امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

رول فرمینگ ورق

ورق از محصولات فولادی پرکاربرد است که در انواع مختلف و از شمش فولادی تولید میشود. ورق فولادی با عملیات رول فرمینگ در صنایع مختلف کاربردی میشود و به عنوان ورق عرشه فولادی و … مورد استفاده قرار میگیرد. فرمینگ یا شکل دهی به صورت عملی اینگونه تعریف میشود؛ به نوارهای ورق فلزی که از نظر طولی در یک راستا قرار دارند و موازی با خطوط خمش هستند. رول کردن ورق های فولادی با دستگاه انجام میگیرد. ورق ها روی دستگاه جاگذاری می شوند و توسط یاتاقان مهار میگردند. سپس با توجه به نوع قالب و روش مورد نظر، ورق ها به فرم دلخواه تغییر شکل خواهند داد.

به طور کلی رول فرمینگ از روش های بهینه برای ایجاد طرح های مختلف روی ورق فولادی می باشد. ورق رنگی گالوانیزه نیز با این روش زیبایی و استحکام بالایی پیدا میکند و میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. فرمینگ ورق جایگزین خوبی برای روش پرس ورق است و دارای قالب های مختلفی می باشد.

در تعریف جهانی، رول فرمینگ به معنای شکل دهی ورق به نوار فولادی موازی با خطوط خمش است که به واسطه چندین جفت نورد کانتور شده اجرا میشوند.

فرآیند رول فرمینگ همان شکل دادن ورق و تبدیل نمودن آن به مقاطعی همچون قوطی پروفیل، لوله و … می باشد. طی این فرآیند ضخامت ورق تغییری نمی کند، زیرا این عملیات طی دمای معینی انجام میگیرد. محصولات تولید شده طی این فرآیند معمولا دارای انحنا هستند و زاویه خمش آنها 90 درجه می باشد. پس از این فرآیند، ضخامت ورق به همان اندازه باقی میماند و تنها در قسمت های منحنی کاهش می یابد.

غلتک های دستگاه فرمینگ در صورت نیاز می تواند ضخامت ورق را کاهش دهد. دمای محیط  نیز تغییری در ورق ایجاد نمیکند و تنها برای جلوگیری از ترک خوردن خطوط خمشی، پیش از قرار دادن ورق روی رول فرمینگ، آن را حرارت میدهند. دمای این عملیات برای ورق های لحیم کاری، آنیل شده یا بریزینگ باید افزایش یابد.



انواع عملیات فرمینگ ورق

انواع عملیات فرمینگ ورق

فرمینگ گرم : فرمینگ گرم برای ورق هایی با ضخامت بالا انجام میگیرد و طی این فرآیند، دمای ورق افزایش می یابد تا بتوان آن را به شکل مورد نظر تغییر شکل داد. محصولات تولیدی با این روش، نسبت به نورد سرد، طرفدار کمتری دارند. از محصولات تولید شده با این روش، می توان تیرآهن، نبشی و ورق های ضخیم فرم داده شده مانند پلیت را تولید نمود. نکته مهم در مورد این روش این است که تنظیم دمای مورد نیاز برای انجام عملیات نیاز به دقت بالایی دارد. زیرا کم و زیاد شدن حرارت میتواند موجب نابودی ورق های فولادی شوند. این روش تنها در تعداد محدودی کارخانه مورد استفاده می باشد.

فرمینگ سرد : در فرآیند فرمینگ سرد دمای ورق فلزی بالا نمیرود. به دلیل ضخامت پایین ورق ها، عملیات فرم دهی آسان تر و با سرعت بیشتری انجام میگیرد. ماده اولیه برای رول کردن ورق ها در این روش تختال و کلاف می باشد.

مزایای فرمینگ ورق

  • قابل اجرا برای انواع ورق فولادی
  • دقت، کیفیت و دوام بالا
  • قابلیت تولید در هر اندازه بدون محدودیت
  • حجم بالا و هزینه پایین

رول فرمینگ به چه صورت انجام میشود؟

رول فرمینگ به چه صورت انجام میشود؟

دستگاه رول فرمینگ دارای ایستگاه هایی است که در آن غلتک های فولادی قرار گرفته اند و ورق با گذر از این ایستگاه ها، تغییر شکل داده میشود. وجود غلتک ها، موجب حرکت ورق ها میشود. با دستگاه رولینگ ورق، میتوان عملیات پانچ را نیز روی ورق انجام داد. این عمل در نهایت برجستگی هایی روی سطح ورق ایجاد میشود.

انواع دستگاه رول فرمینگ شامل دستگاه رول فرمینگ سنگین و دستگاه رول فرمینگ سبک میشود. از این دستگاه برای تولید ورق با تیراژ بالا استفاده میشود. پروفیل های بلند و باریک U شکل، مقاطع پیچیده و خاص و پانچ های یک شکل استفاده میشود.

انواع قالب فرمینگ

فرمینگ کاربردهای مختلفی دارد و به این جهت از قالب های مختلفی نیز برخوردار است.

قالب ورق شیروانی : این قالب شامل انواع مختلفی از جمله کرکره‌ای، شیروانی شادولاین، شیروانی ذوزنقه می باشد. ورق شیروانی، معمولاً برای ساخت سقف‌های ساختمان و سوله‌ها کاربرد دارد. به این دلیل، این نوع ورق با توجه به نیاز مشتری در طرح‌های مختلفی تولید میشود.

طرح سفال یا تیپ پالرمو

این طرح، معمولاً روی ورق‌هایی با ضخامت 50 صدم میلی‌متر انجام می‌شود وقسمت‌های خمشی آن، معمولاً با فاصله‌ی 25 سانتی‌متر از یکدیگر جدا شده و کمی به سمت بیرون، انحنا دارند.

طرح سفال یا تیپ فرانسه

این ورق به علت شباهت زیاد به سنگ‌های سفالی، جایگزین سفال برای سقف‌ها می باشد. شکل ظاهری این ورق مانند یک خمیدگی بزرگ و دو خمیدگی کوچک و دوباره یک خمیدگی بزرگ است.

طرح دیواری یا کانکسی

طرح این ورق به نوعی از ورق‌های فولادی گفته میشود که ظاهر آن به صورت چین‌های داخلی و بیرونی است. همچنین چین‌های آن باید کاملاً یک‌اندازه باشد. این طرح، معمولاً برای ساخت کانکس و کانتینر کاربرد دارد.

قالب دیواری یا تیپ دامپا و نما

قالب دیواری یا تیپ دامپا و نما تقریباً شبیه به طرح کانکسی می باشد، با این تفاوت که چین‌های طرح دامپا و نما مانند کانکسی مساوی نیست. شکل ظاهری طرح دامپا به این صورت است که بخش‌های خمیده شده‌ای به صورت نیم دایره دارد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد