امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما

انواع دستگاه برش ورق فولادی

در گذشته برش آهن و محصولات فولادی با روش دستی و براساس نیروی بدنی انجام میگرفت. این ابزارها شامل قیچی، چاقو و تبر یا ابزاری از این دست می باشد. اما امروز از روش های پیشرفته و دستگاه های مدرن برای این کار استفاده می شود که انواع دستگاه برش ورق فولادی ویژگی های خاص خود را دارند.

آهن و فولاد در زندگی انسان کاربردهای زیاد و متفاوتی دارد و با طول ها یا مقاطع مختلف میتوان از آن استفاده کرد. رول فولادی به شکل اولیه آن قابل استفاده نیست و لازم است تا به وسیله دستگاه روی آن برش هایی انجام شود. در ادامه روش های برش و دستگاه های مورد استفاده برای برش ورق فولادی را توضیح میدهیم.

تحریریه آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): گرمایش بدون گاز: مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)



روش برش ورق فولادی

روش برش ورق فولادی

برش آهن بستگی به نوع محصول فولادی انجام میگیرد و برش ورق فولادی با مقاطع فولادی دیگر همچون تیرآهن متفاوت است. در برش این مقاطع عوامل مثل ضخامت ورق، کیفیت، ابعاد و سرعت برشکاری مدنظر می باشد و در انتخاب انواع دستگاه برش ورق فولادی موثر است.

برش فولاد و آهن به دو روش سرد و گرم انجام میشود و در تمام کارخانجات مرسوم است. در برشکاری سرد، خواص فلز و انعطاف پذیری آن از لحاظ شکل ظاهری و طول حفظ میشود. این روش گاز آلاینده تولید نمی کند و در برش پرتی ایجاد نمی شود. تنها عیب روش برش سرد آهن این است که محدودیت مکانی ابزار برش وجود دارد و همچنین هزینه بر می باشد. ابزار برش سرد مانند صفحه سنگ فرز، گیوتین،تیغه الماس،اره و قیچی گران هستند و بودجه زیادی را طلب میکنند.

در روش برشکاری گرم سرعت برش فلزات بالاتر است و میزان ضایعات کمی دارد. کلیه مراحل نیز به صورت کاملا ماشینی و مکانیزه انجام می گردد. عیب این روش تولید آلاینده های سمی و تغییر در ساختار فولاد یا آهن است و همچنین ایمنی کمی دارد.


روش های برش ورق به صورت دستی

روش های برش ورق به صورت دستی

برای برش ورق آهنی از روش های مختلفی استفاده می شود که هر کدام ویژگی ها و معایب خود را دارند. روش های برش ورق آهنی شامل تراشکاری، فرزکاری، روزه زنی، سمباده زنی، قیچی، گیوتین، کاتر و سنگ زنی می باشد.

در توضیح برش ورق به وسیله قیچی (Steel Plate cutting Scissor) می توان گفت که این روش اولین و مرسوم ترین روش برای برش ورق آهنی است که برای ورق های با ضخامت پایین مورد استفاده می باشد. از قیچی برای برش انواع ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی میتوان استفاده نمود. قیچی ها در نوع طویل بر، سوراخ بر، زاویه بر و لوله بر عرضه میشوند.

گیوتین ابزار دیگری برای برش ورق آهنی است که مانند قیچی، اما در ابعاد بزرگتر عمل میکند. تکیه گاه گیوتین روی زمین است و از طریق الکتریسیته و جک های هیدرولیکی برش را انجام میدهد. گیوتین قدرت زیادی دارد و اغلب برای برش های طولی و عرضی استفاده میشود. برای برش ورق های فولادی با ضخامت متوسط این دستگاه پرکاربردتر است.

دستگاه دیگر مورد کاربرد برای برش ورق آهنی، کاتر است که عمدتا برای ورق های رنگی با ضخامت خیلی پایین کاربرد دارد. نیروی برشی کاتر کاملا وابسته به قدرت دستگاه برش می باشد.


روش های برش ورق فولادی با دستگاه

روش های برش ورق فولادی با دستگاه

برای برش ورق های فولادی با روش مکانیزه از دستگاه ها متفاوتی استفاده میشود. در ادامه به معرفی این دستگاه ها و توضیح روش کار آنها خواهیم پرداخت.

دستگاه هواگاز یا هوابرش (Flame cutting equipment)

دستگاه هواگاز یا هوابرش روش قدیمی برای برش ورق های آهنی است. برش با این دستگاه بسیار تمیز و دقیق می باشد و برای ورق هایی با ضخامت 10 تا 2000 میلیمتر کاربرد دارد. امکان برش ورق هایی با ضخامت 6 تا 300 میلیمتر نیز با هوا گاز وجود دارد.

در این روش برای برش ورق فولادی از یک نازل سوخت و یک نازل اکسیژن استفاده می شود که با ایجاد حرارت و ترکیب این دو میتوان ورق فلزی را در اکسیژن سوزاند و برش داد. کیفیت برش با این دستگاه کیفیت بالایی دارد و لبه های ورق بسیار صاف خواهد بود.

لیزر (Iron laser cutting machine)

دستگاه لیزر با متمرکز کردن پرتو لیزر و گرمای به دست آمده در یک ناحیه باریک، ورق را برش میدهد. این روش کاملا اتوماتیک است و امکان سایش ورق در آن وجود نخواهد داشت. از دستگاه لیزر برای برش ورق هایی با ضخامت 10 تا 25 میلیمتر استفاده میشود و دقت و سرعت بالایی دارد. مزیت استفاده از این روش عدم ایجاد آلودگی صوتی است. همچنین امکان برش ورق به صورت منحنی و شکل دار نیز با لیزر وجود دارد.

برش پلاسما (Plasma cutting machine)

دستگاه برش پلاسما تنوع و کارایی زیادی دارد و سرعت آن نسبت به هواگاز بیشتر است. برش با این دستگاه با دمش گاز نجیب و هوای فشرده انجام میشود و برای ورق هایی با ضخامت 1 تا 30 میلیمتر کاربردی می باشد. برش پلاسما برای ورق های فولادی کم کربن بسیار مناسب است.

واترجت (Water jet cutting machine)

دستگاه واترجت، نیروی مورد نیاز برای برش آهن و فولاد را از طریق فشار آب خروجی نازل به دست می آورد و نسبت به روش لیزری، کیفیت بالاتری دارد. محدودیتی برای استفاده از دستگاه واترجت وجود ندارد و ورق فولادی را با هر ضخامت و جنسی میتوان با این دستگاه برش داد.


نکات مهم ایمنی در زمان برش ورق فولادی

نکات مهم ایمنی در زمان برش ورق فولادی

  • استفاده از عینک ایمنی، دستکش، ماسک و حفاظ شنوایی در زمان برش
  • عمل کردن طبق اقدامات ایمنی درج شده روی دستگاه
  • اطمینان از خنک بودن قطعات برشی پیش از لمس آن
  • تمیز نمودن قطعه پیش از شروع برشکاری

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی برای پروژه های خود و دریافت قیمت روز با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد