امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

انواع کاربرد تیرآهن

تیرآهن یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی و در واقع مهمترین مصالح ساختمانی می باشد. از تیرآهن در ساخت سازه هایی با اسکلت فلزی به عنوان ستون نگهدارنده استفاده میشود تا بارهای مختلف وارده بر سازه را تحمل کند. کاربرد تیرآهن علاوه بر این در زمینه صنعت نیز کاربرد دارد. در این مقاله به انواع کاربرد تیرآهن میپردازیم.  

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد می باشد که از دو بخش جان و بال تشکیل شده است. جان تیرآهن از پشت تا پشت و بال آن شامل لبه ها و کناره های آن میشود. جان تیرآهن در برابر نیروهای برشی بسیار مقاوم است و بال ها در برابر گشتاور خمشی تیرآهن مقاومت بالایی دارند. تیرآهن های فولادی براساس استاندارد جهانی از جنس ST37، ST44 و ST52 ساخته میشوند.



انواع تیرآهن براساس استاندارد

انواع تیرآهن بر اساس استاندارد ساخت به چهار دسته INP، IPE، IPB و CPE تقسیم بندی میشوند.

تیرآهن INP : این تیرآهن براساس استاندارد چین و روسیه تولید میشود و در ارتفاع 80 تا 600 میلیمتر موجود می باشد. شکل ظاهری این تیرآهن مانند حرف I در انگلیسی است و ضخامت بال و جان آن یکسان می باشد.

تیرآهن: IPE  این نوع تیرآهن نیز براساس استاندارد ایران و اروپا تولید میشود و ارتفاع بین 80 تا 600 میلیمتر دارد. ظاهر این تیرآهن شکل I  انگلیسی است و در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه و تیر کاربرد دارد.

تیرآهن IPB : ارتفاع این تیرآهن بین 100 تا 1000 میلیمتر است و به شکل حرف H انگلیسی می باشد. مقاومت آن نسبت به تیرآهن INP و IPE بالاتر است و اتصال تیرها به راحتی روی آن صورت میگیرد. اندازه بال و جان در این محصول برابر است و از مقطع ساده آن برای تهیه ستون استفاده میشود. از دیگر کاربردهای این محصول میتوان به ساخت تیر و خرپا، کاربرد در صنعت پل سازی، برج سازی، سد سازی و … اشاره کرد.

تیرآهن CPE : این نوع تیرآهن ظاهری شبیه به تیرآهن لانه زنبوری دارد و به خاطر شکل ظاهری آن مشهور شده است. در طول جان تیرآهن CPE فضاهای توخالی وجود دارد که شبیه لانه زنبور هستند. به دلیل این ویژگی از آن در ساخت و ساز به خصوص در محل زمین های زلزله خیز استفاده نمیشود و کاربرد آن ممنوع می باشد.


انواع کاربرد تیرآهن

تیرآهن در واقع از المان های مهم و اساسی در ساخت و ساز به شمار می رود و وظیفه حمل فشارهای تنشی و خمشی بر ساختمان را دارد. تیرآهن در اسکلت فلزی سازه های فولادی به منظور افزایش مقاومت ساختمان کاربرد دارد. با توجه به نقشه ساختمان و طراحی و محاسبات آن میتوان هر یک از انواع تیرآهن را انتخاب و استفاده نمود. تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش، با قطر مربعی شکل، به عنوان ستون در سازه به کار میرود و به خصوص در ستون های حجیم بسیار کاربرد دارد.

چنانچه ساختمان بیش از یک طبقه داشته باشد، از تیرآهن به عنوان ستون یکپارچه استفاده میشود. به طور کلی طول ستون باید به اندازه ای باشد که از سقف بیرون نزند تا بتوان ستنو طبقه بعدی را به آن متصل کرد.

تیرهای اصلی یا شاه تیر

تیر اصلی در ساختمان را شاه تیر نیز میگویند. این تیرآهن روی ستون ها و با کمک پلیت ها به هم متصل میشوند. شاه تیر به ستون متصل میشود و با استفاده از نبشی یک طرف آن در طول بال تیر و طرف دیگر به ستون متصل میگردد. این شیوه اتصال به صورت شاه تیر مشهور است و تیرک های میانه را در هر طبقه نگه میدارد.

تیرک های میانی

تیرک از شاه تیر و ستون کوچکتر هستند و به نام تیرآهن کوچک نیز شناخته میشوند. از تیرآهن به عنوان میانجی یا ستون متصل استفاده میشود و همچنین به عنوان شاه تیر به ستون ساختمان متصل میشود. علاوه بر این ا تیرک ها در کنار نبشی میتواند به ستون ساختمان متصل شود. به این نوع اتصال نیز میتوان شاه تیر گفت و تیرک های میانه هر طبقه را به این وسیله محکم نگه داشت.

تیرهای باریک کرومیت

تیرهای باریک کرومیت در مقایسه با تیرک ها عرض کمتری دارند ولی طول آنها بلندتر است. از این تیرک ها در ساخت خرپا استفاده میشود. با قرار دادن تیرک های کرومیت در کنار یکدیگر میتوان برای ساخت انبار و سقف سوله و … استفاده نمود. ظاهر تیرآهن های خرپا برعکس تیرهای باریک کرومیت کمتر است و با هر نوع سقفی سازگاری دارند.

کفی ستون

یکی از انواع کاربرد تیرآهن ساخت کفی ستونی و صفحات فولادی می باشد. از تیرآهن با ضخامت های مختلف می توان به این منظور استفاده نمود. نکته مثبت استفاده از این محصول امکان دریل کاری و ایجاد سوراخ یا مشعل کاری برای برشکاری و اتصال پیچ ها می باشد. همچنین جهت اتصال نبشی ها به ستون استفاده از تیرآهن کفی بسیار مفید است. از طرفی استفاده از این نوع تیرآهن امکان برش و پیچ کاری را ایجاد میکند و مانند یک بستر برای حفظ نبشی و ستون عمل می نماید. تیرهای کفی تحمل بار مناسبی دارند.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد