امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

انواع ورق فلزی و کاربرد آن

ورق فلزی در صنایع مختلف، کاربردهای متفاوتی دارد. خواص این محصول موجب شده است در انواع صنایع خانگی، تجاری و … مورد استفاده باشد و به عنوان بخشی از سازه به کار گرفته شود. هر صنعتی بسته به نیاز خود، انواع متفاوت ورق فلزی را به کار میبرد و به طور مثال ورق مورد استفاده در صنعت ماشین سازی با ورق مورد استفاده در ساخت و ساز متفاوت می باشد.

انواع ورق برحسب جنس آن دسته بندی میشود و کاربرد متفاوتی نیز دارد. علاوه بر این روش تولید و پردازش ورق نیز خواص آن را تغییر میدهد. به این ترتیب خواص ورق گالوانیزه با ورق معمولی فولادی متفاوت خواهد بود و بسته به نوع پروژه می توان انواع این محصول را انتخاب نمود.

متریال ورق فلزی از فلز است و با روش پردازش نورد سرد و با استفاده از سایز فلزات تولید میشود. برای تولید این محصول عملیات پرچ، پانچ، برش گرم و سرد و تا کردن استفاده میشود. ضخامت ورق در تمام این پروسه ثابت خواهد بود و به طور کلی اکثر ورق های فلزی ضخامت کمتر از 6 میلیمتر دارند.



ورق فولادی ضد زنگ

ورق فولادی ضد زنگ

ورق فولادی ضد زنگ یکی از پرکاربردترین انواع ورق های فلزی است و حدود 13 درصد از کروم تشکیل شده است. به دلیل وجود این آلیاژ، ورق فلزی ضد زنگ بسیار بادوام می باشد. نام دیگر ورق های فلزی ضد زنگ، ورق استنلس استیل است که اساسا ویژگی مقاومت بالای آن در شرایط جوی متفاوت موجب محبوبیت آن گردیده است. ورق استنلس استیل در برابر نمک، آب باران و مواد قلیایی مقاوم است. این محصول به دلیل وجود نیکل و مولیبدن نیز در سه دسته تقسیم بندی میشود که شامل ورق فولاد ضدزنگ آستنیتی، ورق فولاد ضد زنگ مارتنزیتی و ورق فولاد ضد زنگ فریتی می باشد.

با توجه به ویژگی های ورق فلزی ضد زنگ، از آن در ساخت ماشین آلات صنعتی استفاده میشود. علاوه بر ویژگی ضدخوردگی، رنگ روشن و الاستیک، زیبایی خاصی دارد و به این جهت در صنعت ساختمان سازی نیز بسیار پرکاربرد است. از ورق فلزی در ساخت کانال کولر، دستگاه تهویه هوا، ساخت پشت بام های فلزی، ساخت نرده و حفاظ و سقف فرودگاه و … نیز استفاده میشود.

از ورق فولاد ضد زنگ آستینی در ساخت ظروف خانگی، لوله های صنعتی و کشاورزی نیز استفاده میشود. برای تولید ماشین لباسشویی، دیگ بخار و لوازم طراحی دکوراسیون نیز از این محصول فولادی استفاده میشود. ورق فولاد ضد زنگ به دلیل خاصیت ضد ضربه در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز کاربرد دارد. اما از مهمترین کاربردهای این محصول در نیروگاه های برق و جهت تولید توربین های بخار می باشد. ورق فولاد ضد زنگ مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و در واحدهای رسوب زدایی دودکش نیز به کار میرود.

کاربرد دیگر این محصول در خودروسازی به ویژه ساخت اگزوز، مبدل های کاتالیزور و بدنه می باشد. همچنین برای ساخت تخت ارتوپدی، مجسمه سازی و سیلوهای مواد غذایی و … نیز کاربرد دارد.


ورق مسی

ورق مسی

ورق مسی همانطور که از نام آن بر می آید، از مس ساخته شده و خاصیت رسانا دارد. بنابراین نمی تواند خاصیت ضد زنگ یا ضد خوردگی داشته باشد. در ساخت این ورق از آلیاژ دیگری استفاده نمیشود. مس بدون نیاز به روکش، در برابر خوردگی مقاوم است و استحکام خوبی دارد. ویژگی مهم ورق مسی مقاومت بالای آن در برابر پدیده خستگی است. خستگی فلز به معنی از بین رفتن ساختار درونی و تخریب در اثر فشار های مکانیکی و دینامیکی می باشد.

این ویژگی کاربرد ورق مسی را بیشتر کرده است و از آن در ساخت انواع لوازم الکترونیکی و الکتریکی استفاده میشود. از دیگر کاربردهای این محصول در ساخت زیورآلات و لوازم دکوراتیو می باشد. برای تولید زیورآلات میتوان با استفاده از دستگاه برش، به راحتی آن را خم کرد و تغییر فرم داد. ظروف مسی زیادی نیز از این محصول ساخته میشوند و برای سلامت انسان بسیار مفید می باشند.

از ورق مسی همچنین در ساخت لوله های آبرسانی بام مسی، سیستم گرمایش، کف پوش و دیوارپوش و … نیز میتوان استفاده کرد. این ورق در ساخت لوله های انتقال انرژی نیز به عنوان عایق کننده کاربرد دارد. دیگر کاربرد این محصول فلزی، در ساخت دستگاه ها و آلات موسیقی به ویژه سازهای بادی می باشد.


ورق مسی

ورق برنجی

ورق برنجی از ترکیب آلیاژ مس و روی ساخته شده است و انواع مختلفی دارد. پنج نوع ورق برنجی از ترکیب این دو آلیاژ به دست می آید که شامل ورق برنجی ماشینکاری، ورق برنجی کارتریج، ورق برنجی 330، ورق برنجی قرمز و ورق برنجی برای مصارف نیرو دریایی می باشد. این محصولات در برابر خوردگی مقاومت نسبتا خوبی دارند.

همچنین مقاومت در مقابل ضربه و مقاومت کششی نیز بالاست. ویژگی دیگر این محصول وزن نسبتا پایین آن می باشد. کاربرد این محصول به دلیل وزن پایین و استحکام زیاد، زیبایی ظاهری بسیار گسترده است و در تزئینات و دکوراسیون داخلی و خارجی کاربرد دارد. برای ساخت سقف های فلزی یا دیوار پوش ها نیز میتوان از این ورق استفاده کرد. مغزی قفل و دستگیره در نیز از دیگر تولیدات با استفاده از این محصول هستند.

ورق فلزی آجدار

ورق فلزی آجدار به دلیل شکل ظاهری آن به آسانی قابل تشخیص است. سطح این ورق آجدار است و با روش نورد سرد تولید میشود. ورق فلزی آجدار یک رول پرس شده است و توسط قالب نورد تغییر شکل میدهد و در نهایت مانند دیگر ورق های فلزی در اندازه های لازم بریده میشود.

کاربرد این محصول به دلیل ویژگی مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت کششی بالای آن، در ساخت پله های اضطراری، کف پل های عابر پیاده، کف کامیون، کف وانت و بدنه دستگاه ی صنعتی کاربرد دارد.


ورق گالوانیزه فولادی

ورق گالوانیزه فولادی

ورق گالوانیزه در فرآیند گالوانیزاسیون تولید میشود تا در برابر خوردگی مقاومت پیدا کند. فولاد به طور طبیعی در برابر پدیده های طبیعی مقاومت چندانی ندارد اما در فرآیند گالوانیزه خاصیت آن تغییر میکند. گالوانیزه فرآیندی است که طی آن یک لایه از فلز روی یا زینک روی سطح ورق فولادی اعمال میشود و به این ترتیب ورق در برابر خوردگی مقاوم خواهد شد. روی به دلیل خواص شیمیایی، در برابر خوردگی مقاوم است و به‌جای اینکه فولاد دچار خوردگی شود، روی خورده شده و مانع از انتشار خوردگی به دیگر نقاط می‌شود.

ورق گالوانیزه فولادی کاربرد بیشتری نسبت به سایر ورق های فولادی دارد و این به دلیل ویژگی مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی می باشد. مهمترین مزیت استفاده از ورق گالوانیزه فولادی در ساختمان سازی و جهت ساخت سایبان، نرده، کانال کولر، لوله کشی و … می باشد.

از ورق گالوانیزه فولادی در صنعت خودرو سازی و برای ساخت بدنه خودرو نیز استفاده میشود. همچنین ساخت وسایل الکترونیکی ابزار دقیق، میخ و پیچ دیگر ابزار آلات فنی، در صنعت مبل‌سازی، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، سازه‌های شهری، صنایع نظامی، لوله‌های انتقال آب و تولید مخازن نگهداری آب کاربرد دارد.

از انواع ورق گالوانیزه رنگی نیز در نمای ساختمان، ساخت لوازم خانگی، ماشین آلات و … استفاده می شود. این نوع ورق با پوشش رنگی الکترو استاتیک و روش پخت مدرن ساخته میشود.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد