امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

زانو جوشی و انواع آن

زانو جوشی جهت اتصال لوله ها استفاده میشود و در صنایع مختلف و تاسیسات بسیار پرکاربرد است. زانو جوشی یا Elbow  در واقع لوله ای است که بین دو لوله یا تیوب بلند که معمولا زاویه ای بین 45 تا 90 درجه دارد و جهت انتقال مایعات بسیار کاربردی می باشد. در صورتی که دو سر انتهایی لوله اندازه های متفاوتی داشته باشند، به زانویی به کار رفته “زانوی کاهنده” میگویند.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



انواع زانو جوشی

زانو جوشی براساس نوع اتصال به سه مدل تقسیم میشود.

زانویی با جوش لب به لبی (butt welded elbow) : این زانویی فولادی است که با پرس گرم یا فورجینگ و با جوش مستقیم به فولاد نصب میگردد. لوله زانو جوشی لب به لب، نسبت به سایر اتصالات عمدتا نیاز به فشار و دمای بالاتری خواهد داشت.

زانویی با جوش سوکت  (socket welded elbow) : زانو جوشی سوکت در انتهای لوله و اتصالات کاربرد دارند و در زمان جوشکاری، انتهای لوله در ناحیه ذوزنقه قرار میگیرد. قطر زانویی باید با قطر بیرونی مطابقت داشته باشد.

زانویی با جوش رزوه دار (threaded elbow) : زانویی روزه دار شبیه به زانویی سوکت دار است. تنها تفاوت این دو لوله زانویی جوشی در بخش ذوزنقه ای شکل آن است. نصب و بازکردن لوله روزه دار آسان است و بازکردن آن راحت است. تعمیر و نگهداری آن عمر مفید لوله را بالا میبرد.


زانو جوشی بر اساس زاویه

زانو جوشی 45 درجه  : زانو جوشی با زاویه 45 درجه جهت تغییر مسیر لوله ای کاربرد دارد.

زتنو جوشی 90 درجه : زانو جوشی 90 درجه با نام زانوی عمودی شناخته میشود. این لوله جهت انتقال سیالات است و یکی از پرکاربردترین نوع زانو جوشی محسوب میشود. زانو جوشی 90 درجه در دو نوع شعاع بلند و کوتاه تولید میگردد که هر کدام کاربرد خاصی دارد. این زانویی جهت زهکشی عرشه، شیر بین لوله و اتصال شلنگ به پمپ کاربرد دارد. زانو 90 درجه با شعاع کم مانند شعاع بلند است. اما با قطر کم و در محلی که فضای کافی در لوله ها وجود نداشته باشد، کاربرد دارند.

زانو جوشی 180 درجه : زانو جوشی 180 درجه یا U شکل در مواردی کاربرد دارد که مسیر رفت و برگشت لوله به طور موازی با یکدیگر قرار داشته باشند و مسیر لوله به 180 درجه تغییر می یابد.


زانو جوشی براساس نوع ماده

فولاد ضد زنگ : زانو جوشی فولاد ضد زنگ دارای دو زاویه 45 درجه و 90 درجه است که قابلیت و دوام بالایی در برابر خوردگی دارد. با توجه به این ویژگی از زانویی ضد زنگ در محیط هایی که کار با مواد شیمیایی و خطوط آب و گاز وجود دارد و نیز در صنایع بهداشتی و غذایی پرکاربرد است.

فولاد کربنی : این زانویی بر اساس استاندارد هایی مانند ASTM234, WPB & WPC ، ASTM و WPL6 A420 تولید میگردد.

فولاد آلیاژی : فولاد آلیاژی در دو حالت تولید میگردد. در محیط های پرفشار با تغییر سطح مقطع آن شکل چند ضلعی به شکل لوله ایجاد میکنند و قابلیت برش به 4 با زاویه 90 درجه و یا زانویی با زاویه 60 درجه دارد. در این حالت همچنین به صورت درزدار یا بدون درز و به عنوان ماده اولیه تولید زانو خریداری میگردد. این لوله در معرض گرما و حرارت در درجات مختلف قالب گیری میشود.


کاربرد زانو جوشی

زانو جوشی براساس ساختار

  • زانو جوشی درزدار
  • زانو جوشی مانیسمان

کاربرد زانو جوشی

اتصالات زانویی جوشی در تاسیسات و لوله کشی کاربرد زیادی دارد. این محصول به دو روش نورد سرد و گرم تولید میگردد. در روش نورد سرد، لوله های برش داده شده، به وسیله سنبه و دستگاه پرس وارد قالب مخصوص می شوند و سپس شکل دهی میشوند. در روش نورد گرم لوله برش خورده در اندازه مناسب وارد قالب میشود و با قرار گیری لوله ها در کوره، فرم دهی میشوند.

روش نورد گرم پرهزینه تر از روش نورد سرد است و سرعت پایین تری نیز دارد اما در نهایت یک محصول با کیفیت تولید میگردد. در روش نورد سرد اما لوله دارای سطح ناهمگون خواهد بود و کیفیت پایین تری دارد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد