امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

میلگرد دورپیچ و کاربرد آن

میلگرد دورپیچ از بخش های مهم مقاومت و شکل پذیری یک سازه محسوب میگردد. معمولا میلگردهای دورپیچ در جهت بالا بردن کیفیت و بهبود مقاومت کششی ساختمان به ویژه سازه های سنگین بسیار کاربرد دارد. میلگرد به طور کلی با هدف بهبود مقاومت کششی ساختمان و سازه ها کاربرد دارند. آرماتور طبق استاندارد جهانی در مدل های ساده و آجدار تولید میشوند. میلگرد ساده سطح یکنواختی دارد و میلگردهای آجدار آج هایی به شکل دوک و مارپیچ دارند. آرماتورگذاری در ستون ها به دو حالت آرماتورهای طولی و عرضی انجام میگیرد. آرماتور طولی مناسب نواحی کششی و فشاری ستون می باشد، اما آرماتور عرضی براساس یکی از اشکال دورپیچ یا بسته صورت میگیرد.

آرماتورهای دورپیچ یا اسپیرال، کیفیت و مقاومت بالایی دارند و به این جهت در ساختمان سازی کاربرد دارند. در حقیقت کاربرد میلگرد دورپیچ برای افزایش مقاومت بتن است. علاوه بر این برای تاثیرگذاری بیشتر خاموتهای اسپیرال میتوان آن را از پوسته بتن خارج نمود و با تغییر شکل، مقاومت آن را افزایش داد. با بهره گیری از این میلگرد ها می توان مقاومت کششی کم بتن را جبران کرد.



تفاوت میلگرد ساده و میلگرد دورپیچ

میلگرد ساده سطحی صاف دارد و فاقد برآمدگی یا عاج می باشد. مقاومت میلگردهای ساده مقاومت کمتری نسبت به سایر میلگردها دارند و به ندرت در ساخت و ساز استفاده می شوند. در مقابل، میلگرد پیچشی مقاومت بالایی دارد و به این جهت کاربرد گسترده ای در ساختمان سازی دارد. میلگردهای خاموت تغییر شکل یافته اند و بافت ریزی دارند و به این جهت در بتن تماس بهتری برقرار میکند و به طور کلی پیوند قوی تری نسبت به میلگردهای ساده دارند.

کاربرد میلگرد دورپیچ

میلگرد دورپیچ کاربرد های گسترده و مهمی دارند و در صنعت ساخت و ساز باید به نکات مهمی توجه نمود.

فاصله میلگرد دورپیچ در ستون باید بین 25 الی 75 میلی‌متر باشد.

قطر میلگردهای دورپیچ باید حداقل 6 میلی‌متر باشد تا مقاومت سازه را به خوبی تامین نماید.

نصب آرماتورها یا میلگردهای دورپیچ باید از روی پی تا پایین‌ترین خاموت طبقه بالایی انجام گیرد.

میلگردهای دورپیچ در ستون‌های قارچی با سرستون می‌بایست تا حدی امتداد یابند که قطر ستون‌ها به نصف قطر سرستون‌ها برسد.

برای تولید آرماتورهای دورپیچ از میلگردهای پیوسته استفاده می شود که در روند ساختش بایستی به راحتی جابه‌جایی و نصب آن‌ها در ستون توجه گردد.

استفاده از نگه‌دارهای مناسب جهت نگه داشتن سرستون‌ها را فراموش نکنید و قبل از اتمام کار و شروع فاز بعدی نگه‌دار را بررسی کرده و محک بزنید.

نحوه نصب میلگرد دورپیچ

نصب خاموت اسپیرال مانند سازه ها و مقاطع ساختمانی باید طبق دستورالعمل هایی انجام گیرد تا ایمنی ساختمان حفظ شود.

در صورتی که قطر آرماتورهای دورپیچ استفاده شده در سازه ها از 16 میلیمتر بیشتر باشد باید موارد زیر را در نصب آنها رعایت نمایید.

در صورتی که از دورپیچ های با قطر بیشتر از 600 میلیمتر استفاده میشود، باید از 4 عدد فاصله نگهدار استفاده گردد.

در صورتی که از دورپیچ های با قطر کمتر از 600 میلیمتر استفاده شود، باید از 3 عدد فاصله نگهدار استفاده گردد.

در صورتی که از دورپیچ های با قطر بیشتر از 16 میلیمتر استفاده شود باید موارد زیر برای نصب فاصله نگهدارها را رعایت نماییم.

 از سه فاصله نگهدار برای دورپیچ هایی که دارای قطر بیشتر از 750 میلیمتر باشد استفاده میشود.

برای دورپیچ های با قطر بین 500 تا 750 میلیمتر باید از 3 فاصله نگهدار استفاده شود.

برای دورپیچ های با قطر کمتر از 500 میلیمتر باید از 2 فاصله نگهدار استفاده شود.


ارتباط خاموت با میلگرد دورپیچ

میلگرد دورپیچ یا خاموت باید در جهت عرض سازه نصب شوند و به این جهت در دسته میلگرد عرضی یا خاموت قرار میگیرد. میلگردهای خاموت باید با پایداری آرماتورهای طولی ستون کمک میکند و استحکام آن را افزایش میدهد. خاموت یا میلگردهای دورپیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و لازم است ساختمان های دارای آرماتور دورپیچ هستند و در برابر زلزله و ضربه های شدید استقامت بالایی دارند. ترک های ناگهانی مورب در بدنه آنها ایجاد می نماید.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد