امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

دستگاه پرس ضربه ای

دستگاه پرس ضربه ای یک ابزار صنعتی برای شکل دهی و تراشکاری فلز به وسیله یک مته (die) می باشد. این دستگاه در مشاغل مختلف کاربرد دارد. در پرس های مکانیکی حرکت از یک الکتروموتور و یک چرخ تسمه واسطه به چرخ طیار و محور لنگ منتقل شده است و شاتون و ضربه زن را به حرکت در می آورد.

این دستگاه میتواند به شکل خاص، فلزات را فرم دهد و یا برش و سوراخ ایجاد نماید. مراحل کار این دستگاه مانند شکل دهی، تراشکاری با سوراخ کردن فلز به وسیله die انجام میگیرد. این نوع پرس، از معمولی ترین دستگاه های پرس است که در برشکاری، سوراخکاری و فرم کارهای کم عمق به کار میرود. به دستگاه پرس ضربه ای، پرس لنگی نیز گفته میشود.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



انواع پرس ضربه ای

انواع پرس ضربه ای

1- پرس ضربه‌ای مکانیکی

2- پرس ضربه‌ای هیدرولیکی

پرس ها را میتوان به شکل ها و روش های مختلف استفاده نمود. این دستگاه ها براساس ظرفیت تناژهای متفاوت دسته بندی با طول کورس و سرعت مختلف صورت میگیرد. منبع اصلی انرژی این دستگاه از 4 منبع تامین میگردد. هرکدام از این منابع کاربری متفاوتی وجود دارد که باتوجه به عملکرد دستگاه تعیین میشود.

پرس های دستی نیروی خود را از دست یا پای مسئول کار با دستگاه میگیرد و پس از ایجاد فشار، دستگاه ضربه ای کار خود را شروع میکند. پرس های مکانیکی یک الکتروموتور و یک چرخ تسمه واسطه به چرخ طیار و محور لنگ منتقل شده اند و شاتون و ضربه زن را به حرکت در می آورد. این ماشین دارای یک میز قابل تنظیم است و از طریق پیچ های قطوری که زیر آن قرار گرفته و میتواند روی ریل های عمودی بالا و پایین میرود.

کورس سر پرس یا ضربه زن میتواند چرخ طیار و محور از راست به چپ در بالای بدنه قرار دارند. تناژ پرس های لمگی ثابت است و متنناسب با اندازه چرخ طیار و مقاومت برشی فلزی میل لنگ ها می باشد.

پرس های هیدورلیکی با فشار روغن و یا آب کار میکنند و در وقاع با فشرده کردن آب یا روغن تا حدی که نتوان آنرا متراکم نمود، بازوی دستگاه حرکت میکند.

پرس های پنوماتیکی مانند سایر دستگاه های پنوماتیکی نیروی خود را از هوی فشرده میگیرند و متراکم می کنند.


نحوه کار دستگاه پرس ضربه ای

دستگاه پرس ضربه ای از یک چکش فلزی و یک حرکت عمودی تشکیل شده است که فلز بالایی را روی فلز پایین فشار میدهد. این دستگاه برای شکل دهی فلزات کاربرد دارد و این کار با کوبیدن فلز بالیی روی فلز پایین انجام میگیرد. از دو فلز قالب که روی هم کوبیده میشوند، قسمت بالایی به بالارونده پرس ضربه ای متصل می باشد. قالب یا فلز پایینی به صفحه پایینی متصل است. تامین انرژی این دستگاه به صورت هیدرولیکی و دینامیکی می باشد.

نحوه کار پرس ضربه‌ای مکانیکی

این سیستم کلاچ انرژی ذخیره شده است و در چرخ طیار پرس ضربه ای را به میل لنگ میدهد و سیستم ترمز گیری در پرس ضربه ای موجب توقف سینه پرس ضربه ای میگردد، در موقعیتی که کلاچ آزاد باشد. کورس پرس ضربه ای قابل تنظیم است و به این منظور باید دهانه پرس (فاصله بین سینه پرس) را تغییر داد. میتوان پرس ضربه ای را براساس تعداد پیستون به ضربه اس تک کاره یک پیستون حرکت داد. در پرس ضربه‌ای دوکاره پیستون حرکت می‌کند و هر دو با یکدیگر بالا و پائین می‌شوند. اما در پرس‌های ضربه‌ای سه‌کاره دو پیستون دیگر در پائین قرار دارند و در خلاف حرکت دو پیستون دیگر بالا و پائین میروند. معمولاً این نوع پرس ضربه‌ای در پرس‌کاری دقیق‌تری کاربرد دارند.


نگهداری و سرویس دستگاه پرش ضربه ای

نگهداری و سرویس دستگاه پرش ضربه ای

  • پیش از شروع به کار باید دستگاه پرس را کاملاً روغن‌کاری و گریس کنید.
  • از آنجا که فشار بیش‌ازحد به دستگاه پرس باعث خرابی قطعات می‌گردد، می‌بایست به ‌اندازه قدرت و تناژ هر دستگاه پرس از آن خروجی بگیریم و فشار بیش‌ازحد مجاز به دستگاه وارد نکنیم.
  • برای جلوگیری از فشار دو برابر به دستگاه پرس توجه نمایید و با انجام هر ضربه، قطعه را از زیرقالب کاملاً خارج کرده و سپس قطعه بعدی را وارد قالب کنید.
  • اگر در طول روز کار با دستگاه پرس طولانی شود، نیاز است مجدداً دستگاه را روغن‌کاری و گریس کاری کنید.
  • در صورت بروز هرگونه صدای ناهنجار و هرگونه اختلالی نا به‌جا در دستگاه پرس ضربه‌ای، به سرعت دستگاه را خاموش‌کنید و به مسئول تعمیر دستگاه اطلاع دهید.
  • در صورت مشاهده اختلال در کارکرد دستگاه آن را تمیز نمایید تا ایراد قطعات راحت‌تر شناسایی گردد.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد