امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

همه چیز درباره ناودانی

ناودانی یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است که در انواع سایزها و ضخامت تولید میشود. این محصول فولادی دارای مقطع C شکل است که سطحی صاف و مقطعی منحنی شکل دارد. با توجه به شکل ظاهری ناودانی به آن ناودانی C نیز گفته میشود. نوعی دیگر از این محصول به شکل حرف U انگلیسی است که مطابق با استاندارد اروپا تولید میشود.

محصولات فولادی ساختمانی مختلف از جمله میلگرد، نبشی، تیرآهن و … نیز پرکاربرد هستند. اما ناودانی بسیار سبک تر و منعطف تر است، اما مقاومت کمتری نسبت به سایر مقاطع دارد. این ویژگی به ناودانی این امکان را میدهد که در زمان لازم بتوان از پیچش برای آن استفاده کرد. همچنین در شرایطی که طول مهم باشد، ناودانی مستحکم تر می باشد.



مزایای ناودانی نسبت به داربست چوبی

یکی از بیشترین انواع کاربرد ناودانی ساخت دیوار است. در گاراژ، مغازه ها و ساختمان های فلزی، ناودانی بسیار پرکاربرد است و به عنوان داربست استفاده میشود. داربست های ناودانی از بالا تا پایین کشیده می شوند و در مقایسه با داربست های چوبی تحمل بار بیشتری دارد اما نصب آن دشوار است و نیاز به جوشکاری، خمش و پیچش خواهد داشت.

از ناودانی ها در ساخت دیوارهای ستونی نیز استفاده میشود. ناودانی در این صورت به شمل افقی دو ستون را به هم متصل میکند و این اتصال به صورت داخلی و خارجی می باشد. کاربرد ناودانی فولادی به جای چوب، مقاومت ستون را افزایش میدهد و موجب تراز شدن دیوار خواهد شد.

ناودانی همچنین در ساخت خرپا و پشت بام پرکاربرد است و و از قوس سقف تا لبه کشیده میشود. رسیدن به لبه ها موجب بالارفتن استحکام سازه خواهد شد. استفاده از چوب در سقف و خرپا وزن سازه را افزایش میدهد و در عین حال استحکام کمتری دارد. ناودانی نسبت به چوب در اینجا محکم تر عمل میکند و بسیار مقاوم تر خواهد بود.

ناودانی ها در ساخت در و پنجره نیز بهتر از چوب عمل میکنند و از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. تیرهای چوبی را میتوان درون ناودانی قرار دارد و با این کار استحکام در و پنجره را بالا برد. از طرفی قابلیت اتصال نیز حفظ میشود. ناودانی را میتوان در زیر تیر استفاده کرد و مانند یک درپوش روی تیر قرار داد.

علاوه بر این از ناودانی به جای چوب در ساخت چهارچوب خودرو نیز استفاده میشود. ناودانی با تحمل وزن بالایی که دارد، در تولید خودرو بسیار پرکاربرد است و از قسمت جلو تا عقب خودرو کشیده میشود. برای این کار از ناودانی های سبک و کوچک استفاده میشود. این امر استحکام بدنه را بالا میبرد و در زمان حادثه و تصادف شرایط انعطاف خودرو را فراهم میکند.


کاربرد ناودانی در ساخت ماشین های سنگین

کاربرد ناودانی در ساخت ماشین های سنگین

از ناودانی به طور مستمر در ساخت ماشین های سنگین و یدک کش نیز استفاده میشود. این محصول فولادی با توجه به تحمل بار زیادی که دارد، در ساخت خودروهای سنگین بسیار مناسب است و در قسمت بکسل استفاده میشود. از ناودانی به عنوان متصل کننده و نگهدارنده چوب نیز استفاده میشود. قسمت باربند کامیون ها نیز با استفاده از ناودانی محکم تر خواهد شد. در دیواره های این قسمت نیز از ناودانی های کوچک به صورت افقی و عمودی استفاده میشود.

استانداردهای ناودانی

ناودانی در جهان با سه استاندارد تولید میشود:

استاندارد آسیایی

استاندارد اروپایی

استاندارد آمریکایی

طبق استاندارد آسیایی ناودانی C تولید میشود که خروجی رول داغ با لبه های مخروطی است. به وسیله لیزر لبه های ناودانی به شکل موازی میشوند و میزان تحمل بار در ناودانی سی آسیایی، مطابق با استاندارد ASTM A 484 و در مدل لیزری مطابق با استاندارد ASTM A1069 می باشد.


کاربرد ناودانی C

ناودانی C از جنس فولاد ضدزنگ است و در صنعت، ماشین سازی و تولید ابزار کاربرد دارد. ویژگی اصلی این ناودانی ها انعطاف بالا و استفاده آسان آن است. کاربرد این محصول در ابعاد بزرگ موجب کاهش هزینه ها میگردد. این ناودانی کاملا ضدزنگ بوده و میتواند مجددا مورد استفاده قرار بگیرد. شاخص‌های ناودانی‌های C از جنس فولاد ضد زنگ عبارت ازASTM A276, ASTM A479, ASME SA479 می باشد.

ناودانی MC آسیایی نوعی دیگر از ناودانی استاندارد آسیایی است که برخلاف نوع C لبه ها و بدنه آن از نظر ضخامت یکسان هستند و با توجه به کم بودن چگالی معمولا بیشترین کاربرد را دارند. نوع لیزری این ناودانی محبوب است و به دلیل داشتن لبه های موازی کاربرد بیشتری دارد. شاخص های مدل MC ناودانی عبارت است از ASTM A276, ASTM A479 A, SME SA479 می باشد.

ناودانی استاندارد اروپایی UPE با لبه های موازی تولید میشود که از جنس فولاد ضدزنگ هستند. این نوع ناودانی جایگزین مناسبی برای مدل UPN است و نسبت به آن ضخامت کمتری دارد. اما فاصله لبه ها در آن بیشتر است.

کاربرد ناودانی UPE

با توجه به ویژگی هایی از جمله وزن کم، این ناودانی وزن سازه را تا 9% کاهش میدهد و با حفظ موقعیت میتوان تا 30% نیز این وزن را کم کرد. مدل های امروزی UPE دقیقا هم اندازه مدل های IPE هستند و از فولاد ضدزنگ و شاخص 1.4307 (304L) , 1.4401 (316) , 1.4404 (316L) , 1.4571 تولید میشوند.

ناودانی UPA

این نوع ناودانی مطابق با استاندارد اروپا تولید می شوند و لبه های موازی دارند. ضخامت لبه ها و بدنه هم اندازه مدل های قبلی است و قیمت پایین تری دارند. قیمت مقرون به صره این محصول را پرکاربرد و محبوب کرده است. لبه های موازی به طور کلی در تمام مدل ها کاربردی هستند و با شاخص 1.4307 (304L) , 1.4401 (316) , 1.4404 (316L), 1.4571 تولید میشوند.

ناودانی UPN

این نوع ناودانی استاندارد اروپایی نیز پرکاربرد است و در تمامی صنایع از جمله ماشین سازی و اسلحه سازی و … کاربرد دارد. نوع ساخته شده این ناودانی از فولاد ضد زنگ است و به دلیل طراحی منعطف و کاربرد سریع و آسان بسیار محبوب است. ناودانی به صورت کاملا صد در صد قابل بازیافت می باشد و با شاخص های 1.4301 (304), 1.4307 (304L) , 1.4401 (316) , 1.4404 (316L), 1.4571 تعریف میشود.

ناودانی PFC

این مدل از ناودانی ها مختص انگلستان و قسمت هایی از آسیا می باشد که تحت تاثیر انگلیس می باشد. این مدل نیز مانند مدل UPA لبه هایی موازی دارد و ضخامت و بدنه آن باهم متفاوت است. معمولا PFC از UPE سنگین تر است اما از UPN سبک تر می باشد. این محصول از سایز بندی متنوع برخوردار می باشد که آن را تبدیل به یکی از محصولات پرکاربرد نموده است. شاخص های این مدل عبارت از 1.4301 (304), 1.4307 (304L), 1.4401 (316), 1.4404 (316L), 1.4571 (316Ti) می باشد.

این مدل از فولاد ضدزنگ تولید میشود که کاربردهای زیادی دارد و براساس کیفیت دسته بندی میشود. مدل ویژه و مدل دوپلکس از مدل های خاص این ناودانی هستند.


ناودانی استاندارد آمریکایی

ناودانی استاندارد آمریکایی

ناودانی C آمریکایی با ناودانی های C آسیایی از استاندارد یکسانی برخوردار می باشد و مطابق با همان مدل تعریف میشود. برای مدل آمریکایی درجه بندی میگردد و شامل 304, 304L, 316, 316L میشود. این درجه بندی توسط ASTM A276, ASTM A479, ASME SA 479 تعریف شده‌‌ است.

ناودانی های BC نیز از نوع استاندارد آمریکایی هستند که برخلاف مدل آسیایی ضخامت لبه و بدنه یکسانی دارند. این مدل همچنین دارای لبه های موازی است که با کیفیت استاندارد MC برابری میکند. اما قیمت تمام شده آن ارزان تر است و این مسئله آن را برای کاربرد های متنوع مناسب نموده است. چگالی این مدل از مدل MC کمتر است و وزن کمتری هم نسبت به آن دارد. به طور کلی در تمام ناودانی ها خانواده C (آمریکایی و آسیایی) این مدل موازی است. زیرا حالت مخروطی ندارد و به راحتی قابل استفاده می باشد. برای مدل C آمریکایی درجه های 304, 304L, 316, 316L تعریف شده است.

ناودانی MC آمریکایی لبه های موازی دارد و یکی از باکیفیت ترین استانداردهای لازم را با توجه به ASTM A1069 دارد. در این مدل ضخامت لبه ها و بدنه اصلی متفاوت هستند و معمولا لبه ها ضخیم تر می باشند. به واسطه کاربرد آسان در این مدل، لبه های موازی از استاندارد لیزرس استفاده میکنند و درجه استاندارد این مدل به صورت 304, 304L, 316, 316L تعریف میشود.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد