امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

تفاوت نبشی و سپری

نبشی و سپری از انواع پروفیل پرمصرف در ساخت و ساز دارند. شاید در نگاه اول تفاوتی بین این دو محصول دیده نشود. اما نبشی و سپری تفاوت هایی دارند که در صورت کاربرد اشتباه میتواند به پروژه خساراتی را وارد نماید. از طرفی عدم شناخت ویژگی ها و مشخصات این دو می تواند موجب اتلاف هزینه و افزایش زمان اجرای پروژه گردد. بررسی و شناخت این دو محصول فولادی میتواند به انتخاب و کاربرد صحیح آن ها کمک کند. در این مقاله به بررسی تفاوت نبشی و سپری پرداخته ایم تا انتخاب و خرید برای شما آسان تر شود.

نبشی از دو مقطع عمود بر هم به شکل L و V انگلیسی تشکیل شده است و سپری از یک مقطع عمود بر یک صفحه به شکل T تشکیل شده است.



پروفیل سپری

پروفیل سپری مقاطع فولادی به شکل T می باشد که به سبب شکل ظاهری آن به پروفیل تی نیز مشهور است. این محصول فولادی تحمل وزن بالایی دارد و از  و بخش جان و بال تشکیل شده است. ارتفاع جان و بال سپری های فولادی به عنوان نمره سپری شناخته میشود و براساس شکل ظاهری دارای لبه گرد یا تیز باشد. پروفیل سپری از جنس استیل ضد زنگ، آهن یا آلومینیوم است و قیمت سپری به جنس و ابعاد آن بستگی دارد.

پروفیل سپری به دو روش فابریک و پرسی تولید میگردد و میتواند به دو روش نورد گرم، اکستروژن گرم یا اتصال با جوش تولید گردد. شمش فولادی جهت تولید پروفیل پرسی از نوع بلوم است و با مقطع و طول مشخص وارد کوره حرارتی میشود و آماده نورد گرم میشود. پس از رسیدن بلوم به درجه حرارت مورد نیاز از غلتک های نورد گرم عبور میکند و سطح مقطع آن کاهش می یابد و طول آن بیشتر خواهد شد.

سپری سایز 2 تا 14 با این روش ساخته میشود و روش نورد گرم و اکستروژن گرم اغلب برای ساخت پروفیل سپری با جنس فولاد ضدزنگ استفاده میشود. تولید سپری با این روش ابعاد مختلفی دارد و غیر استاندارد خواهد بود. روش دیگر تولید سپری با برش تیرآهن یا هاش به صورت طولی می باشد.


انواع سپری

سپری آهنی با اضلاع متساوی (عرض و ارتفاع برابر) یا سپری با اضلاع نامتساوی (در آن ارتفاع نصف عرض است). در سپری آهنی ارتفاع از عرض بیشتر است و عموما به عنوان دیوارهای تیغه ای کاربرد دارد. ابعاد سپری بین 0.9 تا 2.5 میلیمتر است و ضخامت آن دو میلیمتر است. این نوع سپری بسیار پرکاربرد است و طول بین 6 تا 12 متری دارد. این مقطع فولادی با استانداردهای DIN 1022، DIN 59051، DIN EN 10055 تولید میشود و کاربرد آن در سازه نیاز به میلگرد را کاهش میدهد. همچنین عمق ستون ها با استفاده از سپری، کمتر میشود.

پروفیل نبشی

همانطور که در ابتدا اشاره شد، پروفیل نبشی زاویه L و V شکل دارد و در انواع سازه های ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. از نبشی به صورت ترکیبی و تکی در سازه استفاده میشود و از نظر شکل ظاهری به دو دسته نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم میشود. در سازه های فلزی، نبشی وظیفه اتصال دو بخش فلزی به یکدیگر را دارد.

از نظر شکل ظاهری نیز نبشی به دو دسته نبشی لقمه و شاخه دسته بندی میشود. لقمه همان نبشی خرد شده است که در برخی سازه ها مانند سازه آسانسور کاربرد دارد. از نظر جنس نیز نبشی میتواند از فولاد کربنی، استیل یا آهن ساخته شود. نوع دیگر این محصول نبشی گالوانیزه است که در محیط های با رطوبت بالا و احتمال خوردگی، کاربرد دارد. تولید این نبشی با روی اندود کردن ورق آهنی انجام میگیرد و با استفاده از فرآیندهای همکاری و رول فرمینگ تولید میشوند.

نبشی به صورت استاندارد بین 2 تا 5 میلیمتر و با طول بین 6 تا 12 میلیمتر ساخته میشود. این ابعاد براساس نیاز مشتری می تواند متفاوت باشد. استانداردهای تولید نبشی متغیر است و براساس استاندارد DIN EN 10056-1، ASME S1-36، ASTM A 36 تولید میشود. نامگذاری این محصول با یک عدد سه رقمی و یک حرف انگلیسی انجام میگیرد که نشان دهنده اندازه بال ها و ضخامت نبشی هستند.

کاربرد مهم و حیاتی نبشی در نبشی کشی دیوارها است و به منظور جلوگیری از ریزش انواع دیوار کاربرد دارد. از نبشی در ساختمان های کرمیت، ساخت خرپا، ساخت ستون و انواع قاب فلزی و دکل های برق استفاده میشود. نبشی ها در اتصال ستون به صفحات در فونداسیون نیز استفاده میشود.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد