امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

میلگرد همبندی

اتفاقات غیر مترقبه مانند آتش سوزی، برق گرفتگی و صاعقه در ساختمان میتواند در اثر اهمال کاری یا نقص ایمنی در سازه ها رخ دهد. برای جلوگیری از این حوادث، استفاده از میلگرد همبندی ضروری حس میشود و برای ساختمان لازم است. میلگردی که در جریان الکتریکی با استفاده از هدایت کننده الکتریکی به سطح مقطع متصل میشود، میلگرد همبندی مینامند.

میلگرد همبندی هر زمان که جریان از زمین به سمت تاسیسات الکتریکی وارد گردد و ولتاژ تماسی ایجاد گردد، منجر به کاهش اندازه ولتاژ در محوطه داخلی سازه میگردد. میلگردهای همبندی ولتاژ را در جاهایی از زمین به سمت تاسیسات الکتریکی انتقال میدهد.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



ضرورت کاربرد میلگرد همبندی

ضرورت کاربرد میلگرد همبندی

طبق مقررات ملی ساختمان از سال 1395 مبحث 13 تصویب شد که به موجب آن حکم استاندارد اجباری اصل از استانداردهای بین المللی IEC ۶۲۳۰۵ و IEC ۶۰۳۶۴ اعمل همبندی در تمام ساختمان ها با هر کارکرد لازم و ضروری است. به ویژه برای ساختمان های با احتمال ریسک برخورد صاعقه نصب میلگردهای همبندی ضروری است و تخطی از آن حقوق کیفری دارد.

انواع همبندی

همبندی اصلی (بنیادی) : در روش همبندی اصلی، اتصالات سازه ها و تجهیزات به سمت زمین است و اجزای این مدل از همبندی شامل تاسیسات فلزات به کار گرفته شده در اسکلت بتنی شامل لوله ها، کابل ها و میلگردها می باشد. تیر و ستون های موجود در این اسکلت فولادی و فلزی از بخش های دیگر تشکیل دهنده این مجموعه می باشد. در نتیجه کاربرد همبندی نقش اتصال زمین را بر عهده دارد که منجر به اختلاف صفر خواهد شد.

همبندی تکمیلی (اضافی) : همبندی تکمیلی یا اضافی در مناطق مرطوب که احتمال برق گرفتگی بیشتر است، کاربرد دارد. در محلی که رطوبت دو برابر است دستگاه های الکتریکی مانند یخچال، لباسشویی، وسائل رسانای الکتریکی و … نیاز به همبندی تکمیلی وجود دارد.


اساس همبندی میلگرد چیست؟

اساس همبندی میلگرد چیست؟

قطر میلگرد بین ۸ تا ۱۰ میلیمتر و بر اساس سطح مقطع می باشد.

میلگرد همبندی باید بین میلگردهای اصلی سازه یا یک میلگرد اضافه انتخاب شود.

همبندی میلگرد نباید به ساختار فنی ساختمان لطمه ای وارد نماید.

اتصالات باید به گونه ای  باشد که میزان مقاومت در محل اتصال کمترین مقدار را داشته باشد. پس جوشکاری گزینه مناسبی جهت اتصالات بین تجهیزات می‌باشد.

نحوه اجرای میلگرد همبندی

تیر و ستون ها رسانای الکتریسیته هستند و نحوه اتصال آنها اهمیت زیادی دارند. به همین جهت میلگرد به عنوان ارتباط بین سازه فلزی سقف، کف و ستون کاربرد دارد و همبندی در دو مرحله پیش از بتن ریزی و زمان اجرای پی سازه و در مرحله دوم پس از بتن ریزی انجام میگیرد.


همبندی قبل از بتن ریزی

تمام ستون های سازه در زمان اجرا در پی سازه به هم متصل میشود و جهت اجرا در ستون ها در همه جا و در همه طبقات به یکدیگر متصل شوند. اجرای سقف همبندی در سقف سازه طبقات اجرا می شود و در هر دو مرحله با فاصله 20 متر از طول و عرض سازه متصل میشود. در مرحله اجرای پشت بام همه تیرها باید به یک سمت هدایت شوند و در مرحله آخر آسانسور و خرپشته سازه باید به شبکه همبند متصل شوند.

همبندی بعد از بتن ریزی

اگر پیش از بتن ریزی شبکه همبندی ایجاد نشده باشد، باید با سیم مسی بدون روکش سقف ها راه شبکه همبندی را متصل کنند. برای پیشگیری از قطع شدن همبندی سازه باید شبکه های همبندی در ستون ها پیش از بتن ریزی انجام شده باشد.

مراحل اجرای همبندی

  • ترسیم نقشه سیستم همبندی (باید به طور دقیق مسیرها و تجهیزات همبندی روی فونداسیون و ستون مشخص شود)
  • آماده سازی و ترسیم همبندی
  • اجرای عملیات همبندی
  • شبکه همبندی از 3 نقطه به سیستم اتصال زمین وصل میشود. (هرچه تعداد طبقات سازه بیشتر باشد، میزان اتصالات همبندی نیز اضافه خواهد شد.)

نکات مهم درباره اتصالات همبندی

اتصال این روش مانند اتصال میلگرد است و باید از سیم آرماتوربندی معمولی یا سیم مسی برای این کار استفاده کرد. تسمه مسی و سیم ها باید به میلگردهای سازه متصل شوند و به این منظور اتصالات به ازای هر 6 متر با کمک جوش ترمیت و بست پیچی صورت میگیرد.

به وسیله سیم مسی یا سیم آرماتوربندی معمولی فاصله بین بست های پیچی با بست های دیگر مورد استفاده می باشد. تعداد بست و روش بست های سیمی مانند بستن میلگرد اصلی سازه است. جنس بست پیچی باید از مس و آلیاژهای مجاز، فولاد ضدزنگ، فولاد گالوانیزه و فولاد بدون روکش می باشد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد