امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

برش CNC

برش CNC یکی از روش های برش فلزات است و انواع مختلفی دارد. CNC مخفف Computer Numerical Control است و به معنی کنترل عددی رایانه ای می باشد. دستگاه های سی ان سی همان دستگاه های مکانیکی هستند که عملکرد ساده ای دارند و به بخش کنترلگر مجهز شده اند. این بخش الحاقی شامل مینی کامپیوتر یا میکرو کامپیوتر است و تا حد امکان مدارهای سخت افزار اضافی در واحد کنترل حذف شده اند. وظیفه این کامپیوتر ارسال برنامه های برش یا حک روی فلزات و غیر فلزات می باشد.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



نحوه کار دستگاه برش CNC

نحوه کار دستگاه برش CNC

میتوان دستگاه CNC را یک ربات دانست. زیرا بعد از برنامه ریزی، دستگاه شروع بع کار میکند و تمام مراحل انجام کار و ابعاد نهایی قطعات از طریق کامپیوتر به دستگاه ارسال میگردد. برنامه در حافظه دستگاه ذخیره میشود و برنامه نویس می تواند کدها، برنامه ها و الزامات را نوشته و ویرایش مینماید. برنامه نوشته شده برای دستگاه قابلیت استفاده برای قسمت های مختلف را دارد. دستگاه CNC عملیات مختلف شامل برشکاری، تراشکاری، سوراخکاری و حکاکی را روی فلزات مختلف، سنگ، چوب، شیشه و پلاستیک و … را امکان پذیر می نماید. دستگاه های مختلف CNC کاربردهای مختلفی دارند و از مزایای زیادی نیز برخوردارند.

از مزایای کاربرد دستگاه CNC این است که استفاده از آن نسبت به روش های دستی سرعت و دقت بالاتری دارد. به این جهت کاربرد دستگاه های CNC در بیشتر صنایع رایج می باشد. نسل اول این دستگاه ماشین های NC (Numerical Control) بودند که فاقد کامپیوتر بوده و با نورا یا کارت های پانچ شده کار میکردند.

بدنه دستگاه CNC شبیه به دستگاه NC است و تنها در بخش کنترل گر کامپیوتری و بخش الکتریکی تفاوت دارند. برای این دستگاه کنترلگرهای مختلفی وجود دارد، مانند فانوک – هایدن هاین، زیمنس – C۳۹ – C۱۵ – فاگورو میتسوبیشی.

ابزارهای مختلفی نیز روی دستگاه برش CNC قابل اجرا و استفاده هستند که شامل دستگاه فرز و ماشین حفاری می باشد. این ابزارها با برداشتن یا حذف کردن بخشی از فلزات یا غیر فلزات، آنها را به شکل ها و طرح های مختلف برش میدهد.

کار با این دستگاه کاملا اتوماتیک است و در حین کار نیاز به اپراتور وجود ندارد. در زمان کار با دستگاه دستی و روش های سنتی حضور اپراتور و نظارت ضروری می باشد.


محور CNC چیست؟

یکی از مفاهیم مهم در مبحث CNC اصطلاح محور است. دستگاه CNC میتواند با توجه به تعداد محورها در یک، دو یا سه بعد حرکت کند و حرکات میتواند به صورت پاره خط، منحنی، دایره یا بیضی و … باشد. هر نوع منحنی در فضای سه بعدی را میتوان با این دستگاه ایجاد کرد. این کار با ترکیب محورهای ماشین قابل اجرا می باشد.

ترسیم منحنی در فضای سه بعدی و دو بعدی تصویر میشود و با ترکیب محورهای ماشین قابل اجرا می باشد. دو نوع محور خطی و دورانی برای این دستگاه وجود دارد و دقت کار با این دستگاه بسیار بالاست و ظریف ترین برش ها را میتوان با دستگاه CNC انجام داد.


انواع دستگاه برش CNC

دستگاه لیزر : دستگاه لیزر در دوسته است. لیزر فلزات و لیزر غیر فلزات. از دستگاه لیزر برای حکاکی و برش یا تراش روی فلزات مختلف استفاده میشود و از پیشرفته ترین تکنیک های برش با این دستگاه می باشد. از مزایای لیزر CNC سرعت و دقت بالاست و نیاز به پردازش پس از برش ندارد.

دستگاه لیزر CNC  برای غیر فلزات جهت برش و حکاکی کاربرد دارد. محصولاتی که میتوان با این دستگاه تولید کرد شامل ساعت دیواری، جعبه، قاب عکس و … می باشد.

دستگاه برش پلاسما : برش پلاسما فرآیند برش با قوس الکتریکی دارد و روی هر رسانا، فولاد نرم، آلومینیوم و فولاد ضدزنگ (استایلنس استیل) میتواند به کار برود. برش پلاسما نیاز به دقت بالایی دارد و از لحاظ قیمت، کیفیت و امکانات بین هواگاز و لیزر می باشد. به وسیله دستگاه CNC پلاسما می توان انواع ورق، شیت و اسلب فلزی را برش داد و به این جهت در صنایع ماشین سازی، قالب سازی، سوله سازی و لوستر سازی کاربرد دارد.

دستگاه هوابرش : عملکرد این دستگاه به وسیله سوخت گاز به همراه اکسیژن می باشد و برای جوش دادن و برش فلزات کاربرد دارد. کاربرد دستگاه هوابرش ساده و مقرون به صرفه می باشد. از معایب این دستگاه باید به سرعت کند و پایین بودن دقت آن اشاره کرد. این دستگاه در برخی صنایع کاربرد خاص خود را دارد. اما در صنایع دیگر با دستگاه پلاسما یا لیزر جایگزین میگردد. به طور کلی دستگاه هوا برش برای برش ورق های تخت و صفحات با ضخامت بیشتر استفاده میشود.

دستگاه برش واترجت :

دستگاه واترجت برای برش با جریان پرفشار آب کار میکند و اگر سرعت آب به حد کافی بالا باشد، سنگ ها و فلزات را نیز میتوان با این دستگاه برش داد. علت اینکه دستگاه های واترجت میتوانند فلزات را برش بزند این است که آب خروجی در یک نازل بسیار باریک ساخته شده از سنگ قیمتی با فشار بالا هدایت می شود و به صورت مستقیم خارج میگردد.

از مزایای دستگاه واترجت این است که اره های صنعتی در اثر گرم شدن از کار نمی افتد و کاملا بدون بو و بدون غبار هستند. از دستگاه های  CNC واترجت در ساخت قطعات صنعتی، صنایع هوافضا، صنایع ساختمانی، صنعت شیشه، صنعت چوب، صنعت قطعه سازی و خودروسازی، صنعت نساجی، صنعت برق و الکترونیک و صنایع غذایی استفاده میشود.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد