امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

راهنمای جلوگیری از خوردگی میلگرد

خوردگی میلگردهای فولادی یکی از علل خرابی سازه های بتن آرمه است و پیدا کردن راهی برای جلوگیری از این بروز خوردگی میلگرد از دغدغه مهندسین عمران می باشد. رطوبت و خوردگی، سطح مقطع میلگرد را کاهش میدهد و مشکلات چسبندگی بین آرماتور و بتن را به همراه خواهد داشت. مشکلات ترک خوردگی و کاهش شکل پذیری نیز از مشکلاتی که مقاومت سازه را کاهش میدهد.

یکی از روش های نوین برای مقاوم سازی میلگرد، روش frp است. قیمت میلگرد frp از سایر میلگردها بیشتر است. اما در نهایت هزینه های ترمیم و نوسازی را کاهش میدهد. میتوان به جای میلگرد frp از انواع میلگرد استنلس استیل و میلگرد گالوانیزه نیز استفاده کرد تا میزان خوردگی بتن کاهش پیدا کند.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



افزایش بهبود عملکرد بتن

مهمترین عامل جلوگیری از خوردگی بتن، نفوذ پذیری پایین بتن با میزان سیمان زیاد و کمترین حد کلراید یا پوشش بتنی روی میلگردها می باشد. در کنار سایر روش ها برای جلوگیری از خوردگی میلگرد، باید کیفیت ساخت و اجرای بتن را مد نظر داشت. پوشش بتنی مخلوط آب با سیمان پایین می تواند تا حد زیادی نفوذ یون کلر و کربناسیون را به تاخیر بیاندازد. مواد افزودنی و مصالح جایگزین سیمان، مثل خاکستر بادی، دوده سیسیلی و … اندازه حفره های داخل بتن را ریزتر کرده یا مسدود می نمایند و در نتیجه مقاومت در برابر خوردگی را افزایش خواهند داد. به طور کلی عمل آوری مناسب بتن تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی آن خواهد داشت.


پوشش اپوکسی میلگرد

اپوکسی میلگرد در کارخانه انجام میشود و این روش قابلیت دی الکتریک بودن و عایق بودن میلگرد را افزایش میدهد. برای اپوکسی کردن ابتدا میلگردها توسط سندبلاست تمیز می شوند و سپس در کوره حرارت داده شده و پودر اپوکسی روی آنها ریخته میشود. پودر روی میلگردهای داغ می چسبد و پیش از پایان فرآیند، کاملا تثبیت خواهد شد. میلگرد عایق و دی الکتریک نمیتواند یون کلراید را از خود عبور دهد و به این ترتیب قسمت های آسیب دیده فلز جدا نخواهند شد.

میلگرد اپوکسی در فرآیند خمکاری مقاوم تر هستند و برای اینکار باید روی گیره های مخصوص قرار گیرند. آسیب پذیری اپوکسی امری اجتناب ناپذیر است و به دلایل مختلف ممکن است رخ بدهد. معمولا حفره های روی اپوکسی در فرآیند ساخت و به دلیل ناهمگونی سطح میلگرد ایجاد میشوند. ممکن است در زمان جابجایی و حمل یا سرهم کردن سبدهای میلگردها در کارخانه آسیب ببیند. حتی عملیات بتن ریزی میتواند پوشش اپوکسی را خراب کند. در زمان خرید میلگرد اپوکسی باید به این نکات و آسیب های احتمالی توجه داشت.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع آهن آلات، دریافت قیمت روز و اطلاع از موجودی، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.


استفاده از صفحات ضد آب

کاربرد صفحات ضد آب در عرشه پل های نوساز بریتانیا و سازمان راه در شمال آمریکا و کانادا رایج است تا به این وسیله مانع از پوسیدگی آرماتور شود. صفحات ضد آب به دو شکل وجود دارند. شکل اول نوعی مایع است که در محل تبدیل به جامد میشود و نوع دوم ورق هایی هستند که به بتن متصل می شوند.

استفاده از صفحات ضد آب مشکلاتی دارد که مانند روش اپوکسی کردن میلگرد میتواند سوراخ شدن، حباب یا آسیب مکانیکی را به همراه داشته باشد. ورق ها نیز ممکن است در مرحله بریده شدن، تا شدن یا اتصال دچار سوراخ شوند و یا بد متصل شوند. در هر دو صورت ریخت آسفالت و عملیات متراکم سازی، می تواند آسیب جدی به بتن آرمه وارد کند.


چگونه از نفوذ آب و کلراید به میلگرد جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از نفوذ آب و کلراید به میلگرد باید در زمان اجرای جزئیات و ریزه کاری دقت کرد. در زمان زهکشی ضروری است که بین صفحات و دال بتنی و آب بندی، کوچک ترین نشتی وجود نداشته باشد. همچنین سیستم زهکشی باید به گونه ای باشد که آب حاوی نمک روی قسمت های دیگر سازه نریزد.

صفحات ضد آب کار شده در پل های انگلستان اکثرا توان جلوگیری از نفوذ آب و کلراید را ندارند. به این جهت ضروری است که از ورق های ضد آب استفاده شود و در اجرای جزئیات سازه ای دقت گردد. باید برای صفحات بدون شکسته شدن، پوشش خوبی اعمال شود و این کار توسط گروه متخصص اجرا گردد تا از اجرای صحیح، چسبیدن کامل ورق ها به بتن و آب بندی اطمینان حاصل گردد.

استفاده از پوشش آب بند

استفاده از پوشش های آب بند در بسیاری از سازمان های راه اروپایی رایج است و در دستورالعمل این سازمان ها قرار دارد. استفاده از پوشش های آب بند در سازه های بتنی در معرض پاشش نمک یا زهاب در دستور کار می باشد. در ایالات متحده نیز از آب بندها روی بتن استفاده میشود اما تاثیر آن در مکان های پر تردد و پر ترافیک مطلوب نیست.

مزیت اصلی این پوشش ها قیمت ارزان تر آنها نسبت به حفاظت کاتدی آهن و اپوکسی کردن میلگردها می باشد. در صورت باکیفیت بودن پوشش نیازی به نگهداری آن وجود ندارد و لایه ضد نفوذ برای مدت طولانی روی بتن باقی می ماند. این پوشش ضربه ای به کارایی و طراحی سازه وارد نمیکند و تنها کافی است از میزان مایع بی رنگ به کار برده شده اطمینان حاصل شود و همچنین مطمئن شوید که سازه را به خوبی پوشش داده است.


گالوانیزه کردن میلگرد

طبق تحقیقات در آمریکا، مشخص شده است که در مواجه با حمله کلراید، گالوانیزه کردن میلگرد و استفاده از روکش ضد نفوذ اپوکسی، روش انتخاب دوم است. عمر مفید میلگرد گالوانیزه در بتن باکیفیت حدود 15 سال است و در مقابل کربناسیون موثر می باشد. استفاده از میلگردهای گالوانیزه در سازه هایی که در خطر کربناسیون قرار دارند بسیار موفقیت آمیز بوده است و به طور کلی عمل گالوانیزه کردن بسیار آسان می باشد. علاوه بر این کیفیت و ترکیب روکش دوام بیشتری دارد و مشکلات کمتری متوجه میلگرد خواهد شد. قیمت میلگرد گالوانیزه بالاتر است و اگر لازم  بود دو نوع میلگرد در سازه استفاده شود، باید از عایق بندی الکتریکی کامل آنها اطمینان حاصل کرد. به کار بردن محافظ الکترو شیمیایی در کنار تسلیحات گالوانیزه، ریسک زیادی دارد و خوردگی های شدیدی ممکن است رخ دهد.

میلگرد ضد زنگ

استفاده از میلگرد ضدزنگ، انتخاب گرانی است. میلگرد با مغز فولاد و روکش 1 تا 2 میلیمتر از فولاد ضد زنگ از میلگرد معمولی گران تر است اما قیمت آن نسبت به میلگرد استنلس استیل بسیار ارزان تر است. برخی از انواع فولاد ضدزنگ مستعد خوردگی حفره ای هستند پس باید از گرید مناسب با درصد عنصر آلیاژی نیکل و کروم بالا برای آن استفاده کرد. معایب استفاده از فولاد ضدزنگ مشابه کاربرد میلگرد گالوانیزه است و اتصال بین فولاد ضد زنگ با مغز آهنی می تواند موجب خوردگی سریع در آهن نرمه شود.

بازدارنده های خوردگی میلگرد

ماده اصلی بازدارنده خوردگی میلگرد، کلسیم نیتریت می باشد. زمانیکه خوردگی ایجاد میشود، این ماده از پیشرفت آن جلوگیری میکند و با بتن نیز سازگاری دارد. میتوان کلسیم نیتریت را به بتن اضافه کرد، بدون اینکه تاثیری در طراحی و ساخت یا کارایی آن داشته باشد. کلسیم نیتریت همچنین به عنوان تند گیرنده عمل می کند و لازم است در طرح مخلوط شود. محدودیت استفاده از این ماده این است که باید حتما در بتن به اندازه کافی وجود داشته باشد تا بتواند مانع از خوردگی شود. زیرا در مقابل کلراید استفاده میشود و اگر به حد کافی از آن استفاده شود، میتواند طول عمر سازه را بیشتر کند.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد