امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

انواع سازه های فولادی

سازه های فولادی مقاومت و استحکام بالایی دارند که این ویژگی ها در ساخت و ساز از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع ساختمان ها، سازه ها، پل ها و مخازن نگهداری یا سیلوها از فولاد ساخته میشوند و به این دلیل می توان فولاد را از اساسی ترین مصالح ساختمانی دانست.

سازه های فولادی با مقاومت بالا از وزن قابل قبول نسبت به بتن برخوردار هستند و مقاومت زیادی دارند. علاوه بر این فولاد شکل پذیری ذاتی بالایی دارد و ساخت پل های قوس دار چدنی با این متریال موجب رشد صنعت گردیده است. از فولاد برای ساخت کشتی های بزرگ، پل ها و سوله های عظیم با کاربری های متفاوت میتوان استفاده کرد.

فولاد آلیاژی متشکل از آهن و کربن است که با مواد افزودنی همچون گوگرد، نیکل، کروم، فسفر و منگنز ترکیب میشوند و ویژگی های خاصی را به دست می آورد. در گذشته برای ساخت و ساز از چوب استفاده میشد اما بعد  از افتتاح پل آهنی رودخانه سن در انگلیس ساخت سازه های فولادی رواج یافت. در ادامه به معرفی و بررسی انواع سازه های فولادی می پردازیم.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



چند نوع سازه های فولادی وجود دارد؟

سازه های فولادی براساس میزان تحمل نیروها دسته بندی میشوند.

سازه خرپایی (Truss structure) :

این سازه به علت وزن کم و استفاده مناسب از فولاد محبوبیت خاصی دارد. خرپا یک سازه متشکل از تیر و المان می باشد و یک ساختار مشبک را تشکیل میدهد. شکل ظاهری خرپا مانند مثلث است و دارای اجزای صاف و مستقیم می باشد. در انتها خرپا به وسیله Node وصل میشود و به این جهت می تواند نیروی کششی و فشاری را تحمل نماید. سازه خرپا به سه نوع ساده، مرکب و پیچیده ساخته میشود.

سازه پوسته ای (Shell structure) :

سازه پوسته ای با شکل هندسی خاصی همچون استوانه و کره با ضخامت کم وجود دارد که برای ساخت سیلو، گنبد، طرح های مخروطی و ساختمان های با طراحی خاص کاربرد دارند. از ویژگی های این نوع ساده، امکان پوشش مساحت های بزرگ بدون استفاده از ستون است. همچنین مقاومت بالایی در برابر نیروهای کششی، برشی و فشاری بالا دارد و در زمان ساخت و ساز نیازی به قالب و داربست ندارد. این سازه وزن کمی دارد و برای مونتاژ قطعه مناسبی می باشد.

سازه معلق (Suspension structure) :

این سازه با سطوح افقی و با استفاده از فولاد و نیروی کشش طناب ساخته میشود که به آن “پل معلق” گفته میشود. از سازه معلق برای ساخت سایبان های فلزی و مسقف نمودن پارکینگ های روباز استفاده میشود. عنصر اصلی تحمل کننده بار در سازه های معلق دیافراگم ورقی شکل، کابل، سیم و زنجیر می باشد. وزن این سازه سبک است و میتوان از آن سازه هایی با دهانه بزرگ میتوان استفاده کرد. نصب سازه معلق نسبتا ساده است و بسیار ایمن است و معماری متمایزی دارد.

سازه قابی (Framed structure) :

سازه قالب بندی یک اسکلت فلزی با ساختار منظم متشکل از ستون های عمودی فولادی و تیرهای افقی به شکل I می باشد که شبکه های مستطیلی فولادی را تشکیل میدهند. در ساخت پل ها و سازه های ساختمانی چند طبقه و صنعتی از سازه قابی استفاده میشود.


محاسن سازه های فولادی

  • مقاومت بالا در برابر فشار، کشش و خمشی
  • تقویت سازه‌ فولادی
  • امکان توسعه سازه
  • سرعت نصب بالا
  • اشغال فضای کمتر
  • امکان پیش ساخته کردن قطعات
  • قابلیت بکارگیری در ارتفاع زیاد از سطح زمین
  • قابلیت اتصال چند قطعه به یکدیگر توسط جوش یا پیچ و مهره
  • امکان کنترل کیفیت فولاد در کارخانه به هنگام تولید، نسبت به بتن و مصالح بنایی
  • خاصیت شکل‌پذیری آسان، جوش‌پذیری و فنری
  • سازه های فولادی دارای ارزش چقرمگی(توانایی یک ماده برای جذب انرژی) بالا که برای کاربردهای ساختمانی بسیار مناسب هستند.

معایب سازه های فولادی

  • پرهزینه تر بودن نسبت به سایر سازه ها
  • احتمال اتصال بد با کیفیت نامطلوب در زمان جوشکاری
  • مقاومت کم در برابر حریق
  • آسیب پذیر بودن در برابر آب و هوای مرطوب و خوردگی
  • حساسیت در برابر حرارت و رطوبت

اجزای سازه فولادی

سازه های فولادی با متصل شدن چند ابزار به هم ساخته میشود که شامل تیرها، ستون ها و اجزای کششی و خمشی و برشی می باشد. تیر عضو مهم و جدانشدنی از سازه های فولادی است. بدون تیر نمیتوان یک سازه را تکمیل نمود و صفحه ستون، کف پله ها و ورق های باربر از اعضا تیر می باشد.

ستون با استفاده از پروفیل یا قوطی ساخته میشود و برای یک سازه فولادی ضروری است. در صورت استفاده از قوطی پروفیل باید داخل ستون بتن ریزی انجام گیرد تا سازه مستحکمی ایجاد کند.

اجزای کششی یک سازه فولادی برای نگهداری و انتقال بارهای محوری کششی طراحی میشوند.

اجزای خمشی و فشاری در یک سازه به شکل صلیب اجرا می شوند و مهمترین بخش سیستم قاب خمشی تیرها هستند. این اتصالات باید به گونه ای باشند که مقاوم و مستحکم باشند ئ سازه در برابر فشار، مقاومت زیادی داشته باشند. 


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد