امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

انواع روش تست لوله

لوله فولادی به دلیل اینکه از ساختار متنوعی برخوردار است، کاربرد زیادی دارد. لوله های فولادی تقریبا در همه جا قابل استفاده هستند و در سطوح مختلف باید تنش های محیطی زیادی را تحمل کنند. به این جهت پیش از استفاده باید آزمایشات مختلفی را پشت سر بگذارند.

انواع تست لوله های فولادی به دو دسته آزمایش های مخرب و غیر مخرب تقسیم میشوند. از آنجا که تقریبا همه لوله ها در معرض فرسودگی، ترک و سایر عیوب قرار دارند، روش تست مورد استفاده در مورد آنها بسیار مهم و مورد توجه می باشد. این کار توسط سازنده یا تامین کننده انجام میگیرد تا اطمینان حاصل شود، لوله برای کاربرد مورد نظر مناسب است یا نه.

در تست های مخرب لوله در حین آزمایش آسیب میبیند. اما در تست های غیر مخرب، لوله آسیبی نخواهد دید. آزمایش های مخرب لوله شامل تست هیدرولیک و ضربه چراپی هستند و تست غیر مخرب شامل تست اولتراسونیک و بازرسی ذرات مغناطیسی می باشد.



تست هیدرولیک لوله فولادی

تست هیدرولیک لوله فولادی

تست هیدرولیک لوله از نوع تست مخرب است. در جریان این تست برای انتقال سیالات از فشار معینی روی لوله استفاده میشود. این تست به منظور تعیین ارزیابی ریسک لوله و تعیین شکستگی یا نشتی انجام میگیرد. این آزمایش ها معمولا پس از بسته شدن خطوط لوله و تعمیرات انجام میگیرد تا سالم بودن و مناسب لوله ها برای انتقال مایعات و سیالات را تضمین نماید.

روش تست هیدرواستاتیک از طریق پر کردن لوله با موادی همچون، وکیوم هوای موجود و تحت فشار قرار دادن کل سیستم تا 1.5 برابر فشار مجاز شروع میشود. طبق تعیین بازرس واحد باید برای چند دقیقه یا چند ساعت در این شرایط بماند.

در طول این مدت، بررسی های بصری روی لوله انجام میگیرد که علائم نشتی و ترک را نشان دهد. برای بهبود معمولا از به سیالات، فلورسنت اضافه میشود یا یک ردیاب در آن کار گذاشته میشود.

 روش تست هیدرواستاتیک از 5 مرحله تشکیل شده است که شامل آماده سازی، پر کردن خط لوله با آب، افزایش فشار و نظارت بر فشار می باشد. مرحله پایانی تخلیه آب می باشد. مدت زمان انجام این تست حداکثر 24 ساعت است و عیوبی مانند نشتی، ترک، حفره، جوش و انحراف و … را نشان میدهد.


تست ضربه چارپی لوله

تست ضربه چارپی لوله

این تست از نوع تست مخرب است و برای تعیین چقرمگی لوله انجام میشود. چقرمگی به معنی توانایی لوله در جذب انرژی پیش از شکست در اثر ضربه است. لوله هایی که چقرمگی بالایی دارند، در برابر ضربه مقاوم تر هستند. در این تست یک نمونه استاندارد از لوله مورد تست قرار میگیرد که معمولا V شکل می باشد. یک ضربه زن پاندولی در حین تست، با انرژی مشخص به لوله ضربه میزند و انرژی جذب شده توسط نمونه در حین شکست اندازه گیری میشود.

مقدار انرژی جذب شده توسط نمونه با واحد ژول اندازه گیری میشود و مقدار انرژی جذب شده بالاتر، چقرمگی لوله را نشان میدهد. تست ضربه چارپی برای انواع لوله های فولادی، لوله های پلاستیکی و لوله های GRP کاربرد دارد و به طور گسترده در صنعت و برای کنترل کیفیت لوله ها کاربرد دارد تا عملکرد لوله را در برابر ضربه نشان دهد.این تست عیوب سطحی لوله همچون ترک، حفره، ضعف در جوش و انحراف از قطر را نمایان میکند.

استانداردهای مختلفی برای تست ضربه چارپی وجود دارد که برخی از این استانداردها شامل موارد زیر می باشد.

ASTM E23 : استاندارد تست ضربه چارپی مواد

 BS 1370: استاندارد تست ضربه چارپی لوله های فولادی

 DIN EN 10204: استاندارد تست ضربه چارپی لوله های فولادی


بازرسی ذرات مغناطیسی لوله

بازرسی ذرات مغناطیسی لوله

بازرسی ذرات مغناطیسی برخلاف روش هیدرواستاتیک ، از انواع تست مخرب است. هدف از انجام این تست، تشخیص نقص خطی در نزدیکی یا روی سطح لوله می باشد. به خصوص زمانی که از فولاد ضد زنگ فرومغناطیسی استفاده شود. در این تست از میدان مغناطیسی برای تشخیص ترک ها و سایر عیوب لوله استفاده میگردد. لوله با یک آهنربا خاصیت مغناطیسی پیدا میکند و با پاشیدن ذرات مغناطیسی در سطح لوله، ترک یا عیوب لوله را میتوان تشخیص داد. ذرات مغناطیسی در محل عیب جمع میشود و به این ترتیب مشکل لوله پیدا خواهد شد.

برای انجام تست بازرسی ذرات مغناطیسی لوله استانداردهای مختلفی وجود دارد که شامل ASTM E709، BS 7099 و DIN EN 10204 می باشد.


تست التراسونیک لوله فولادی

تست التراسونیک لوله

اولتراسونیک به معنی ارتعاش فرکانس هایی می باشد که بالاتر از حد شنوایی انسان هستند. این روش برخلاف سایر روش ها جهت شناسایی استحکام، سفتی و سختی لوله انجام میگیرد و برای تعیین ضخامت دیواره لوله یا سختی داخل آن انجام میگیرد.

یک موج صوتی التراسونیک از طریق سطح لوله به آن وارد میشود و اجازه میدهد تا با رسانه دیگری مانند هوا مواجه شود و در داخل دیواره آن منعکس گردد. در این مرحله امواج صوتی به منبع منعکس میشوند. این عملیات توسط مبدل های الکترونیکی انجام میگیرد و میتواند ویژگی های لوله را نمایان کند. علاوه بر ضخامت لوله، میتوان فرورفتگی ها، شکستگی ها و اجزای متحرک جوش را تعیین کرد.

تست التراسونیک بسیار معتبر و قابل اطمینان است و ضخامت دیوار با این تست به خوبی مشخص میشود. همچنین اطلاعات خوبی را در مورد خوردگی یا سایر عیوب لوله نشان میدهد. بنابراین تکنیک های پس پردازش در نتیجه اجرا میشوند.


ساب تست لوله فولادی

محاسبه فشار تست خط لوله

فشار تست خط لوله با حداقل 1.5 برابر فشار طراحی خط لوله انجام میگیرد که این مقدار به دلیل فشار تست باید کافی باشد تا هرگونه نقص در لوله را نشان دهد. برای محاسبه فشار تست خط لوله میتوان از این فرمول استفاده کرد: P_t = 1.5 * P_d

P_t : فشار تست خط لوله

P_d : فشار طراحی خط لوله

به طور مثال اگر فشار طراحی خط لوله  PSI 100 باشد، فشار تست آن باید حداقل PSI 150 باشد. علاوه بر فشار تست مدت زمان تست نیز باید مشخص گردد. مدت زمان تست معمولا 24 ساعت است و این مدت برای اطمینان از مقاومت لوله در برابر فشار می باشد.

استانداردهای مختلفی برای تست خط لوله وجود دارد که در آنها حداقل فشار تست و مدت زمان تست تعیین شده است. برخی از این استانداردها شامل ASME B31.8 و ASME B31.9 می باشد.

ساب تست چیست؟

ساب تست Sub Test یک روش غیر مخرب برای شناسایی ترک ها، حفره ها و سایر عیوب داخلی لوله ها و خطوط لوله می باشد. در این روش از یک پروب اولتراسونیک برای ایجاد تصویری از داخل لوله استفاده میشود. این روش، تست غیر مخرب است و برای تست لوله های در حال استفاده بسیار مناسب می باشد. با استفاده از این روش میتوان لوله هایی که نیاز به تعویض دارند، بدون تخریب تشخیص داد.


شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد