امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

تیرورق چیست؟

تیرورق یک محصول فولادی جدید است که در برخی پروژه های بزرگ عمرانی کاربرد دارد. از این محصول فولادی در ساخت تیر و ستون فولادی در قالب استاندارد تیرآهن کاربرد دارد. تیر ورق از جنس ورق سیاه فولادی است و به روش ریخته گری و با ضخامت زیاد تولید میگردد. تیرورق بدون محدودیت در اشکال مربع یا چند ضلعی تولید میشود. این محصول فولادی همچنین از مقاومت کششی و خمشی بالایی برخوردار است و تیرچه ای که با ورق با شکل I متصل می گردد. میزان فشار روی تیرورق بر اساس نوع سازه تعیین میشود.

تیرورق در سال 1950، همزمان با گسترش صنعت جوشکاری کاربرد پیدا کرد و در زمان ساخت و تهیه این محصول باید فولاد و مواد مناسب استفاده شود. کیفیت و نوع جوشکاری در تولید این محصول اهمیت زیادی دارد.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



اجزای تشکیل دهنده تیرورق

تیغه یا جان تیر (web plate) : صفحه عمودی تیرورق را تیغه یا جان تیر مینامند. باله های آن در فاصله مشخصی از هم قرار دارند و ارتفاع، میزان بار و میزان ضخامت آن بسته به شرایط سازه ای هستند. تیغه منجر به جداسازی دو صفحه فلنج با فاصله مناسب میشود. برای تحمل بارهای خمشی نمیشود بر تاثیر این بخش حساب کرد. مقاومت بالای نیروی برشی در تیر ورق ایجاد میشود و صفحات بین 8 تا 15 میلیمتر متغیر است.

فلنج یا بال تیر (Flanges Plate) : بال تیر توسط جوش به صورت افقی و عمودی به بدنه در دو طرف تیغه وصل میگردد. بال ها بار خمشی زیادی را تحمل میکند. تحمل نیروهای خمشی بر عهده بال های بالایی و تحمل نیروهای کششی بر عهده بال های پایینی است. عرض و ضخامت بال ها باید به گونه ای باشد که در برابر نیروهای خمشی و بارهای خمشی مقاوم باشند.

سخت‌ کننده ‌ها یا استیفنرها یا بلبرینگ طولی و میانی (stiffeners) : برای بالا بردن ظرفیت ساختاری و جلوگیری از خسارات ناشی از کمانش سخت کننده استفاده میشود. سخت کننده ها یا بلبرینگ ها نقش بیشتری در تحمل بار و نیروی وارده دارد تا در تیر پخش شوند. سخت کننده ها استیفرها به دو قسمت اصلی تقسیم می شوند که شامل قسمت اصلی سخت کننده عمودی، سخت کننده افقی، سخت کننده فرعی سخت کننده میانی و انتهایی تقسیم میشوند.

سخت کننده عمودی، عمود بر بال های تیرورق جا میگیرند و به دو بخش سخت کننده انتهایی و میانی تقسیم میشود. سخت کننده انتهایی در دو لبه انتهایی تیرورق قرار میگیرد. نیروها و بارها به این وسیله از تیر گرفته میشود و به تکیه گاه منتقل میگردد. سخت کننده انتهایی، سخت کننده بلبرینگ نیز گفته میشود. سخت کننده میانی مانع از تمرکز نیرو بر روی تیر میشوند. چنانچه ضخامت بدنه تیرورق کمتر از عمق 85 باشد این تیرورق مورد استفاده قرار میگیرد.

سخت کننده افقی یا منقطع به موازات فلنج ها می باشد که باری را تحمل نمیکند. صرفا در مقابل نیروهای نیروهای کمانشی که به جان تیر وارد می شود، مقاوم هستند. این سخت کننده به دو دسته پیوسته و ناپیوسته تقسیم میشوند.

سخت کننده افقی (طولی) ناپیوسته ابزار تمام سخت کننده های تراورس را متصل میکند و نیروهای فشار وارده از سمت بال و تیغه را جذب می نماید. این سخت کننده بدون هیچ اتصالی نیرو و فشار را متحمل نمی شود و مقاومت کمانشی برای بدنه یا تیغه ایجاد مینماید.


کاربرد تیرورق

به طور کلی تیرورق به عنوان تکیه گاه برای بار سنگین به صورت عمودی و  فاصله زیاد از هم مورد استفاده است و این کاربرد به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. علاوه بر این در صنعت کشتی سازی، سکوهای نفتی و گازی، سازه های بالابر، جرثقیل، ساخت سوله و برج کاربرد دارد.

از تیر ورق در ساخت پل جاده ای، پل راه آهن، پل بزرگراه و ساخت روگذر با دهانه نسبتا بزرگ نیز مورد استفاده می باشد. این محصول فولادی برای مکان هایی که مقاومت زیادی در برابر شکستگی های ناشی از خستگی دارد و برای ساخت سالن های صنعتی و تست بار نیز کاربرد دارد.


تفاوت بین تیرورق و تیرآهن چیست؟

به دلیل استفاده از کله تیر، تیرورق و تیرآهن گاها با یک اسم بیان می شوند. اما تیرورق اصلی ترین تکیه گاه افقی یک سازه است و از تیرآهن پشتیبانی میکند. اما هر تیرآهنی تیرورق نیست. از نظر سایز تیرورق از تیرآهن بزرگتر است و اگر تیری به عنوان تیر اصلی سازه باشد، تیرورق و تکیه گاه کوچکتر را تیراهن میگویند.

همچنین به لحاظ تحمل بار، تیرهای ورق نیروی دینامیکی و نورد را تحمل میکنند و به دلیل یکسان نبودن نیروی وارده بر پل ها به طور انبوه در ساخت پل کاربرد دارند.  تیر اصلی سازه، تیر ورق است و نقش انتقال فشار به ستون را دارد. تیرآهن نقش دوم را در سازه دارد و نقش آن در انتقال نیرو به تیرورق می باشد.

 انواع تیرآهن با تیر ورق

براساس نوع پشتیبانی تیر ورق به انواع زیر دسته بندی میشود که شامل پایه، خرپا، استوار، متداوم و پشتیبانی ساده می شود.

تیرآهن بر اساس هندسه به سه دسته تیرآهن های منحنی، تیر آهن های صاف و تیرآهن های مخروطی طبقه بندی میشود.

تیرآهن ها براساس شکل مقطع نیز به سه دسته تیرآهن I، تیرآهن T و تیرآهن C دسته بندی میگردد.

استفاده از تیر ورق به عنوان تیرآهن رایج است و به ویژه استفاده از تیرآهن I در ساخت پل کاربرد دارد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد