امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

شاسی کشی ساختمان

شاسی کشی ساختمان یکی از اصول ایمنی مهم در صنعت ساخت و ساز است. شاسی کشی در بخش های مهم ساختمان مانند نما، بخش های داخلی، دیوارها و پله ساختمان به کار گرفته میشود. توجه به اصول و قواعد مهندسی مهم و دقیقی موجب میشود تا شاسی کشی در ساختمان آسان تر شود و دوام و هزینه تمام شده آن تضمین گردد. شاسی کشی در انواع ساختمان، سقف های شیروانی و سازه های صنعتی مانند سوله ها نیز کاربرد دارد.

کاربرد و هدف از شاسی کشی، افزایش مقاومت و استحکام سازه و همچنین ایجاد یک قالب و ساختار زیرسازی برای اجرای پروژه های معماری است. این عملیات در ساختمان سازی، به علت استفاده از پروفیل های نبشی یا نبشی کشی مشهور است. شاسی کشی به منظور تقسیم بار و بالابردن استقامت سازه به وسیله نبشی های آهنی انجام میگیرد.

فرآیند شاسی کشی ساختمان ها، سازه را در برابر خطرات احتمالی همچون زلزله و ریزش بخشی از ساختمان ایمن میکند. استفاده از انواع نبشی ها در ساختار و طراحی بخش های مختلف و فرعی ساختمان و دیوار، بار و وزن سازه را به ستون و اسکلت ساختمان منتقل می نماید و از طریق زمین دفع میشود. دقت و اندازه گیری در زمان شاسی کشی بسیار مهم و مورد توجه است. به دلیل زیر کار بودن این عملیات بروز هرگونه خطا و ایراد می تواند عواقب زیادی را به همراه داشته باشد.



مراحل اجرای شاسی کشی

مراحل اجرای شاسی کشی

برای اجرای شاسی کشی در انواع سازه، بسته به مکان و قسمتی که باید این عملیات برای آن انجام گیرد، مراحل اجرا متفاوت خواهد بود. در شاسی کشی ساختمان سه اصل اساسی وجود دارد که تقریبا در تمام بخش های ساختمان یکسان است. طراحی و تعیین متریال و اندازه های مقاطع فلزی و غیرفلزی، اجرای دقیق و صحیح نقشه، اندازه های درست و استاندارد و استفاده از ابزار درست در شاسی کشی و اتصال و اجرای بخش های برش خورده و طراحی شده روی پایه ها و بخش های ایمن به صورت اصولی و استاندارد از اصول شاسی کشی هستند که لزوم رعایت آنها وجود دارد.

مهمترین بخش شاسی کشی و رعایت این سه اصل، استفاده از متریال مرغوب و طراحان و مهندسان مجرب می باشد. تیم اجرایی این عملیات نیز باید حاذق و ماهر باشند. استفاده از متریال مناسب میتواند کیفیت عملیات نبشی کشی را بالا ببرد و تضمین کننده دوام و طول عمر پروژه باشد.


نکات مهم درباره نبشی کشی نما

نکات مهم درباره نبشی کشی نما

شاسی کشی نمای ساختمان از پرکاربردترین انواع شاسی کشی است که در این بخش اصول و روش اجرای آن را بررسی میکنیم. رعایت اصول و قواعد نبشی کشی میتواند ساختمان را از خطرات و آسیب های فرسایشی مصون دارد. از مواردی که به موجب گذشت زمان ممکن است برای ساختمان رخ بدهد، جلوگیری میکند و نمای دقیق و بی نقص به ساختمان میدهد.

مهمترین اصول نبشی کشی نمای ساختمان عبارت است از انتخاب مواد، طرح و سبک نما، اجرای نبشی کشی و ایجاد روکش برای اتصال نبشی به نمای اصلی ساختمان.

اولین اصل در اجرای فرآیند نبشی کشی اصولی انتخاب مواد، طرح و سبک نما است که باید توسط کاربر یا مهندس ساختمان انجام گیرد. طراحی اشل ها و نقشه اجرای نما مورد توجه است. امروزه شاهد گسترش طیف وسیعی از نماها هستیم که از سبک و طرح خاصی پیروی میکنند و حاصل اندیشه و ذوق هنرمندان می باشند.

پس از انتخاب متریال مناسب،طرح و نقشه مناسب، نوبت به اجرای ریزه کاری نما میرسد که همان شاسی کشی است. بسته به نوع مواد انتخابی برای اجرای طرح نما ابزار و متریال متفاوت خواهد بود. در بیشتر نماها از جمله نماهای سنگی، سیمانی و بتنی متریال نقش اصلی در شاسی کشی دارد.

مجریان نما با استفاده از نقشه و اشل های از قبل آماده شده نبشی ها و سایر متریال را برش میدهند و در صورت نیاز خم میکنند. طرح های کاربردی، نما را یک به یک شکل میدهند و بعد قطعات برش خورده، با روش های مختلف از جمله جوشکاری، پیچ و مهره و میخ کوبی به یکدیگر متصل میشوند و برای قرار گیری در محل مناسب خود آماده میشوند.

در آخر پس از فیکس شدن قطعات، سازه ساخته شده جهت استحکام و متصل شدن به سازه، توسط پایه ها و بست های فلزی به اسکلت ساختمان متصل میشوند. در روش دیگر میتوان با ایجاد منفذهای خالی در بدنه ساختمان پایه های سازه زیر کار نما را در این سوراخ ها قرار داد و با استفاده از بتن و چسب های مخصوص در جای خود مهار کرد.


روکش برای اتصال نبشی به نمای اصلی

روکش برای اتصال نبشی به نمای اصلی

در این مرحله که مرحله آخر عملیات زیرکاری یا همان شاسی کشی نمای ساختمان است، ساختار نبشی با استفاده از متریال و موارد مخصوص مانند پوشانده میشود. بسته نمای ساختمان این مواد متفاوت هستند و می تواند شامل سیمان و رابیتس باشد. این عملیات در نماهای سنگی، سرامیکی و گیره های فلزی در نمای کامپوزیت،را می پوشانند. در نمای بیرونی مانند سنگ یا سرامیک به خوبی به شاسی متصل می شوند و در جای خود ثابت بمانند.

در اجرای عملیات نبشی کشی سازه ها رعایت اصول مهندسی و ایمنی اهمیت زیادی دارد. هرگونه خطا و اشتباه در هرکدام از مراحل و اصول شاسی کشی، می تواند خسارات مالی و جانی زیادی را به همراه داشته باشد. به این جهت بهتر است برای انجام هرگونه شاسی کشی نما و یا سایر بخش ها، از یک تیم متخصص و حرفه ای کمک گرفته شود.

هزینه شاسی کشی ساختمان

ایجاد ساختار و قالب مناسب برای اجرای انواع سازه ها بر روی اسکلت و چارچوب سازه ها

شاسی کشی و فونداسیون اجرای نمای ساختمان

ساخت انواع سازه های کوچک ساختمانی و صنعتی مانند آلاچیق و قفسه ها

بسته به مکان و متریال مورد استفاده در ساختمان، انواع نبشی ها، بر اساس نیاز طراحان و مجریان پروژه شاسی کشی تعیین میشود. انواع نبشی ها با ابعاد، ضخامت و کیفیت های مختلف می تواند مورد استفاده باشد. مهمترین عامل در تعیین هزینه شاسی کشی ساختمان مقدار و حجم استفاده از نبشی می باشد. نبشی ها معمولا به صورت قطعات برش خورده 6 یا 12 متری در بازار عرضه میشوند و هزینه آنها قابل اندازه گیری است.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد