امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

نحوه خواندن علائم اختصاری میلگرد را در این مطلب شرح داده ایم. علامت اختصاری میلگرد، مانند پلاک یا کد روی انواع میلگرد مشخص شده است. این کد اطلاعاتی درباره کارخانه تولید کننده میلگرد و سایر مشخصات آن به خریدار میدهد. درک درست از علامت میلگردها میتواند در انتخاب میلگرد مناسب به ما کمک کند. با دانستن مفهوم هر کد میتوان متناسب با نیاز و هدف برای خرید میلگردها اقدام کرد.

میلگرد یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی است که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد. نقش میلگرد، افزایش استحکام کششی است. به طور مثال میلگرد مناسب برای آرماتوربندی، ساخت بتن مسلح و انواع ستون یا پایه های ساختمان باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. برای استعلام قیمت روز میلگرد میتوانید به سایت آهن آرمان مراجعه کنید.

هدف از علامت اختصاری میلگرد ها

علامت اختصاری میلگرد ها برای شناخت بهتر میلگرد و تشخیص برند تولید کننده آن بسیار موثر است. اگر میلگرد فاقد پلاک روی بندیل خود باشد، میتوان از طریق علامت اختصاری به مشخصات میلگرد و سازنده آن پی برد.  

علامت اختصاری روی بدنه هر میلگرد درج میشود و شامل اطلاعاتی از قبیل نام و نشانه کارخانه تولید کننده، اندازه آج، اندازه قطرمیلگرد و نوع آن در اختیار خریدار قرار میدهد.

نوع میلگردحروف انگلیسی شاخصسایز آجاستاندارد روسی
میلگرد آجدار مارپیچJ / L340/350A2
میلگرد آجدار مرکبC / H400/402A3
میلگرد آجدار مرکبS / F500/520A4

علامت اختصاری ترکیبی از حروف و اعداد انگلیسی است. این علامت ها برای هر کارخانه متفاوت است و به نوعی برای هر میلگرد منحصر به فرد می باشد. به این ترتیب به راحتی میتوان مشخصات فنی و تولید کننده میلگرد را تشخیص داد. همچنین به تشخیص خواص و مشخصات آن به منظور کاربرد نیز کمک میکند.

علامت اختصاریفرآیند تولید میلگرد
Tروش ترمکس یا خنک کاری
Uروش آلیاژسازی
Aروش استاندارد مندرج در شناسه محصول

میلگرد تولیدی در برخی کارخانه ها مثل فولاد ایزد خواست، البرز تاکستان و پرند فاقد علامت اختصاری هستند و تنها راه تشخیص اصالت آنها خرید از شرکت های بازرگانی می باشد.

مفهوم و نحوه خواندن علائم اختصاری میلگرد

همانطور که گفته شد کد اختصاری هر میلگرد شامل اعداد و حروفی است که اطلاعاتی را در مورد محصول به دست میدهد. برخی میلگردها ممکن است این کد را روی بدنه خود نداشته باشند که در آن صورت نمیتوان اصالت آن را تشخیص داد.

علائم اختصاری دارای دو حرف انگلیسی در سمت چپ است که اطلاعات مربوط به آج را شامل میشود. دو حرف پس از آن

بیانگر روش تولید میلگرد است. اعدادی که پس از این حروف وجود دارند، مربوط به سایز آج، روش تولید میلگرد و سایز خود میلگرد هستند.

برای مثال علامت میلگرد فایکو (فولاد البرز ایرانیان) به صورت FAI CO روی میلگرد درج شده که ” FAI ” مخفف نام کارخانه و ” CO ” مخفف کمپانی می باشد.

سایز آج با حروف اختصاری بیان میشود. مثلا در CU حرف (C) معرف میلگرد آجدار جناغی با آج 400 و (U) تولید میلگرد به روش آلیاژسازی است.

علامت اختصاری میلگرد در کارخانه های تولید کننده میلگرد ایران

هر کارخانه تولید کننده میلگرد در ایران، نام اختصاری مربوط به خود را دارد. به این وسیله میتوان مشخصات میلگرد را تشخیص داد.

میلگرد ذوب آهن اصفهان : ذوب آهن اصفهان بزرگترین تولید کننده میلگرد در ایران است. محصولات میلگرد این کارخانه دارای علامت ESCO CU هستند. حروف ESCO نشانه میلگرد آجدار جناغی 400 ذوب آهن اصفهان و CU علامت شیوه تولید آلیاژی میلگرد است.

مطالب مرتبط : نکات مهم هنگام خرید میلگرد

میلگرد نیشابور : کارخانه میلگرد نیشابور در نزدیکی شهر نیشابور استان خراسان واقع شده و علامت اختصاری میلگرد تولیدی به صورت KSC CO نشان داده میشود. میلگرد آجدار جناغی با آج 400 و روش تولید آن ترمکس یا خنک کاری می باشد.

میلگرد میانه : میلگرد محصول کارخانه فولاد آذربایجان با علامت اختصاری FF مشخص میشود که این نشانه به معنی نوع میلگرد آجدار جناغی با آج 400 و تولید آن با روش ترمکس و خنک‌ کاری ‌شده است. عدد 20 نشانه سایز تیرآهن می باشد.

میلگرد ابهر : میلگرد تولیدی در مجتمع فولاد سیادین ابهر یا عتیق آذر به میلگرد ابهر مشهور است و علامت اختصاری آن KFA می باشد. حروف CT روی میلگرد نشانه میلگرد آجدار جناغی 400 و تولید شده به روش خنک کاری دارد.

میلگرد شاهرود : میلگرد آجدار جناغی با آج 400  شاهرود به روش ترمکس و خنک کاری تولید میشود که با علامت اختصاری SHS TC نشان داده میشود. میلگردهای شاهرود در انواع A2 و A3 تولید میشوند.

میلگرد شاهین بناب: میلگرد کارخانه شاهین بناب با علامت BS (آجدار مرکب) نشان داده میشود و به روش ترمکس یا خنک کاری تولید میشود. علامت اختصاری این میلگرد BS ST32 می باشد.

میلگرد آریان فولاد: میلگرد آریان فولاد با نماد AS قابل تشخیص است. در شکل زیر حروف JU پس از عبارت مربوط به نام شرکت آمد و آج نوع مارپیچ و تولید به روش آلیاژسازی را یادآور می شوند. ضمن اینکه نوع دیگر نمادگذاری این میلگرد به شکل AS CT است که بیانگر میلگرد با آج جناغی و تولید شده به روش ترمکس است.

میلگرد امیرکبیر : میلگرد کارخانه فولاد امیرکبیر خزر AKS است و به روش خنک کاری و ترمکس تولید میشود.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد