امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

ضایعات میلگرد و کاربرد آن

میلگرد یکی از گران ترین مقاطع فولادی است که در صنعت ساختمان کاربرد دارد و حتی ضایعات آن نیز ارزشمند می باشد. بعد از برش یا آرماتوربندی معمولا قسمت هایی از میلگرد باقی می ماند و جزو ضایعات به حساب میرود. در زمان تخریب یک ساختمان نیز میتوان مقداری ضایعات میلگرد استخراج کرد یا حتی در کارخانه های در زمان تولید میلگرد نیز، مقداری از آن از فرم خارج میشود و جزو ضایعات به شمار میرود.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



بازیافت میلگرد

بازیافت میلگرد

برای اینکه بازیافت میلگرد بهینه باشد، باید میلگرد باقیمانده از تولید یا تخریب یک سازه، به بتن نچسبیده باشد و فاقد زنگ زدگی باشد. در غیر این صورت باید بتن را از میلگرد جدا کرد و با استفاده از ابزار برش و خمش، تغییراتی در میلگرد ایجاد نمود تا بتوان از میلگرد ضایعاتی در ساخت مجسمه های فولادی یا صندلی و میز و … از آنها دوباره استفاده نمود.

بازیافت میلگرد فرآیند بالاتری نیز دارد که در کارخانه های تولیدی انجام میگیرد. به این شکل که ضایعات میلگرد در سازه یا کارخانه جمع آوری میشود و باید دقت داشت که استانداردهای لازم را داشته باشد. در مرحله بعد این ضایعات باید از لحاظ شکستگی یا زنگ زدگی بررسی شوند. در مراکز بزرگ بازیافت ضایعات آهن، آهن رباهای بزرگی وجود دارد که فلزات را به لحاظ ناخالصی بررسی میکند تا فلزات زنگ زده را جدا نمایند.

اگر ضایعات دارای ناخالصی باشند، پس از ذوب میتوان آنها را تصفیه کرد و این کار موجب افزایش کیفیت آن میشود. در مرحله نهایی فلزات پس از تصفیه شدن سرد و جامد میشوند و به اشکال مختلف میلگرد یا دیگر مقاطع تبدیل میشوند. از این مقاطع میتوان در ساختمان سازی یا در صنایع دیگر استفاده نمود. البته در زمان فروش باید بازیافتی بودن قطعات ذکر شود.

مزایای بازیافت میلگرد

تا 90% صرفه جویی در مواد خام

صرفه جویی در مصرف انرژی بالای 70 درصد

کاهش آلودگی هوا

کاهش مصرف آب تا 40 درصد


معایب عدم بازیافت میلگرد چیست؟

معایب عدم بازیافت میلگرد چیست؟

عدم بازیافت میلگرد موجب افزایش هزینه های مصالح در ساختمان سازی میشود. این امر همچنین موجب آسیب به محیط زیست خواهد شد. بازیافت کمک میکند تا استخراج بیش از حد آهن صورت نگیرد و آسیبی به طبیعت وارد نشود. عدم بازیافت همچنین راندمان کار را در پروژه های ساختمانی کاهش میدهد.

هزینه تولید فولاد نو به مراتب بالاتر از بازیافت نمودن ضایعات آهن می باشد. عدم بازیافت محصول با ارزشی مثل میلگرد که بخش اعظمی از آن از فولاد است، میتواند هزینه های یک پروژه را افزایش دهد. بازیافت اقلامی مثل میلگرد مانع از آسیب به محیط زیست میشود. رها کردن ضایعات در طبیعت، آلودگی های محیط زیست را افزایش می دهد و منجر به آسیب به اکوسیستم خواهد شد.


انواع ضایعات میلگرد

آهن ضایعاتی سوپر ویژه : این ضایعات شامل تیرآهن، نبشی، میلگرد، ناودانی، گوشه ورق ضخیم و … می باشد و در صورت بلا استفاده بودن، به ضایعاتی ها فروخته میشود.

ضایعات آهن ویژه : این دسته از ضایعات شامل تکه نبشی، ورق روغنی بدون زنگ زدگی و انواع تسمه های آهنی می باشد. لوله های سیاه و ضخیم، لوله پرسی میلگرد و موتور یخچال و … نیز در این دسته قرار میگیرند.

آهن ضایعات درجه یک : این نوع ضایعات شامل انواع لوازم موتوری سبک و سنگین، ریل قطار و شاسی خودرو و … می باشد.

آهن ضایعات درجه دو : انواع توری‌ها، تسمه‌های کلاف شده، تنه موتورسیکلت و دوچرخه، انواع ورق‌ها و اتصالات گالوانیزه، فنرهای بانداژ، ضایعات آهن درها و پنجره‌ها، میل‌گرد کلاف شده و… در این دسته قرار میگیرند.

آهن ضایعات درجه سه : این ضایعات شامل منبع اگزوز خودروها، حلب‌های بهداشتی، ورق‌های گالوانیزه استفاده شده و رنگی، شلنگ‌های سوخته فشار قوی می‌شود.

آهن ضایعات درجه چهار : ضایعات درجه چهار شامل انواع پلیسه های زنگ زده است.

ضایعات آهن روغنی : آهن روغنی شامل ضایعات ماشین سازی ها، ماشین آلات صنعتی و کشاورزی و قطعات خودرو و … میشود.

ضایعات گالوانیزه : این ضایعات نیز شامل آهن آلاتی است که روکش گالوانیزه دارند مانند لوله های آب و انواع کانال کولر و …

ضایعات آلیاژی : ضایعات آلیاژی مرکب از فلزات نیکل، کروم و منگنز و … میشود و مانند تسمه فنزی سیم بکسل، میل‌لنگ، چرخ دنده، کمک فنر برش میشود.


دلایل بازیافت میلگرد چیست؟

میلگرد یک مقطع فولادی پرکاربرد و فوق العاده قوی است که برای تقویت بتن از آن استفاده میشود. کاربرد میلگرد موجب میشود تا بتن وزن بیشتری را تحمل کند. انواع مختلفی از میلگرد بازیافتی در بازار وجود دارد.

میلگرد استیل : میلگرد استیل برای ساخت پل، جاده، پایه ها و سازه های مشابه وزن سنگین کاربرد دارد. میلگرد استیل در آب و هوای نامساعد بسیار کاربردی است و در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد.  

میلگرد فولاد کربنی : میلگرد فولاد کربنی ویژگی مشابه میلگرد استیل دارد، اما قیمت پایین تری دارد. این میلگرد بسیار کاربردی و قابل اعتماد است اما مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارد.

میلگرد گالوانیزه : این نوع میلگرد بعد از تولید در روی مواد مذاب غوطه ور میشود و به این دلیل در برابر اکسیده شدن مقاومت بالایی دارد.

میلگرد اپوکسی : این میلگرد بسیار شبیه به میلگرد گالوانیزه می باشد اما روکش قوی تری دارد و در زمان جابجایی در برابر سایش مقاومت بالایی دارد.

اگرچه میلگرد در سازه های بتنی کاربرد زیادی دارد اما از کاربردهای دیگر نیز برخوردار است. میزان مصرف میلگرد موجب افزایش تولید ضایعات میلگرد میشود و کنترل حجم ضایعات ساختمانی این محصول در مقابل ضایعات معمولی سخت تر است. زیرا این ضایعات بسیار حجیم و سنگین است و حتی در مواردی میتواند خطرناک باشد. بنابراین تحت هر شرایطی بازیافت میلگرد یا هر محصول فولادی از رها کردن آن در طبیعت جلوگیری میکند.

کاربرد میلگرد بازیافتی

رایج ترین کاربرد میلگرد ضایعاتی در ساخت میز و صندلی است. به راحتی با خم کردن پایه ها میتوان میز تولید کرد. با صاف کردن روتور و برخی پیکربندی دو غلتکی برای ساخت میز استفاده نمود.

از میله ها برای پایه های میز یا لبه های تزئینی برای میزها استفاده میشود. لازم است تا ابتدا میلگردها خم شوند و سپس از برشهای میلگرد برای ساخت میلگرد پایه استفاده کنید. از میلگردهای بازیافتی میتوان برای ساخت حفاظ محصولات باغچه استفاده کرد. کاربرد دیگر این محصولات بازیافتی برای ساخت وسیله های تزئینی و مجسمه های میلگردی می باشد. 


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد