امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

خاموت و نقش آن در ساختمان

استفاده از خاموت در شناژ یکی از راه های افزایش استحکام ساختمان است. برای تضمین استحکام سازه لازم است تا تمام امور مهندسی به درستی اجرا شوند و یک ساختمان مناسب و مستحکم باید براساس استانداردهای روز پیاده سازی شود.

در زمان ساخت باید به این نکته توجه کنید که مقاومت کافی در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله را داشته باشد. جهت مقاوم سازی از ابزارهای متعددی میتوان استفاده کرد که یکی از این مواد میلگرد خاموت است. در زلزله ژاپن که در سال 1971 رخ داد، مهمترین دلیل در استحکام ساختمان ها استفاده از میلگرد خاموت در سازه بود. اگر سازنده به دنبال افزایش مقاومت سازه باشد، بهترین راه بهره برداری از میلگردهای خاموت خواهد بود.

میلگردهای مورد استفاده در پروژه انواع مختلفی دارند و در دو مدل میلگرد عرضی و میلگرد طولی به کار میروند. اگر میلگرد در راستای طول سازه مورد استفاده قرار بگیرد، به آن میلگرد طولی میگویند و اگر از میلگرد در عرض ساختمان به کار رود، به آن میلگرد عرضی یا خاموت گفته میشود. میلگرد ها در سایزهای مختلف موجود هستند و میلگرد خاموت نیز سایزهای متفاوتی دارد. پر مصرف ترین میلگرد خاموت سایز 8 و 10 هستند.

خاموت در حقیقت میلگردی است که خم شده است و به این صورت از المان های طویل و قائم اطرافش محافظت به عمل می آورد. به عبارتی استفاده از این میلگرد استحکام سازه را تضمین میکند و در برابر نیروهای پیچشی و برشی مقاوم خواهد بود. این نوع میلگرد ها با توجه به کاربرد آن انواع مختلفی دارند. قیمت میلگرد خاموت میز به نسبت میلگرد استفاده شده در تولید آن متفاوت است. اگر در تولید این میلگرد از میلگرد میانه استفاده شود، برای تعیین قیمت خاموت باید قیمت میلگرد و هزینه خمکاری آن را محاسبه کرد.



انواع خاموت

انواع خاموت

همانطور که گفته شد، میلگردها با توجه به کاربردی که در بتن دارند، به میلگرد راستا، میلگرد خاموت، میلگرد خرک، رکابی و ادکا تقسیم میشوند. هریک از این میلگردها در سایزها و انواع مختلف تولید میشوند.

خاموت سنتی؛ این نوع میلگرد به صورت دستی تولید میشود و از نظر ظاهری مربع شکل است. پرکاربردترین نوع استفاده از این میلگرد در ساخت و ساز می باشد.

خاموت معمولی؛ این نوع خاموت نیز مانند خاموت سنتی، به صورت دستی تولید میشود و در سازه های مختلف کاربرد دارد. اندازه و قالب این نوع خاموت قابل تغییر است.

خاموت‌های مارپیچ؛ این نوع خاموت با دستگاه CNC تولید میشود و اندازه آن براساس نیاز میتواند متغیر باشد.

خاموت ربات: این نوع خاموت نیز با دستگاه CNC ساخته میشود و شکل ظاهری مارپیچ دارد.

خاموت سلولار؛ این خاموت به شکل حلقه های بسته است و در صورت به کاربردن ان در سازه، استحکام بالایی را ایجاد میکند. در ساخت این خاموت از تکنولوژی جدید Pi-Systems استفاده میشود و این محصول از جدیدترین انواع خاموت موجود در بازار است.


کاربرد خاموت در ساختمان

کاربرد خاموت در ساختمان

روش های طراحی و مهندسی در سازه ها مشخص میکند که خاموت به چه شکلی مورد استفاده قرار بگیرد. خاموت به دو شکل تنگ باز و بسته کاربرد دارد و آرماتور عرضی تنگ باز، میتواند به شکل تک شاخه، دو شاخه یا چند شاخه باشد. خاموت تنگ بسته برای تحمل نیروی برشی و پیچشی با توجه به تعداد شاخه ها عمل میکند و چنانچه قصد استفاده از خاموت را در موقعیتی دارید که نیروی پیچشی آن زیاد است، بهتر است خاموت تنگ بسته استفاده شود. پس از تعبیه خاموت باید انتهای آن حداقل به اندازه 135 درجه به داخل خم شود تا در برابر نیروهای وارده به ساختمان مقاومت داشته باشد.

خاموت در ستون به منظور افزایش استحکام آرماتورهای طولی کاربرد دارد و به عنوان تکیه گاه جانبی آرماتور عمل میکند. استفاده از خاموت در ستون، استحکام آن را در برابر ضربه های شدید و زلزله بیشتر میکند و تا حد زیادی مقاومت آن را افزایش میدهد. اندازه خاموت در ستون براساس فرمول L0 ≥ max { Ln/6 , بزرگترین ضلع مقطع ستون , cm45} محاسبه میگردد.

خاموت به دو شکل ساده و مهندسی نیز دسته بندی میشوند که خاموت ساده 90 درجه و خاموت مهندسی خم 45 درجه دارد.

 هدف از نصب خاموت در ساختمان

اصلی ترین هدف از کاربرد خاموت در سازه، افزایش استحکام در برابر بلایای طبیعی است. نصب خاموت مانع از ایجاد ترک های ناگهانی در ستون میشود. ترک های مورب ناشی روی ستون می تواند خرابی های غیر منتظره را در ساختمان به دنبال داشته باشد. خاموت همچنین مقاومت سازه را در برابر فرایندهای تنشی، پیچشی، خزش، انقباض و کشش سطحی بالا میبرد.

اهداف دیگر از نصب خاموت ارتقای کارکرد لنگر خمشی آغازین، افزایش مقاومت فشاری ستون، جلوگیری از خم شدن میلگرد در بتن، بهبود انعطاف‌ پذیری ستون و جلوگیری از حرکت میلگرد در زمان بتن‌ ریزی می باشد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد