امروز: یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
58336 - 021 تماس با ما
58336 - 021 تماس با ما
فولاد بدون فسیل: کربن زدایی صنعت فولاد

تیرآهن ها از مهم‌ترین اجزای صنعت ساخت و ساز محسوب میگردند که امروزه در تیراژ وسیع تولید و در همه جا و هر سازه ای به کار گرفته می‌شوند. انواع تیرآهن ها با اینکه به کدام شکل و اندازه های مختلف ساخته می شوند اما دارای دو بخش اصلی بال و جان بوده که تغییر در شکل و اندازه آنها، باعث پدید آمدن انواع مختلفی از تیرآهن می شود که با هم در این مقاله آنها را بررسی میکنیم. برای مشاهده مقاله انواع میلگرد اینجا را مطالعه بفرمایید.


تیرآهن (Steel Beam)

آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)

انواع تیرآهن در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است

تیرآهن یکی از مقطع فولادی پرمصرف در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است. تیرآهن در اشکال و ابعاد های گوناگون تولید می شود، اما حتی تفاوت های هندسی به ظاهر جزئی نیز بر میزان وزن و مقاومت تیرها در برابر خمش یا کمانش تأثیر می گذارد. هر کدام از انواع تیرآهن کاربردی متفاوت دارد و استفاده بجا از هرکدام در بخش خود، در یک پروژه، باعث تشکیل یک سازه منسجم و کارآمد با طول عمر بالا می شود. هنگام تهیه تیرآهن دانستن اینکه هرکدام دارای چه قابلیت ها و مشخصاتی هستند و نقاط ضعف هرکدام از انواع تیرآهن که ممکن است باعث تضعیف استقامت سازه شود، به شما در انتخاب یک محصول مناسب کمک میکند. در این مقاله سعی داریم با بررسی انواع تیرآهن های موجود در بازار ایران، با نقاط قوت و ضعف هرکدام آشنا شده و کاربرد های هرکدام از انواع تیرآهن را با هم بررسی کنیم.

جالب است که بدانید با اینکه انواع تیرآهن در هر اندازه و شکلی که ساخته شود، همواره دارای دو بخش اصلی بال (دو عدد) و جان بوده که تغییر در شکل و اندازه آنها، باعث پدید آمدن انواع مختلفی از تیرآهن می شود. بنابراین خوب است که قبل از خرید تیرآهن، ایده ای از انواع مختلف تیرهای فولادی داشته باشید تا بهتر متوجه شوید که چه زمانی و چرا یک مهندس سازه یک نوع خاصی از تیرآهن را بجای دیگری انتخاب می کند.

کشور ما ایران، با بیش از 50 کارخانه تولیدکننده فولاد و آهن آلات، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی خاورمیانه است و با گسترش صنعت ساخت و ساز در ایران، سالهاست که تیرآهن بازار رو به رشدی را تجربه می کند. برند های معتبری در بازار ایران به تولید تیرآهن های مرغوب اقدام می کنند همچنین برخی از سایز های بزرگتر که در ایران تولید نمیشوند (مانند سایز 60) را می توان در نمونه های وارداتی تیرآهن مانند تیراهن های ترک، تیر آهن های کره ای و چینی جستجو کرد. اما این تیرهای فولادی چگونه ساخته می شوند؟ برای ساخت تیر فولادی چه چیزی لازم است؟

برای مطالعه در مورد انواع فولاد، به این مقاله مراجعه بفرمایید

مواد اولیه شامل فولاد سازه ای با کیفیت بالا است که از گریدهای فلزی ساخته شده و استانداردهای فولاد سازه ای تعیین شده هر کشور را بتواند برآورده سازد. بعنوان نمونه در آمریکا کیفیت مواد اولیه باید توسط مؤسسه ساخت و ساز فولادی آمریکا (AISC) تایید شود و همچنین بتواند تجهیزات، ابزار و تکنیک های مناسب برای اجرای صحیح نمودارهای مهندسی را پیاده سازی کند. سازندگان مقاطعی فلزات باید برای پیروی از نمودارها و نقشه های مهندسی تجربه کافی داشته باشند و از آخرین فن آوری های ساخت، تجهیزات و استانداردهای ایمنی اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند تیرآهن با کیفیت تولید کنند. تیرآهن ها پایه های اصلی هر سازه فولادی هستند و حتی بلندترین ساختمان های جهان نیز استقامت و ایستایی خود را مدئون تیر های فولادی هستند . برخی از بلندترین سازه های جهان از سوپرتیراهن های فوق بزرگی بصورت هشت تایی برای تامین استقامت خود استفاده میکنند که در مقاله دیگری به آن پرداخته ایم. برای مطالعه بلندترین سازه های فولادی جهان به مقاله سه گانه (بخش اول / بخش دوم / بخش سوم ) مراجعه کنید.

همانطور که اشاره شد، در کشور ما ، بالغ بر 50 کارخانه تولیدکننده فولاد و آهن آلات، در زمینه تولید مقاطع فولادی برای بخش داخل و صادرات به کل خاورمیانه فعالیت می کنند. از جمله تولید کنندگان بزرگ در ایران که محصولات با کیفیت و با استانداردهای بالا تولید میکنند میتوان به ذوب آهن اصفهان، از بزرگترین تولیدکننده انواع تیرآهن در ایران اشاره کرد. کارخانه نورد آرین فولاد از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در ایران است که انواع مختلفی از تیرآهن را در سبد کالای محصولات خود دارد. تیرآهن های برند ذوب آهن در بازار ایران از محبوبیت بسیار خوبی برخودار است و بالاترین فروش را در میان سایر تیرآهن های بازار نصیب فروشندگان میکند.

نام های بزرگ دیگری همچون فولاد ناب تبریز، مجتمع تولیدی فولاد صنعت بناب(شاهین بناب)، مجتمع پروفیل صنعت ماهان، جهان فولاد غرب(کرمانشاه)، گروه ملی صنعتی فولاد ایران و فولاد خوزستان از دیگر کارخانه‌های بزرگ ایران هستند که سهم بزرگی در تولید مقاطع فولادی (شامل تیرآهن) در ایران دارند.

اگر هنوز در انتخاب مدل و نوع تیرآهن برای پروزه های خود اطمینان ندارید، شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع تیرآهن برای پروژه های خود، دریافت قیمت روز و اطلاع از موجودی مقاطع فولادی، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

انواع تیرآهن در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است

ساخت  تیرآهن

نورد گرم انواع تیرآهن در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است

دو روش اصلی برای ساخت تیرهای فولادی وجود دارد که هرکدام مزایای خاص خود را دارند و عبارتند از:

1) نورد گرم (Rolling):

تیرآهن ها از محصولات فولادی تولیدی به شیوه نورد گرم هستند. فولاد در هنگام سرد بودن در برابر شکل دادن مقاومت می کند. بنابراین اولین قدم در ساخت تیرهای فولادی حرارت دادن فولاد است. برای انجام این کار، فولاد از طریق یک کوره با “سیستم کنترل خودکار مشعل” برای حفظ دمای مورد نظر، با استفاده از برنامه کامپیوتری پیچیده عبور می کند. نورد واقعی فرآیندی است که با پایه های آسیاب پروفیلی که سطح مقطع مورد نظر را تشکیل می دهند امکان پذیر شده است. از طریق ترکیبی از موتورها و یاتاقان‌های نصب شده، فولاد از میان غلتک‌های بزرگی عبور می‌کند که به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که شکل تیر مورد نظر را ایجاد کند. نیروهای اعمال شده  از هزاران تن هم فراتر می روند و چون فولاد بسیار داغ است به راحتی از آن عبور می کند. فولاد هنگام سرد شدن به دقت تحت نظارت قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که یکپارچگی ریزساختارها حفظ می شود. فرآیندهای اضافی، مانند گالوانیزه گرم، می تواند برای محافظت بیشتر از فولاد اعمال شود. از این نوع تیرآهن در ساخت و ساز استفاده می شود و چون تیرآهن تولیدی با این روش دارای انعطاف بیشتری است از آن در صنعت راه آهن و ساخت مسیرهای ریلی نیز استفاده می‌شود. از مزایای نورد گرم تیرآهن می‌توان به سهولت و ارزان‌  بودن آن نیز اشاره کرد.

1) جوشکاری:

 تیرآهن ها را همچنین می توان با جوش دادن صفحات فولادی با ساختاری جداگانه به یکدیگر مونتاژ کرد. به این ترتیب هر فلنج به طور جداگانه به بدنه متصل می شود. جوشکاری می تواند وزن تیر را کاهش دهد و استحکام را افزایش دهد. انواع تیرآهن های صفحه ای به این صورت ساخته می شوند. آنها برای ایجاد ابعاد منحصر به فرد جوش داده شده، پیچ و مهره یا پرچ می شوند. به عنوان مثال، تیرآهن های صفحه ممکن است دارای یک بدنه عمودی عمیق و فلنج های باریک تر باشند.سازندگان فولاد سازه می توانند فلز را در اندازه ها و ابعاد دقیق خم کنند، برش دهند، جوش دهند و مونتاژ کنند. اندازه و ضخامت تیرهای فولادی هم به نوع تیر فولادی تولید شده و هم به الزامات دقیق برای کاربرد خاص ساختمان بستگی دارد.

شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع تیرآهن برای پروژه های خود، دریافت قیمت روز و اطلاع از موجودی مقاطع فولادی، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

تیرآهن جوش کاری: انواع تیرآهن در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است

انواع انواع تیرآهن های فولادی

آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)

انواع تیرآهن ها در انواع و ابعاد گوناگونی تولید و ارائه می شوند اما 3 دسته بندی IPB و IPN و IPE جز پر تقاضاترین انواع تیرآهن است. پرفروش‌ترین انواع تیرآهن در ایران نوع استاندارد IPE و هاش می باشد. در اجرا و نصب ستون‌های اسکلت فلزی‌ معمولا از تیر آهن‌های IPE ‌یا بال پهن (هاش) استفاده می‌شود. هر کدام از این تیرها ابعاد، مشخصه، وزن و کاربرد متفاوتی دارد که براساس صلاح دید مهندسی انتخاب و استفاده می‌شود. تیرهای فولادی مانند تیرآهن های H، W و  S بارهای سنگین را تحمل می کنند. در واقع، آنها رایج ترین جزء سیستم های قاب بندی سازه را تشکیل می دهند. از آنها می توان برای ساخت پل ها، انبارها و سایر ساختمان های بزرگ استفاده کرد و حتی می توان از آنها در ماشین آلات صعنتی نیز استفاده کرد. تیرها را می توان در طرفین یا به صورت زاویه دار قرار داد و از طریق پیچ و مهره، جوش و تکیه گاه تیر به ستون ها متصل کرد.

تعریف AISC (انجمن جهانی سازه های فولادی) برای تیرآهن این است: “یک عضو سازه افقی یا شیبدار که بار را حمل می کند و در دو یا چند نقطه پشتیبانی می شود.” این تعریف به اندازه کافی ساده و قابل درک به نظر می رسد. اما اولین گام در درک تمایز بین انواع تیرهای مختلف این است که بفهمیم همه این حروف اسم گذاری در آنها به چه معنا هستند و چه چیزی در نامگذاری تیرهای فولادی رعایت می شود. با هم مشخصات تعدادی از پرمصرف ترین انواع تیرآهن های بازار را مرور می کنیم:

1.  تیرآهن I (استاندارد – IPE)

تیرآهن I با نام تیرآهن استاندارد جهانی نیز شناخته می شود. مقطع این تیرآهن به شکل حرف انگلیسی I بزرگ می باشد. سایر انواع تیرآهن های H ، W و S از نوع تیرآهن I هستند مانند تیر H (هاش، تیر ستون جهانی، UC)، تیر W (فلنج عریض، بال پهن)، تیر S (استاندارد آمریکایی)، تیرچه فولادی نورد شده (RSJ)، یا دوتایی T (به ویژه لهستانی، بلغاری، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی) نامیده می شوند. از خصوصیات این تیرآهن میتوان به ظرفیت خمشی خوب تحت تنش زیاد (خم نمی شود) اشاره کرد. قسمت جان در برابر تنش برشی مقاومت می کند و فلنج های افقی در برابر حرکت خمشی مقاومت می کنند. بر همین اساس در ساخت و سازها به عنوان چارچوب اولیه یا به عنوان خرپاهای پشتیبانی اصلی استفاده می شوند. تیرآهن های I استحکام و پشتیبانی تزلزل ناپذیری را برای تضمین یکپارچگی سازه فراهم می کنند. استحکام بسیار زیاد آنها نیاز به چندین سازه پشتیبانی را از بین می برد و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه و بهبود پایداری سازه می شود و آنها در رده یکی از محبوب ترین انواع تیرآهن قرار می دهد.

تیرآهن I یکی از مقطع فولادی پرمصرف در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است

2. تیرآهن S (استاندارد آمریکایی)

یک نوع از دسته تیرآهن I است که به تیرآهن استاندارد آمریکایی مشهور است. در برابر بارهای خمشی و برشی مقاومت خوبی دارد. معروف ترین آنها A36 S و  A992 Sهستند که برای استفاده در ماشین آلات مانند جرثقیل های سقفی، راه آهن، ساخت و ساز، کشتی سازی و … استفاده می شوند. مقطع تیرآهن S تقریباً مانند مقطع تیرآهن I است، اما به جای فلنج های صاف، دارای فلنج های مخروطی است که از سطح داخلی شیب دارند.   پایه های مخروطی یکی از تفاوت های اصلی طراحی آن است. در جایی که انواع تیرآهن های W و H دارای زوایای یکنواخت و افقی در مقطع هستند تیرآهن های S همیشه دارای حالت گرد و شیب دار هستند. شیب 2:12 (تقریباً 16.67٪) روی سطوح فلنج داخلی یکی از ویژگی های کلیدی تیرآهن های S است. این ضخامت بیشتر به مقاومت در برابر خم شدن از زوایای مختلف کمک می کند. پهنای پایه‌ها یکی دیگر از مشخصه‌های کلیدی تیرهای S است، زیرا از هر دو تیرآهن های W و H باریک‌تر هستند. در واقع تیرآهنهای S در کوچکترین محدوده اندازه موجوددر انواع تیرآهن هستند.

تیرآهن S یکی از مقطع فولادی پرمصرف در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است

3. تیرآهن W (واید – پهن)

حرف انگلیسی W در نام این تیرآهن به کلمه واید به معنی عریض (فلنج/ بال) اشاره دارد و با نام تیرآهن بال (فلنج) پهن یا سطوح بال موازی نیز نامیده می شود که به دلیل موازی بودن سطح فلنج داخلی و خارجی است و معمولاً عمق آن به طور قابل توجهی بیشتر از عرض آن است و بال ها ضخیم تر از جان هستند که این به مقاومت در برابر استرس خمشی کمک می کند. این تیرآهن ها بدلیل اتصال آسان با سایر تیرها و ستون ها، جزو محبوب ترین انواع تیرآهن در ساخت و ساز مدرن محسوب می شوند. مقطع این نوع از تیرآهن میتواند به صورت مخروطی (شیب داخلی) یا ساده باشد اما عرض بال ها از عرض بال های تیرآهن S بیشتر است. با توجه به اینکه آنها دارای طیف وسیع تری از اندازه هستند (کوچکترین آنها W4x14 و بزرگترین آنها W44x355 است) به عنوان متداول ترین تیرهای مورد استفاده در ساخت و سازهای مدرن در سراسر جهان در نظر گرفته می شوند. برخی از استاندارد های پرکاربرد عبارتند از:  A992 W،A709-50 W  و A572-50 W

تیرآهن W یکی از مقطع فولادی پرمصرف در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است

4. تیرآهن H (هاش)

تیرآهن های H بزرگترین و سنگین ترین تیرهای موجود هستند و می توانند بار و وزن بیشتری را تحمل کنند. مقطع این تیرآهن به شکل حرف انگلیسی H است اسامی دیگر این تیرآهن ها  HP(مخفف H-Piles یاتاقانی/بلبرینگی) است که این نام گذاری ناشی از استفاده آنها در پشتیبانی پایه های زیرزمینی (ستون های باربر) برای آسمان خراش ها و سایر ساختمان های بزرگ است. چون پایه ها همیشه بدون نوار (لبه) هستند ضخامت آنها در طول تیر یکسان است. مشابه با انواع تیرآهن های W، تیرهای H هم دارای سطوح فلنج داخلی و خارجی هستند که به موازات یکدیگر قرار دارند با این تفاوت که در تیرهای H، عرض فلنج ها تقریباً با عمق تیر برابر است. در مقایسه با تیرآهن های I، دارای بال و جان ضخیم تری هستند که باعث تقویت آنها می شود. همچنین نسبت مقاومت به وزن یا مقاومت در واحد سطح بیشتری دارند زیرا سطح مقطع بزرگتری دارند. بالهای پهن تر به آنها گشتاورهای اینرسی و صلبیت جانبی بالاتری میدهد، در نتیجه در برابر خمش مقاومت بیشتری دارند. تیرآهن H یک انتخاب رایج برای ستون در یک ساختمان است زیرا بسیاری از مزایای مطلوب را با هم داراست. تیرهای H برای استحکام و سختی طراحی شده اند و در برابر خمش و پیچش مقاوم هستند. انواع تیرآهن های H شکلی ثابت دارند و تولید، جابجایی و مونتاژ آن بسیار آسان است و می توان به روش های مختلف برای ایجاد فولاد با طول های طولانی تر ترکیب کرد که برای ساختمان های بزرگ و سازه های بلند ایده آل است.

تیرآهن H یکی از مقطع فولادی پرمصرف در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است
تیرآهن یکی از مقطع فولادی پرمصرف در صنعت ساخت و ساز جهانی است که عمدتا برای تحمل بار سنگین با تکیه گاه در دو نقطه یا بیشتر طراحی شده است
دانستن کاربرد و نقاط قوت و نقاط ضعف هرکدام از انواع تیرآهن، در انتخاب و به کارگیری یک مقطع مناسب در ساخت پروژه از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. یک انتخاب اشتباه ممکن است به قیمت کاهش طول عمر سازه یا مقاومت آن منجر شده و در کوتاه مدت آسیب های جبران ناپذیری به سازه وارد کند. شما می‌توانید برای مشاوره خرید انواع تیرآهن برای پروژه های خود، دریافت قیمت روز و اطلاع از موجودی مقاطع فولادی، با شماره 02158336، شرکت آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان) تماس بگیرید تا کارشناسان ما، پاسخگوی سوالات شما باشند.

آرمان گستر اقتدار (آهن آرمان): مرجع فروش و عرضه کلیه آهن آلات و مقاطع فولادی (تماس 58336-021)

قیمت روز آهن | آرمان گستر اقتدار | ضمانت خرید مطمئن

0 0 رای ها
امتیاز دهی!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محصولات

آرمان گستر اقتدار
بازار اینترنتی آهن و فولاد