ضوابط رعایت نشوند، زیان های مالی و جانی زیادی را به همراه خواهد داشت. همچنین چنانچه به دلیل وقوع زلزله یا باد تخریب شوند، نشان میدهد طی طراحی و ساخت، اهمال کاری در اجرای این قوانین صورت گرفته و مهندس ناظر پروژه به عنوان مقصر اصلی شناخته خواهد شد.

راهنمای نصب وال پست

از نکات مهم در زمان اجرای این محصول، شاقول بودن آن است. علاوه بر این نکاتی هستند که پیش از شروع کار به سازنده یا مجری ابلاغ می‌ شوند، رعایت این نکات بسیار ضروری می باشد. به کار گذاشتن این فرآورده فولادی پیش از بتن ریزی در زیر و روی تیر از اهمیت بالایی دارد. به‌ کارگیری این محصول وابسته به اینکه بیس پلیت یا همان قوطی ستونی باز می‌ گردد.

به منظور بهره‌ وری بیشتر این محصولات، باید آن‌ ها را در فواصل 1 تا 1.5 متری با کمک میلگرد مناسب به سقف سازه نصب و متصل نمود. میلگرد آجدار سایز ۱۴ یا بیشتر بهترین انتخاب‌ ها برای این کار هستند. وال پست‌ های عمودی باید در فواصل یک متری با کمک میلگردهای آجدار سایز ۱۰ شاخک‌ ها را به قوطی‌ ها یا نبشی‌ ها جوش داد. این کار گیرداری لازم بین تیغه و وال پست را فراهم می‌ کند.

در صورتی که وال در کنار ستون قرار گیرد؛ باید بین این دو چند سانتی متر فاصله در نظر بگیریم. تنها در این صورت است که می‌ توان از وارد شدن وزن بیشتر به دیوار هنگام زلزله جلوگیری کرد. برای کسی که مسئولیت خرید تجهیزات مورد نیاز یک پروژه ساختمانی را برعهده دارد، دانستن اینکه وال پست چیست و چه کاربردی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از اصفهان آهن به بررسی کاربردها وال پست و انواع آن پرداختیم. همچنین الزامات نصب وال پست را از نظر گذراندیم.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد