امروز: یکشنبه 18 شهریور 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
سنگ آهن چیست و در کجا یافت می شود؟

سنگ آهن چیست و در کجا یافت می شود؟

آهن یکی از پرمصرف ترین فلزات در جهان است که تقریباً 95 درصد از کل تناژ فلزی موجود را به خود اختصاص می دهد. با اطمینان می توان ادعا کرد که اکثر سنگ آهن استخراج شده در سراسر جهان در تولید آهن خام استفاده می شود که به عنوان ماده اولیه برای تولید فولاد عمل می کند. مقدار کمی سنگ آهن باقی مانده است که کاربردهای متنوعی دارد.

سنگ آهن یکی از مهم ترین منابع معدنی روی زمین است و به عنوان ماده اولیه تولید فولاد شناخته می شود. آشنایی بیشتر با این ماده معدنی، خواص و کاربردهای آن، با ما همراه باشید.

آهن یک عنصر فلزی است که تقریباً 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد و چهارمین عنصر فراوان در پوسته است. مهمترین ذخایر این عنصر در زمین در سنگهای رسوبی معادن سنگ آهن یافت می شود. سنگ آهن سنگی است که از آن می توان فلز آهن را از نظر اقتصادی استخراج کرد. این ماده معدنی در اثر واکنش های شیمیایی که منجر به ترکیب آهن و اکسیژن شده است به وجود می آید. دو ماده معدنی مهم در این ذخایر قابل توجه هماتیت و مگنتیت هستند.


تشکیل سنگ های آهنی

از آنجایی که این کانی یکی از سنگ های معدنی مهم و پرکاربرد در سطح جهان است، این سوال مطرح می شود که سنگ آهن چیست؟ چگونه تشکیل می شود و مواد اولیه آن چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که تقریباً هر چیزی که در جهان به عنوان سنگ آهن شناخته می شود، تقریباً 1.8 میلیارد سال پیش شکل گرفته و ته نشین شده است.

در آن زمان اقیانوس های زمین حاوی مقدار قابل توجهی آهن محلول بودند، اما اکسیژن محلول در این اقیانوس ها وجود نداشت. با شروع فتوسنتز توسط اولین موجودات در جهان، اکسیژن در آب های اقیانوس تولید شد. در نتیجه، رسوبات آهن در حضور اکسیژن شروع به تشکیل شدن کردند.

تشکیل سنگ های آهن

مشخصات سنگ آهن هماتیت و موارد استفاده از آن

هماتیت یکی از کانی های اکسید آهن است. این ماده معدنی دارای فرمول شیمیایی Fe2O3 است. یکی از ویژگی های سنگ آهن هماتیت غیر مغناطیسی بودن آن است و تنوع رنگی این کانی از خاکستری فولادی تا قهوه ای مایل به قرمز متغیر است. هماتیت خالص حاوی 69.9 درصد آهن است. از این ماده معدنی در رنگ آمیزی و تولید فولاد ضد زنگ استفاده می شود. از اوایل دهه 1960، هماتیت سنگ آهن غالب استخراج شده در استرالیا بوده است و نزدیک به 96 درصد از صادرات سنگ آهن استرالیا هماتیت است که بیشتر آن از ذخایر استان هامرسلی در غرب استرالیا استخراج می شود.


مشخصات سنگ آهن مگنتیت

یکی از مواد معدنی با محتوای آهن بالاتر مگنتیت نام دارد که از کلمه یونانی به معنای “لودستون” گرفته شده است. فرمول شیمیایی این کانی سنگ آهن Fe3O4 است و حداکثر خلوص آن حاوی 70 درصد آهن (Fe) است. با این حال، انواع دیگری از سنگ آهن وجود دارد که با مواد معدنی تشکیل دهنده آنها شناخته می شود، مانند زئولیت، لیمونیت، سیدریت، شیست سبز و مارکازیت.


مراحل استخراج و فرآوری سنگ آهن

استخراج و فرآوری سنگ آهن شامل مراحل متعددی است که به طور خلاصه به شرح زیر است:

اکتشاف و شناسایی ذخایر

گام اول معمولاً شامل شناسایی مناطقی است که گمان می رود ذخایر سنگ آهن در آنها وجود داشته باشد. روش‌های مختلفی برای شناسایی استفاده می‌شود، از جمله عکس‌برداری هوایی، ژئوشیمی، نقشه‌برداری زمین‌شناسی، حفاری گمانه، بررسی‌های الکتریکی و بررسی‌های ژئوفیزیکی.

نمونه برداری از سپرده ها

پس از کشف کانسار، نمونه برداری باید انجام شود. این فرآیند شامل نمونه برداری جزئی و جامع است و نمونه های جمع آوری شده برای تجزیه و تحلیل دقیق به آزمایشگاه ها منتقل می شوند.

ثبت قانونی ذخایر سنگ آهن

پس از نمونه برداری، مرحله بعدی ثبت قانونی ذخایر مکشوفه است. وزارت صنعت، معدن و تجارت (MIMT) محدوده تعیین شده را بررسی می کند و در صورت عدم وجود مشکل، مراحل اداری لازم و ارائه مدارک منجر به ثبت معدن به نام متقاضی می شود.

عملیات معدن

استخراج مرحله بعدی این فرآیند است. برای تعیین روش های مناسب استخراج ، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود و به طور کامل مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از اتخاذ تصمیم نهایی، مرحله استخراج می تواند آغاز شود.

انفجار

عملیات انفجار بلافاصله پس از حفاری و ایجاد تونل های معدنی مناسب انجام می شود. در طی این مرحله، سنگ ها تکه تکه می شوند و به آنها اجازه می دهد تا برای پردازش بیشتر استخراج شوند.

بارگیری سنگ آهن

مرحله آخر شامل بارگیری سنگ های تکه تکه شده روی کامیون های مناسب و انتقال آنها به کارخانه فرآوری است.

ثبت قانونی ذخایر سنگ آهن

مشخصات و اشکال مختلف سنگ آهن

سنگ آهن به اشکال مختلف در بازار وجود دارد تا نیازهای صنایع مختلف برای استفاده از آن را برآورده سازد.

سنگ آهن درجه بندی شده

یکی از انواع آن سنگ آهن دانه بندی شده است که در سال های اخیر به دلیل کاهش پذیری کم کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

سینتر

تف جوشی یکی از رایج ترین روش هایی است که برای سنگ آهن استفاده می شود. سالانه حدود 700 میلیون تن زینتر تولید و در صنایع آهن و فولاد استفاده می شود.

گلوله یا چدن

سالانه حدود 300 میلیون تن گندله تولید می شود که 80 درصد آن در کوره بلند و 20 درصد باقی مانده برای احیای مستقیم استفاده می شود.


کلام آخر

همانطور که گفته شد سنگ آهن ماده اولیه برای تولید فولاد است. تقریباً 98 درصد از سنگ آهن استخراج شده در سراسر جهان برای تولید فولاد استفاده می شود. صنایع خودروسازی و ساختمانی مصرف‌کنندگان اصلی فولاد هستند و به همین دلیل تقاضا و قیمت سنگ‌آهن تحت تأثیر این بخش‌ها قرار دارند. علاوه بر این، سنگ آهن کاربردهای متفرقه و پراکنده ای پیدا می کند. ممکن است در تولید بتن و سیمان، گل حفاری، شستشوی زغال سنگ و برخی رنگدانه ها استفاده شود.

مطالب ارائه شده در این مقاله فقط برای اهداف اطلاعات عمومی است. در نظر گرفته شده است که جایگزین مشاوره حرفه ای/حقوقی یا جایگزینی با مقررات دولتی، استانداردهای صنعتی، یا سایر الزامات خاص برای هر کسب و کار/فعالیتی باشد.شرکت آرمان گستر اقتدار ضمانت یه خرید مطمئن را به شما می دهد و مرجع تخصصی خرید و فروش آهن آلات و کلیه مقاطع فولادی است که  شما در جهت ثبت درخواست میتوانید با واحد مشاوره و فروش شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) در ارتباط باشید.

در حالی که مطمئن شدیم اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی ارائه می دهیم، اما خوانندگان باید با یک متخصص واجد شرایط یا وکیل برای هر گونه نگرانی و سؤال خاص مشورت کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع آهن آلات و فولاد و موضوعات مرتبط دیگر مقالات ما را مطالعه فرمایید.


سوالات متداول

سنگ آهن چیست و بلافاصله پس از استخراج قابل استفاده است؟

سنگ آهن یک عنصر فلزی است که تقریباً 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد. هنگامی که این ماده خام از زمین استخراج می شود و ناخالصی ها جدا می شوند، پودری به رنگ نقره ای مایل به قهوه ای تیره به وجود می آید. این عنصر به راحتی اکسید می شود و به طور کلی به شکل خالص و جامد آن قابل استفاده نیست.

کاربرد پودر سنگ آهن چیست؟

پودر سنگ آهن در درجه اول برای افزایش استحکام اجزای مختلف، مانند ساخت و ساز و تولید آلیاژ، با کاربرد اصلی آن در زنجیره تولید فولاد استفاده می شود.

چه عناصری همراه با سنگ آهن در آلیاژها استفاده می شود؟

رایج ترین عناصر مورد استفاده در تولید آلیاژ به همراه سنگ آهن نیکل و کروم هستند.

کدام کشور بیشترین سهم مصرف سنگ آهن و تولید فولاد را دارد؟

چین بزرگترین مصرف کننده در صنعت فولاد جهانی است. از نظر تولید، استرالیا تولید کننده اصلی این ماده در سراسر جهان است و پس از آن چین و برزیل قرار دارند.


0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد