امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن یکی از مقاطع پرکاربرد در ساخت و ساز می باشد که پس از تهیه و علامت گذاری، بخش های خاصی از آن برش داده میشود و بعد از جوشکاری دوباره به هم متصل میشوند. تیرآهن لانه زنبوری به دلیل داشتن حفره های تو خالی در طول جان، به این نام شهرت یافته است. شکل لانه زنبوری این حفره ها علت نامگذاری آن می باشد. به این مقاطع فولادی cpe یا تیرآهن شبکه گفته میشود.

هدف از ایجاد حفره در تیرآهن، ایجاد لنگر خمشی بزرگ در مقایسه با تیر نورد شده اولیه تحمل بیشتری دارد. با این کار ارتفاع تیر نیز بیشتر میشود و به طور مثال ارتفاع پروفیل IPE-18 که 18 سانتی‌متر است به 27 سانتی متر افزایش پیدا میکند.



روش های برش تیرآهن

روش های برش تیرآهن

برای برش تیرآهن از دو شیوه پانیر و لتیسکا استفاده می شود که روش پانیر خود در دو نوع سرد و گرم انجام میگیرد. این روش ها با نام برش کوپال و برنول شناخته میشوند که در ادامه به این دو روش را توضیح میدهیم.

روش کوپال : در این روش تیرآهن در امتداد خط منکسر با نورد سرد و با کمک دستگاه قطع کن سنگین برش داده میشوند.

روش برنول : در این روش از نورد گرم استفاده میشود و عملیات برش نیز با کمک لوله برنول با شعله بنفش رنگی از گاز استیلن و اکسیژن حاصل میگردد، انجام میشود.

در ایران تولید تیر آهن لانه زنبوری پس از عملیات نورد، روی جان تیرآهن، الگوهای شش ضلعی قرار داده میشود و با ورق سفید آهنی یک میلیمتری ساخته شده قرار میگیرد. پس از خط کشی و پیش از برش محصول فولادی روی شاسی قرار گرفته میشود و دندانه های بالا و پایین آن دقیقا روبروی هم قرار میگیرند و سپس جوشکاری انجام میشود.


ویژگی های تیرآهن لانه زنبوری

  • مقاومت بیشتر
  • افزایش استحکام و مقاومت بدون بار اضافه
  • افزایش بار خمشی
  • تحمل بار بالا
  • مقرون‌به‌صرفه و کاملاً اقتصادی
  • کاربردهای متنوع در انواع صنایع به ویژه پل سازی، حمل و نقل و عمران

معایب تیرآهن لانه زنبوری

وجود حفره ها در جان تیرها منجر به کاهش مقاومت برشی در محل اتصال پل ها به ستون میشود که به منظور رفع این مشکل از ورق های فلزی برای پوشاندن حفره ها استفاده میشود.

در ساخت تیرآهن لانه زنبوری باید استانداردهایی به کار برود که موجب افزایش ارتفاع آن میشود. عدم رعایت این استاندارد موجب تخریب تیر ها خواهد شد.

برای یکپارچه سازی تیرآهن باید جوشکاری صد در صد انجام شود و خواص فولاد و مقاومت آن در اثر جوشکاری تغییر میکند.

ضریب اطمینان در تیرآهن لانه زنبوری و ایمنی آن نسبت به سایر مقاطع کمتر است.


تقویت تیرآهن های لانه زنبوری

تقویت تیرآهن های لانه زنبوری

تیر های ساخته شده در محل تکیه گاه و در ناحیه حفره های خالی در مقابل تنش برشی ضعیف میشوند. با توجه به منحنی نیروی برشی حفره ها با ورق های تقویتی به صورت کامل توسط جوش پر می شوند تا این عیب رفع گردد. نوعی از تیرآهن های لانه زنبوری برای بریدن قطعات بالا و پایین ورق واسطه اضافه میکنند تا بین دندانه ها جوش داده شوند. این نوع تیرآهن از تیرآهن های بدون ورق واسطه محکم تر و قوی تر هستند.

تاریخچه تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری نخستین بار در سال 1910 میلادی تولید گردید. این محصول در همان سال توسط هورتن نامگذاری شد. تیرآهن های لانه زنبوری در پهنای جان خانه های تو خالی و شکل پنج ضلعی به شکل لانه زنبور دارد. عمده ترین کاربرد این تیر فولادی در ساخت تیرچه و بلوک و به شکل مدفون در بتن می باشد. این کار معایب تیرآهن لانه زنبوری را کاهش میدهد و از آن همچنین در ساخت ستون، طاق قوسی، عناصر سقفی و سیستم های فضایی و در مزارع نیز کاربرد دارد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد