امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

میلگرد کلاف چیست؟

میلگرد در دو نوع شاخه و کلاف است. همانطور که از اصطلاح کلاف بر می آید، کلاف میلگرد به هم پیچیده است و در سایزهای مختلف عرضه میشود. میلگرد کلاف و میلگرد شاخه شکل و کاربرد متفاوتی دارند و در صنایع مختلف و چگونگی حمل و نقل نیز متفاوت هستند.

میلگرد کلاف (Wire rod coil) از محصولات فولادی است که در صنایع مختلف، پروژه های عمرانی و ساخت و ساز کاربرد دارد. میلگرد کلاف زیر مجموعه میلگرد است و تفاوت آن با میلگرد این است که به صورت کلاف های در هم پیچیده آلیاژی و غیر آلیاژی طی عملیات نورد بر محصول نهایی اسلب و شمش تولید میشوند. به نخی که دور یک چرخ پیچیده میشود “کلاف” گفته میشود و نخی که دور میلگرد پیچیده شده است به آن میلگرد کلاف یا وایر رود گفته میشود.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



انواع میلگرد کلاف

انواع میلگرد کلاف

میلگرد کلاف آجدار: این نوع میلگرد در اندازه های A2 و A3 تولید میشوند. در ایران کارخانه های فولاد گلستان، فولاد کویر کاشان، فولاد نطنز و … تولید میشوند.

میلگرد کلاف ساده : این دسته از میلگردها طبق استاندارد به انواع میلگرد 5.5 کلاف ساده  RST۳۴ ، میلگرد ۵.۶ کلاف ساده RST۳۴، میلگرد ۸ کلاف ساده RST۳۴ و میلگرد ۱۰ کلاف ساده RST۳۴ دسته بندی میشود.

میلگرد براساس میزان کربن

کلاف مفتول کم کربن : این نوع میلگرد کربن بسیار پایینی دارد و از کشش پذیری بالایی برخوردار است. به دلیل آنالیز شیمیایی آن جوش پذیری بالایی دارد. خاصیت چکش خواری، قابلیت نورد سرد و قابلیت کنترل ازدیاد طول مناسبی دارد.

کلاف مفتول کربن متوسط : کلاف مفتول کربن متوسط یا پر کربن در صنایع لاستیک سازی و تولید انواع فنر کاربرد دارد. از این نوع کلاف میلگرد در سازه های پیش تنیده سیم پیانو و سیم بکس نیز استفاده میگردد.

کلاف مفتول الکترود جوش : از این نوع کلاف در تولید سیم جوش و الکترود کاربرد دارد و از رده B۷۰۱۸ تا E۶۰۱۰ استفاده میشود. برای تولید کلاف مفتول الکترود جوش از فولادهای جوشان و نیمه آرام و کاملا آرام استفاده میشود.


روش تولید میلگرد کلاف

روش تولید میلگرد کلاف

برای تولید میلگرد کلاف از شمش استفاده میشود. شمش ها باید از منگنز، فسفر، گوگرد، کربن و سیلیسیم تشکیل شود. در اولین مرحله شمش های فولادی در کوره های حرارتی تا دمای بالای 1100 درجه سانتیگراد پیش گرم میشوند. سپس شمش ها به وسیله رول های کوره به بخش رافلینگ منتقل میشود و پس از آن به نورد گرم می رسیم.

در این مرحله شمش ها برافروخته می شوند و از ردیف غلتک عبور میکنند. قطر میلگرد در سه مرحله تغییر شکل مداوم کاهش می یابد و بعد از مرحله نورد میلگرد به دور یک حلقه پیچیده میشود. در نهایت به قسمت خنک انتقال داده میشود.

کاربرد میلگرد کلاف

ساختمان سازی

سیم بکسل

سیم خاردار، توری حصاری، فنس، گابیون

صنایع جوشکاری و الکترود سازی

جهت ساخت خرپا و تیرچه

میخ و پیچ و پرچ

صنایع فنرسازی


حمل و نگهداری کلاف میلگرد

حمل و نگهداری کلاف میلگرد

حمل و نقل و نگهداری کلاف میلگرد تابع قوانینی است. برای حمل و نقل میلگرد با سایز کوچک تا 10 میلیمتر از حلات کلاف استفاده میشود. زیرا در این حالت حمل آن آسان تر است. پیش از استفاده از میلگردهای کلاف باید آن را با دستگاه مخصوص باز کنند.

نکته مهم در هنگام دپو این محصول این است که حتما باید از ارتباط میلگرد با خاک به وسیله خرک های چوبی جلوگیری شود. پوشش نایلونی روی میلگردهای کلاف میتواند موجب زنگ زدگی میلگردها شود و بهتر است از پوشش برزنتی برای میلگرد کلاف استفاده شود.


تفاوت میلگرد کلاف و میلگرد شاخه ای چیست؟

تفاوت میلگرد کلاف و میلگرد شاخه ای چیست؟

میلگرد کلاف و میلگرد شاخه ای هر دو از جنس فولاد هستند و در ساخت و ساز کاربرد دارند اما تفاوت هایی در کاربرد، ترکیب و شکل آنها وجود دارد. ترکیب میلگرد کلاف معمولا میله های استوانه ای جامدی است که از فولاد ساخته شده اند. این نوع میلگرد از فولاد کربنی، فولاد ضدزنگ یا سایر گریدهای فولاد آلیاژی ساخته میشوند و به دلیل شکل ظاهری و آجدار بودن، اتصال خوبی با بتن ایجاد میکند. میلگرد شاخه ای نیز از فولاد کربنی یا فولاد آلیاژی ساخته میشوند.

شکل میلگرد کلاف به طور معمول استوانه ای است و سطحی صاف و قطری یکنواخت دارد. از این میلگرد به عنوان اعضای ساختاری یا به عنوان پشتیبانی میتواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. میلگرد های آجدار پیوند بین بتن و فولاد را افزایش میدهند و موجب انتقال بار و جلوگیری از لغزش میشوند.

کاربرد میلگردهای کلاف معمولا به عنوان اجزای مستقل هستند و ستون، تیرها یا اعضای کششی به وسیله این محصول فولادی ساخته میشوند. کاربرد این مقطع فولادی استحکام و پشتیبانی را برای مقاومت در برابر نیروهای کششی، فشاری یا خمشی فراهم میکنند و از طرفی میلگردها عمدتا به عنوان تقویت کننده در سازه های بتنی مانند پایه ها، دیوارها و دال ها به کار گرفته میشود. این کار استحکام کششی بتن را زیاد میکند و به منظور جلوگیری از ترک خوردگی و شکست بار از آن استفاده میشود.

از میلگرد شاخه ای در بخش های ساختمانی و زیرساخت ها برای تقویت بتن استفاده میشود. میلگرد کلاف به شکل کلاف با قطر کم، کاربردهای زیادی در ساخت نرده، بست، تقویت لاستیک سازی و … دارد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد